Kretanje prosečne maloprodajne cene goriva u Srbiji u toku 2020. ima tri jasno uočljive promene. Prva, tokom koje su cene goriva padale. Od početka godine, pa do sredine maja, litar benzina je pojeftinio za oko 27 dinara, a evrodizela gotovo 33 dinara. Zatim su mesec dana cene stagnirale i negde od početka druge polovine juna do protekle nedelje i benzin i dizel su poskupeli u proseku za oko osam dinara – kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.
Na cenu goriva na benzinskim stanicama, dodaje, utiče mnoštvo faktora i teško je precizno razlučiti koji je u kojoj meri uticao na kretanje cena i naviše i naniže.
– Prvi je veliki skok cene sirove nafte, što je u nizu, od nalazišta nafte do krajnjeg potrošača, najviše doprinelo povećanju cena, naravno ne samo u Srbiji već i u svim drugim uvozno zavisnim zemljama. Prvi skok cene goriva na benzinskim stanicama u Srbiji zabeležen je tek negde dva meseca nakon što je cena sirove nafte počela da raste – kaže Mićović.
Drugi faktor koji utiče na skok cena tokom jula jeste povećanje akciza. Kao posledica usklađivanja dinarskih iznosa akciza u odnosu na indeks potrošačkih cena u 2019, od 1. jula državne dažbine na benzin i dizel povećane su za oko 1,3 dinara po litru.
– Više ništa ne može da iznenadi kada je reč o ceni crnog zlata. Zbog toga je teško preciznije predvideti kako će se kretati cene na pumpama. Ovako dramatične i brze promene na tržištu nafte i derivata kao ove 2020. godine dešavale su se samo par puta u istoriji eksploatacije nafte – ističe on.
Uvek kada je reč o faktorima koji utiču na cenu goriva, pored kretanja na globalnom, regionalnom i lokalnom tržištu, važno je pomenuti i visinu državnih dažbina.
– Fiskalna zahvatanja čine trenutno više od 60 odsto prosečne maloprodajne cene. Iskreno se nadam da će prilikom kreiranja nove fiskalne politike, kojom će država morati da obezbedi veće budžetske prihode već naredne godine, biti prilike da svoje stavove prenese i Udruženje naftnih kompanija Srbije, pre svega kako bismo ukazali na uticaj visokih fiskalnih dažbina na potrošnju goriva i tržište u celini – naglašava Mićović.
Uporednom analizom cena goriva kod nas i u regionu jasno se vidi da je evrodizel ponovo u vrhu tabele i samo se skuplje toči u Albaniji, dok je benzin pao na listi i sada se skuplje nego u Srbiji toči u Grčkoj, Albaniji, Hrvatskoj i Crnoj Gori. Najjeftiniji benzin i dizel i dalje je u BiH, gde benzin košta 99,94 dinara, a dizel za 97,586, što znači da je kod nas skuplji za 43 dinara.
Da li Putin ruši Vučića saznajte OVDE.
Izvor: Politika