Sve počinje naslovom: “PRAVI Kriptonit: Čudesni mineral jadarit će doneti super profit dok Rio Tinto pokušava da unovči revoluciju električnih automobila”.
“Ispod doline reke Jadar, u ruralnoj Srbiji, zakopan je mineral koji neverovatno podseća na kriptonit, izmišljeni zeleni kristal koji iscrpljuje moći Supermena”, piše australijski izveštač ovog portala DŽems Salmon.
Kako piše u članku, pre više od jedne decenije, “zbunjeni geolozi Rio Tinta” zatražili mineraloga iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu “da analizira ovu čudnu supstancu koju su iskopali nekoliko godina ranije u blizini bosanske granice”.
Dalje se navodi da je nastalo “veliko oduševljenje pi-ar tima Rio Tinta”, kada je dr Kris Stenli otkrio da se hemijsko jedinjenje: “natrijum -litijum – bor – silikat -hidroksid podudara sa opisom kriptonita koji je Supermenov neprijatelj Leks Lutor koristio u filmu iz 2006. godine Povratak Supermena”.
Supermen i kriptonit (foto: film Supermen 1978)
Zašto je pi-ar tim Rio Tinta bio tako oduševljen, jasno je samo po sebi, jer već sama priča o jedinstvenoj podudarnosti sa fiktivnim mineralom iz popularnog filma o Supermenu stvara veliku priliku za bogaćenje. Jednostavno, svaki poslovni partner će obratiti pažnju kad mu kažete da kriptonit postoji i da ga baš vi jedini imate.
Ali šta dalje piše australijski dopisnik iz Perta portala “Dis iz mani”. On navodi i da postoji razlika, jer su izmišljenom mineralu scenaristi u filmu o Supermenu dali kristalno zelenu boju, dok je srpski “kriptonit” iz realne priče ipak beli kristal.
“Zove se jadarit i izgleda da će biti sledeći veliki pokretač novca za Rio Tinto, koji se utrkuje da unovči globalnu revoluciju električnih automobila pošto se motori sa unutrašnjim sagorevanjem zamene baterijama", navodi se u članku i dodaje da je Rio Tinto otkrio jadarit još 2004. godine i dao “opkladu” od 1,7 milijardi funti na vađenje malo poznate supstance.
Mineral jadarit je pravi kriptonit, piše britanski finansijski portal (foto: thisismoney.co.uk printskrin)
Objašnjava se da je jadarit dobio ime po dolini reke Jadar u zapadnoj Srbiji, te da je to “jedinstveno visokokvalitetno mineralno jedinjenje litijuma i borata koje nije pronađeno nigde u svetu”!
Kako se objašnjava, borati su kristalizovane soli koje sadrže bor, koji se koristi u đubrivima i staklu otpornom na toplotu za pametne telefone, kao i materijale za vetroparkove i solarne panele.
“Litijum je, naravno, ključna komponenta litijum-jonskih baterija za električne automobile”, ističe se u članku i nastavlja:
“Poslednjih nekoliko godina naučnici Rio Tinta u laboratoriji u predgrađu Melburna u Australiji, pokušavali su da smisle kako da prerade ovo jedinjenje za proizvodnju litijuma i borata ekonomično i u velikom obimu. Pošto je `provalio kod`, prema Rio Tintu, sve što je sada potrebno je rudnik da ga iskopaju iz zemlje”.
Dalje se kaže da je već uloženo 1,7 milijardi funti (dve milijarde evra!) na lokaciju u blizini reke Jadar, za koju kaže da će “postati najveći evropski snabdevač litijuma u narednih 15 godina”!
“Trenutno se čeka odobrenje Vlade Srbije za početak izgradnje i zauzeti su pregovorima sa lokalnim poljoprivrednicima o kupovini nekoliko stotina polja koja se prostiru na površini od 400 hektara. Ali, ako sve bude išlo po planu, nadaju se da će započeti izgradnju sledeće godine, a proizvodnju do 2026. Kada Rio počne da radi, veruje da će moći iskopati 58.000 tona jadarita godišnje, što će biti dovoljno za oko 1 milion baterija za električne automobile”, navodi se u članku.
