„Robokatjuša“ će moći da uništi čitavo naselje jednom salvom, upozorava autor.
Aleksandar Smirnov, generalni direktor državnog preduzeća za proizvodnju raketne artiljerije NPO Splav, objasnio je da su ruski višecevni bacači raketa (VBR) prve generacije sa više lansiranja, kao što su Grad ili Tornado, bili opremljeni samo minimalnom opremom za automatizaciju.
Međutim, sistemi stvoreni poslednjih godina, uključujući modifikacije poput „Tornado-G“ i „Tornado-S“, već uključuju složenije komponente koje mogu postati osnova za „obećavajući robotski VBR“, naglasio je on u intervjuu novinarima.
Smirnov je takođe primetio da postojeći VBR tipa Tornado-S već imaju određeni stepen automatizacije u sistemu navođenja i upravljanja vatrom, kao i automatizovanu opremu za pripremu i lansiranje raketa.
„To nam omogućava da automatizujemo proces pripreme i kontrolišemo vođenje paketa lansirnih vodiča i gađanje, kao i da automatski izvodimo topografsku lokaciju i orijentaciju borbenog vozila na zemlji, daljinski unosimo parametre leta i lansiramo projektile bez napuštanja kabine", rekao je on.
Međutim, prilično je teško shvatiti šta je generalni direktor NPO Splav imao na umu kada je govorio o „automatizaciji“, naglašava se u članku. Činjenica je da savremeni sistemi naoružanja, uključujući tenkove i artiljerijska oruđa, često takođe imaju određeni nivo automatizacije - na primer, automatski punjači koji povećavaju borbenu brzinu vatre, ili automatska sredstva zaštite od nadolazećih projektila i granata, objašnjava autor .
Ali ako pretpostavimo da govorimo o potpuno autonomnom ruskom VBR, onda u ovom slučaju automatizacija već dostiže mnogo viši i složeniji nivo, navodi list.
Da bi se stvorio takav sistem, potrebno je barem dizajnirati "bespilotni" kamion sposoban da savlada prepreke i to pod neprijateljskom vatrom.
U isto vreme, on mora uspešno da funkcioniše u marševskom hodu - posebno, kao deo konvoja svojih trupa, bez sudara u isto vreme sa drugim vozilima i bez naleta na vojnike, naglašava se u članku.
To zahteva sofisticiran sistem veštačke inteligencije, kao i sveobuhvatno poznavanje situacije i vrlo pouzdan sistem komunikacije, budući da robotska VBR mora precizno proceniti i sopstvenu lokaciju i lokaciju neprijatelja, piše The National Interest.
Najvažnije pitanje u tom pogledu tiče se sistema kontrole, napominje se u članku.
Uostalom, pretpostavlja se da čak ni automatizovani VBR i dalje neće moći da puca bez komande osobe u kontrolnom centru - što znači da će u slučaju iznenadnih nepredviđenih situacija ili u slučaju gubitka komunikacije Robokatjuša nedostajaće fleksibilnost koju ima prava ljudska posada, smatra autor.
Prema njegovom mišljenju, potpuno robotski sistem neće moći, na primer, efikasno da sprovodi odbrambene akcije u slučaju iznenadnog neprijateljskog napada ili da pruži vatrenu podršku svojim trupama u odsustvu komunikacije sa komandnim mestom.
U svakom slučaju, prilikom stvaranja ovakvih sistema, Rusija će morati da reši sva pitanja sa kojima se Gugl i Tesla sada suočavaju pri razvoju svojih automobila koji se sami voze, kaže se u članku.
Međutim, razlika je u tome što će u ovom slučaju ruska bespilotna vozila "biti natrpana tonom eksploziva", naglašava se u članku.
A ako obično vozilo bez posade, ako program ne uspe, može samo srušiti nekoga na putu, tada je raketni sistem sa više lansiranja koji kontroliše veštačka inteligencija sposoban da uništi celo selo greškom u jednoj salvi, upozorava autor.
Međutim, ako se ovaj projekat na kraju uspešno sprovede, onda je moguće da će se tada zapadni proizvođači početi obraćati Rusiji radi saveta kako najbolje napraviti vozilo bez posade, zaključuje list.
Šta Amerikanci rade u Siriji, pročitajte OVDE.
Izvor: Pravda