Zamenica ministra odbrane Ellen Lord rekla je da je samo 36 posto višenamenskih lovaca F-35 Lightning u potpunosti sposobno za let i ispunjava sve zadate borbene zadatke koji su im dodeljeni. Ostale letelice su „samo delimično funkcionalne“.
Takvi pokazatelji niske spremnosti F-35 prvenstveno su povezani sa dizajnerskim manama letelice i nemogućnošću američkih inženjera da ih otklone. Tokom rada otkriveni su ozbiljni problemi sa pilotskom kabinom, takozvanim nevidljivim slojem trupa i motorom.
Američki stručnjaci primećuju da se, uprkos stalnim poboljšanjima i pokušajima otklanjanja brojnih nedostataka, nivo borbene gotovosti lovca vrlo sporo povećava. Štaviše, problem sa konstruktivnim nedostacima koji se tu i tamo pojavljuju postao je katastrofalan poslednjih godina.
Početkom januara objavljeno je da je Pentagon u punoj meri proizvodnju „tridesetpetica“ pomerao zbog nepotpunosti letelice za potpuna ispitivanja, koja su već bila više puta odlagana od 2017. godine i, prema prilagođenim planovima, trebalo je da se održe najkasnije do marta 2021 ... Planirano je da novi vazduhoplov bude testiran na zemaljskom poligonu, gde su simulirani uslovi za protivljenje sistemima PVO.
Na rad na otklanjanju brojnih nedostataka negativno je uticala i pandemija koronavirusa i promena vlasti u Vašingtonu. Pitanje masovne proizvodnje F-35 sada će odlučiti tim DŽoa Bajdena. I, očigledno, sudbina lovca će dugo ostati u neizvesnosti.
Urođene mane
Prema rečima vojnog stručnjaka Alekseja Leonkova, tehnički kvarovi prate „nevidljivi“ avion od samog početka rada. Za F-35 se toliko žurilo da bude usvojen da zameni F-22 Raptor da nisu prebrojali novac i jednostavno su zatvorili oči pred svim manama projekta, siguran je Leonkov.
„Poslednji izveštaj istraživačke grupe Pentagona otkrio je 871 manu", primećuje on u intervjuu za RIA Novosti. „One su bile podeljene u grupe i podgrupe: one koje mogu ugroziti život pilota i one koje nisu previše kritične. To su problemi povezani sa softver sa kiseonikom, sistemom upravljanja na kacigi, softverom i mnogi drugi".
Konkretno, nakon nekoliko letova ispostavilo se da je prevlaka nekih delova trupa oštećena nadzvučnom brzinom. Ispostavilo se da je nemoguće otkloniti ovu manu, pa su najnoviji nadzvučni lovci smeli da lete samo podzvučnom brzinom. Još jedna ozbiljna mana su snažni i neočekivani skokovi pritiska u kabini, koji ne samo da uzrokuju bol, već i dovode do barotraume.
Često, nakon izvođenja nekih manevara u vazduhu, piloti gube kontrolu i ne mogu u potpunosti da kontrolišu vazduhoplov u nagibu, kotrljanju i smeru. A motori palubne verzije po vrućem vremenu ne pružaju potreban potisak za poletanje i sletanje.
Leonkov je podsetio da F-35 nije jedini grubi razvoj američke vojske. Na primer, Pentagon je imao mnogo problema sa borbenim vozilom pešadije M2 Bradley, tenkovima Abrams i puškom M-16.
„Postoje određene strukture za lobiranje u Sjedinjenim Državama koje žele da zarade na sve načine", objašnjava stručnjak. „Oni ne uzimaju u obzir da u procesu stvaranja složene vojne opreme mogu nastati razne vrste kvarova koji moraju biti eliminisani tokom probnog rada“.
Stalni kupci
Bez obzira na to, F-35 se prilično uspešno prodaje širom sveta. Američko ratno vazduhoplovstvo i savezničke vojske već su kupile oko 600 aviona.
Jedan od poslednjih ugovora potpisali su Ujedinjeni Arapski Emirati, gde će SAD prodati pedesetak F-35. Još jedan od glavnih klijenata je Izrael, gde su rekli da žele da prošire svoju flotu lovaca na tri eskadrile.
„Tridesetpetica“ leti u Velikoj Britaniji, Norveškoj, Južnoj Koreji, Japanu, Italiji, Singapuru. Sve u svemu, SAD planiraju da naprave više od tri hiljade ovih aviona.
Prema vojnom stručnjaku analitičkog kluba '’Valdaj'’ Artjomu Kurejevu, bez obzira na nedostatke F-35, visoku cenu aviona i održavanje, američki partneri u Severnoatlantskoj alijansi moraće da ga dalje kupuju.
„Tramp, koji je više puta objavljivao naduvane troškove F-35 i zahtevao da smanji ili cenu ili kupovinu oružanih snaga SAD, i sam je vodio politiku „izvoza bezbednosti“, primetio je Kurejev.“ Odnosno, pokušao je da stvori sistem u kojem mlađi partneri u alijansi troše više na odbranu, a oni sami obezbeđuju infrastrukturu za američke trupe u svojim zemljama i kupuju američko oružje. Zapravo, ovo je vrsta vladinog lobiranja".
Pod DŽozefom Bajdenom, situacija sa promocijom „tridesetpetice“ verovatno se neće promeniti. A tvrdnje o manama aviona nikada neće nadmašiti političku podršku Vašingtona svojim oružarima, dodaje Kurejev.
"Mislim da Bajden neće napustiti vrlo korisnu politiku za Sjedinjene Države u odbrani saveznika", objasnio je ekspert.
"F-35 će biti dorađen, modifikovan, ali će se isporuke američkim partnerima nastaviti. Isti taj Izrael pristao je na kupovinu, predviđajući delimičnu zamenu elektronskog punjenja i naoružanja“.
Troškovi programa lovca F-35 su rekordni i približavaju se bilionu dolara. Štaviše, značajan deo sredstava troši se na servisiranje „nevidljivih“. Tako je prošle godine Pentagon obećao da će Lockheed Martin platiti 1,9 milijardi dolara za tehničku podršku.
Jedan avion košta kupce oko 90 miliona dolara. Palubne verzije koštaju oko 120 miliona. A ovo je cena golog aviona. Kupci posebno plaćaju naoružanje. Tako se, na primer, dogodilo sa Poljskom, koja je od Amerikanaca naručila 32 lovca za 4,6 milijardi dolara.
Pored troškova skupe municije, Poljaci će takođe morati da izgrade infrastrukturu od nule i o svom trošku. Mnogi i dalje ovaj ugovor unutar zemlje smatraju vrlo sumnjivim.
„Nevidljive“ su voljno kupovali, iako nisu imali vremena da se zaista dokažu u stvarnoj borbenoj situaciji. U maju 2018. godine, kada je oko tri stotine letelica već isporučeno raznim zemljama, F-35 izraelskog vazduhoplovstva napao je ciljeve u Siriji, nešto kasnije lovci F-35B američkog marinskog korpusa napali su položaje militanata u Avganistanu. Mnogi stručnjaci su ove nalete nazvali demonstrativnim PR akcijama Pentagona.
Da li bi Amerika žrtvovala samu sebe zarad uništenja Rusije, saznajte OVDE.
Izvor: Pravda