Dalje se kaže da projekat iz Brizbejna nadgleda Šinejd Kaufman, koja dolazi iz kuće Voterford Kristal u jugoistočnoj Irskoj i studirala je geologiju na Univerzitetu u Birmingemu pre nego što se pre 16 godina preselila u Pert sa Riom. Takođe se kaže da Kaufman vodi “carstvo minerala” u Riju, lepezu od dijamanata do soli, leti u subotu u Srbiju da po prvi put vidi tu lokaciju.
Rekla je: „Jadarit je neverovatan jer su ga geolozi Rio Tinta zapravo pronašli još 2004. godine. Kada su ga pronašli, nisu imali pojma šta je to, jer ga niko nikada ranije nije video - to je jedinstven mineral. Izgleda kao siva stena sa gomilom belih mrlja na sebi, ali svaka od tih belih tačaka je nešto sasvim posebno", prenosi portal.
Dalje se kaže da su rudarski, naftni i gasni divovi svi zauzeti jačanjem svojih ekoloških akreditiva, usred sve većeg pritiska političara, ekoloških grupa i velikih investitora da se uhvate u koštac sa klimatskim promenama i pređu sa tradicionalnih fosilnih goriva na zelenije tehnologije. Ono što se ne kaže u članku je to, da li te će “zelene tehnologije” uništiti zelenilo i ekologiju neke ale države, zarad profita nekih velikih korporacija. Ali evo šta se dalje kaže:
“Iako je od ključne važnosti da učine sve kako bi postigli ciljeve emisije ugljen-dioksida sa nulom, potrebno je zaraditi i ogromnu količinu novca”, ističe izveštač iz Perta, o planovima ove anglo-australijske korporacije.
Prema navodima članka, Kaufman je takođe rekla da se očekuje da će potražnja za litijumom rasti u narednoj deceniji između 25 i 30 odsto godišnje, pošto se dizel i benzinski automobili postepeno ukidaju širom sveta.
“Litijum je zaista neophodan za tranziciju sveta u ekonomiju sa niskim emisijama ugljenika “, rekla je ona. „To je nešto za šta znamo da će svetu biti potrebno u narednih nekoliko decenija. Jednostavno ne možete proizvesti viziju sveta o elektrifikaciji automobila ako nemate materijal za izradu tih baterija."
Ali Rio je, kao se navodi, u trci s vremenom. Naime, konkurentska kompanija BHP već godinama iskopava još jednu ključnu komponentu litijum-jonskih baterija za električne automobile-nikal, navodi portal “Dis iz mani”, te dodaje da je prošlog meseca BHP potpisao unosan ugovor s Elonom Maskom o isporuci nikla iz svoje rafinerije Kvinana južno od Perta u Australiji.
Srebrno beli metalni element, piše portal, koristi se za pakovanje više energije u baterije i omogućava proizvođačima da smanje upotrebu kobalta, koji je skuplji.
“Nikla je takođe malo, a Mask je obećao „džinovski ugovor na duži vremenski period“ za rudnike koji ga mogu vaditi, a pritom nanosi i minimalnu štetu životnoj sredini”, piše portal.
Na godišnjoj rudarskoj konferenciji „Kopači i trgovci“ u Kalgurlieju u Australiji, BHP je najavio planove za izgradnju novih rudnika nikla i vetroelektrana u zapadnoj Australiji, pokušavajući da se udalji od sektora fosilnih goriva. Ali neposredno pre nego što su rudarski šefovi pokazali svoje zelene akreditive, potrebno je blagovremeno podsetiti da je tehnologija baterija još u povojima. Vatrogasci su upravo proveli vikend pokušavajući da ugase požar na Teslinoj `Velikoj bateriji`, u blizini Gilonga u Viktoriji”, navodi se, te dodaje da je ovo najveća litijum-jonska baterija u Australiji, napravljena je za snabdevanje nacionalne mreže električnom energijom.
“Kako je bilo preopasno prskati vodu na bateriju od 13 tona, 150 vatrogasaca moralo je pustiti je da gori tri dana, šaljući velike količine otrovnog dima u vazduh. Istražitelji će sada pokušati da utvrde šta je tačno izazvalo požar”, zaključuje se u tekstu.
Ko je čovek koji je hranio majmune kao SNS svoje galsače, saznajte OVDE.
Izvor: Pravda, N. Bulatović