Godina je 1933. dok su njegovo slavno ime i bogatstvo nepokorivi, Pikasov brak sa ruskom balerinom Olgom Khokolovom je ušao u svoju gorku završnicu. U međuvremenu, njegova veza sa maitrresse-en-titre Mari - Tereza Volter ( Marie Therese Walter) , i dalje udobno ušuškanu u palanki, počinje da tamni, čak i pre nego što je valjano dobila na ritmu. Na krilima tog zanosa čeka Dora Maar, fotografkinja nadrealista, koja će dominirati Pikasovim životom, uglavnom bolno u narednih osam godina.
Ričardson se dokazuje vrlo vešt kao i uvek u uspostavljanju veza između Pikasovog burnog privatnog života i njegove umetnosti. Sve više prezrena Olga pojavljuje se u nizu slika poput noćne more - kao konj sa ogavnim zubima, kao trapava balerina koja se napreže da drži ruke iznad glave, i najgore od svega, kao razočarana mlada čiji veo klizi niz rub njenog nosa. 'Majka Zemlja' Marije Tereze, u međuvremenu je transponovana u ono što Ričardson opisuje kao perverznu skupinu u kutije upakovanih vagina, grudi poput košnice i prste poput izmeta "A onda tu je glamurozna Dora, koju slavno opisuje u 'Ucveljenoj ženi' sa zelenim licem, kosi poput metle i prstima poput kobasica. Kako Ričardson precizno kaže "Pikaso je 'pikasoficirao' ljude"
Nisu se samo žene tukle oko Pikasa. Nadrealisti, ta grupa slikara i pisaca koji su stanovali u Parizu koji su posegli duboko u novomoderno nesvesno zarad nadahnuća, su žarko želeli da svojataju umetnika za sebe. Doduše figurativno ali iskrivljene forme koje je Pikaso stvarao moćno su rezonovale sa pejzažima snova, koje su nadrealisti sa 'plaćenom članarinom' poput Salvadora Dalija i Andre Bretona produkovali. Dok Pikaso nije u načelu bio sklon preteranom druženju, složio se da dizajnira naslovnu stranu za prvo izdanje časopisa Minotaur, uticajan časopis pokreta koji je lansiran 1933.godine.
Mitska figura minotaura - delom čovek delom bik - funkcionisao je kao lični alter ego za Pikasa , predstavljajući svu njegovu lascivnost, krivicu i očaj. NJegova identifikacija je nastala iz njegovog obnovljenog odnosa sa rodnom Španijom i njenog kult borbe s bikovima. Sa Frankom na vlasti i sa zemljom u ratu sa samom sobom, više nije bilo moguće da Pikaso održi svoju prethodnu poziciju studiozne političke neutralnosti. 1937. se latio rada na slici Gernika ( Guernica), ogromnoj slici koja je dramatizovala apokaliptičnu destrukciju baskijskog sela od strane nacističkog Luftvafea (prim.prev. Luftwaffe) Gomila izmasakriranih udova , rasplakane žene i mrtva deca ostaje jedna jedina najmoćnija anti-ratna slika ikada naslikana, koja je zacementirala Pikasov status kao najvećeg umetnika 20. veka.
Ono što je oduvek činilo Ričardsonov rad na Pikasovoj biografiji tako živim je činjenica njegovog ličnog prijateljstva sa umetnikom. Uzbudljivo je čitati naraciju, u kojoj akademsko štivo bude redovno prekinuto izrazom "Pikaso mi je jednom rekao ….." a onda usledi potpuno sveža anegdota.
Ričardson je umro 2019.godine u svojoj 95. godini ne završivši knjigu , a postoje znaci u kasnijim poglavljima, koje su dovršili njegovi pomoćnici, da je ritam usporio. Kako imamo sreće što je Ričardson živeo dovoljno dugo da dođe dovde , čak iako je preminuo ostavivši Pikasa tada iza sebe, da bi on lično proživeo još tri decenije života i umetnosti.
# Život Pikasa : Godine Minotaura (1933- 43)
autor DŽon Ričardson ( John Richardson) objavio DŽonatan Kejp (Jonathan Cape)
Izvor: Pravda/The Guardian
www.theguardian.com/books/2022/mar/19/a-life-of-picasso-volume-iv-john-richardson-review-surrealist
prevod i adaptacija angloworld translations
anglo.world.translations@gmail.com