Piše: Dr Ivan Pajović
„Mislim da ćemo u skoroj budućnosti biti prisutni i u Rusiji. To će biti veličanstveno. Moramo razmišljati i šire, gledati na Kazahstan i druge zemlje ZND. To je veoma važno za nas” – rekao je Mask, govoreći o širenju prostora na kom bi poslovao.
Trenutno Tesla ima fabrike u SAD (u Kaliforniji, Nevadi /fabrika akumulatora/ i Teksasu). Od 2019. godine zaokružena proizvodnja elektromobila organizovana je takođe i u Kini, sa fabrikom u Šangaju. Sastavljanje automobila od američkih delova vrši se u Holandiji, započeta je gradnja fabrike u Nemačkoj, u okolini Berlina. Širenje prostora na kom kompanija proizvodi objašnjava se pre svega neophodnošću snižavanja troškova prevoza proizvoda iz SAD i činjenje elektromobila što dostupnijim kupcima u raznim delovima sveta.
Zvanična prodajna mesta Tesla automobila postoje u SAD, Meksiku, zemljama Evropske Unije – Francuskoj, Velikoj Britaniji, zatim u Južnoj Koreji, Tajvanu i Japanu. U Rusiji ona ne postoje, već se elektromobili prodaju preko drugih kompanija-uvoznika.
Početkom aprila kompanija Tesla je dala izveštaj o rekordnim isporukama u prvom kvartalu 2021. godine, uprkos deficitu poluprovodnika koji je nastao zbog logističkih problema povezanih sa pandemijom Korona-virusa. Kompanija je isporučila klijentima u celom svetu 184.800 automobila, znatno više nego prošle godine, u kojoj je isporučeno 88.400 komada. Najveći deo isporučenih elektromobila odnosi se na „badžet” varijantu Model3 i Model Y – 182.780 komada. Skupljih modela, kao što su Model S i Model X, u prvom kvartalu 2021. godine prodato je samo 2020 komada. Prema ovogodišnjem kvartalnom finansijskom izveštaju, prihod kompanije bio je 10.389 milijardi dolara. Zvanično objavljena operativna dobit činila je 594 miliona dolara.
Za kompaniju Tesla može se slobodno reći da predstavlja jedan od najvećih poslovno-ekonomskih i berzanskih fenomena današnjice, jer ima višu berzansku vrednost nego nekoliko različitih automobilskih giganata zajedno.
Međutim, za tako nešto se može ipak reći da predstavlja berzanski mehur. Prema zvaničnim podacima, kompanija Tesla Ilona Maska vredi oko 800 milijardi dolara, a do sada je proizvela samo oko 500.000 automobila, što čini tek oko 1% ukupne svetske proizvodnje. Vrednost ove kompanije veća je nego ukupna vrednost kompanija Tojota, Folksvagen, Hjundai, GM i Ford zajedno. Akcije Tesle u 2020. godini porasle su za više od 650% ili 800% ukoliko se računaju poslednje dve godine.
Prema podacima iz 2019. godine, prihod ove kompanije bio je oko 21 milijardu dolara, a vrednost kompanije oko 350 miliijardi. Sa druge strane, kompanije Mercedes, Folksvagen i BMV su imale prihod od 570 milijardi dolara, a ukupna vrednost kompanija na berzi je oko 170 milijardi. Dakle, očigledno je da vrednost Maskove firme ne potiče od poslovanja i prihoda, već od nečeg drugog.
Ovako velika vrednost Maskove kompanije može se tumačiti očekivanjima ulagača u akcije kompanije ekspanzije tržišta elektromobila na kom bi Tesla trebao da bude lider. Takođe, ne malu psihološku stvar koja utiče na vrednost čini i to da se sedište kompanije nalazi u Silicijumskoj dolini.
Međutim, ono što se sa sigurnošću može reći, i druge velike svetske automobilske kompanije razvijaju i iznose na tržište svoje projekte automobila na električni pogon, konkurišući Tesla elektromobilu, tako da dugotrajan primat vrednosti Maskove kompanije nije previše verovatan. Drugim rečima, berzanski mehur ogromne vrednosti kompanije Ilona Maska vrlo lako može da „pukne” u dogledno vreme.
Prošlu kolumnu dr Ivana Pajovića pročitajte OVDE.
Izvor: Pravda