Srbija je u junu 2020. predstavila oklopno vozilo M-20 koje će po završetku razvoja i pokretanju proizvodnje postati prvi domaći MRAP. Crna Gora i S. Makedonija opredelile su se za kupovinu Oškoš JLTV vozila čija je žilavost slična MRAP-ovima.
Time ove zemlje nastoje da priključe državama regiona koje zbog aktivnog učešća u međunarodnim operacijama i donacijama danas imaju flote MRAP točkaša.
MRAP vozila su u 21. veku doživela ekspanziju tokom ratova u Iraku i Avganistanu. Na svakom koraku vrebali su pobunjenici naoružani sa ručnim raketnim bacačima ili improvizovane eksplozivne naprave, a oklopljeni Hamviji nisu imali dovoljno jak oklop da zaštite vojnike.
Vozila poput Hamvija M1114 bila su dovoljno zaštićena za misije sa niskim rizikom kao što su one na Balkanu, ali nisu bila rešenje za dinamičan oružani sukob. Analize upotrebe MRAP vozila pokazaju da su odlična zaštita pešadije. Zabeleženo je da su američki Marinci ukrcani u vozilo Kuguar preživeli preko 300 zaseda bez stradalih ljudi.
Zato su od 2007. SAD za nekoliko godina napravile više hiljada MRAP vozila koja su štitila ljudstvo od dejstva iz zasede, bilo da se radi o streljačkom naoružanju ili eksplozivnim napravama.
Najveći deo tih vozila danas nema perspektivu u oružanim snagama SAD, jer se masovno uvode u naoružanje novo vozilo Oškoš JLTV.
Zemlje Balkana su izračunale da im se više isplati da uzmu polovna američka MRAP vozila kroz donacije i plaćaju njihovo održanje, nego da kupe nova koja koštaju i po nekoliko stotina hiljada dolara.
Tako na primer Oružane snage Republike Hrvatske, prema izveštaju Militari balansa za 2020. godinu imaju 204 MRAP vozila u borbenoj i 20 u sanitetskoj varijanti.
Najveći broj vozila je donacija SAD iz 2014. godine - 32 vozila Internešenel (Internacional) MaksPro Plus, 162 Oškoš M-ATV i 20 sanitetskih BAE Sajstems RG-33 HAGA. Hrvatska je na tržištu kupila 10 vozila Iveko LMV.
Američko oklopno vozilo Oškoš JLTV (Foto: oshkoshdefense. com)
Zvanični Zagreb ova vozila koristi u Avganistanu kao i ostali nacionalni kontigenti koji privremeno na pozajmicu zaduže američku tehniku za potrebe misije.
Vozila iz donacije su u Hrvatskoj i koriste se u pešadijskim i specijalnim jedinicama. Još uvek nisu sva uvrštena u jedinice jer su posle preuzimanja bili potrebni dodatni radovi na popravkama, nabavci radio uređaja i ostalim tehničkim doterivanjima.
Druge zemlje regiona imaju relativno skromne kontigente MRAP vozila i ona se isključivo koriste u multinacionalnim operacijama – prvenstveno NATO misiji u Avganistanu.
Po broju prednjači Rumunija sa 60 američkih vozila MaksPro, zatim Albanija sa 38 MRAP vozila i to 30 i 8 Iveco LMV. Bugarska ima 17 američkih vozila M1117 i 27 Plasan Sandcat izraelske proizvodnje. Mađarska ima 12 vozila MaksPro i ona se koriste za multinacionalne operacije.
Severna Makedonija nema MRAP vozila, ali je zaključen ugovor o kupovini 33 vozila Oškoš JLTV od Sjedinjenih Američkih Država. To su nova terenska vozila koja su zamena za HMMVV i nisu striktno po definiciji MRAP, ali njihova borbena žilavost bliska toj kategoriji.
Najmanja armija regiona Vojska Crne Gore takođe je bez MRAP vozila, ali je već sklopljen ugovor sa Amerikancima i do 2023. godine Vojska Crne Gore imaće 67 vozila JLTV za učešće u operacijama NATO-a.
Bosna i Hercegovina nema takva vozila niti za sada planira da ih nabavlja.
Prototip srpskog MRAP vozila M-20 (Foto: mod.gov.rs)
Kako nije učestvovala u sukobima u Aziji, Srbija nije razvijala ovu komponentu oružanih snaga. Trenutno ima samo jedno MRAP vozilo, funkcionalni model M20, i još tri se nalaze u procesu izrade u kragujevačkom preduzeću Zastava-Tervo.
Kao zamena za MRAP vozila u u mirovnoj misiji UN u Libanu Vojska Srbije (VS) koristi borbena oklopna vozila M-86. Radi se o dobro poznatom i pouzdano vozilu lakom za održavanje koje posadu štiti samo od dejstva lakog pešadijskog naoružanja.
MRAP je bila izvorna ideja oklopnog vozila Lazar u početnom funkcionalnom modelu iz 2008. godine. Međutim, zbog stava Vojske Srbije da im tako nešto nije potrebno i slabog prodora na svetskom tržištu, Lazar se razvijao u pravcu višenamenskog borbenog vozila a Srbija nije dobila MRAP vozila.
U 2020. godini situacija se promenila. Kako je Balkanska bezbednosna mreža prva objavila srpski MRAP biće baziran na šasiji kamiona FAP 2228, koji ima nosivost od 7 tona, a oklopljena verzija štitiće tročlanu posadu i do 9 ukrcanih vojnika od protivtenkovskih mina, pešadijskog naoružanja i ručnih raketnih bacača.
Vozilo je javnosti predstavljeno 17. juna 2020. godine. Tada je rečeno da će MRAP M-20 biti modularan sa teretnom, sanitetskom i verzijom sa naoružanjem. Na predstavljanju je M-20 imao kupolu sa teškim mitraljezom 12,7 mm.
Srbija opako gubi u trci naoružanja u vazduhoplovstvu sa zemljama regiona! Više o tome OVDE!
Izvor: balkansec.net