Rumunsko vazduhoplovstvo će uskoro prebaciti nekoliko aviona F-16 u bazu Borče, gde će ukrajinski piloti biti obučeni za upravljanje ovim letelicama. „Lovačku koaliciju”, koju su u maju najavili Britanci i Holanđani, sada čini ukupno 11 članica NATO-a. Ukrajinci očekuju najmanje 24 F-16. Obuka počinje u avgustu.
Ukrajinski piloti, raspoređeni da lete na avionima F-16, počeće od avgusta odbrojavanje 150 sati leta koji su im potrebni za učešće u vazdušnim borbama iznad Ukrajine.
Prvih nekoliko aviona ovog tipa uskoro će biti prebačeno u rumunsku vazdušnu bazu Borčea, gde će ukupno 11 članica NATO-a započeti ubrzanu obuku ukrajinskih pilota za letenje na avionima koje su donirale vazduhoplovne snage Danske i Holandije.
Ukupno četiri evropske zemlje mogu prikupiti 125 aviona F-16, ne računajući norveške avione, koji su konzervirani po dolasku prve letelice pete generacije F-22 u tu zemlju.
Vlasti u Kijevu su na početku rata tražile od Amerikanaca između 24 i 36 aviona ovog tipa, ali je Vašington bio prilično rezervisan prema ovim zahtevima, strahujući da bi isporuka aviona F-16 predstavljala eskalaciju u odnosima sa Rusijom. . Iz sličnih razloga ranije su kasnile isporuke „himara”, „patriota” i tenkova „abramsa”, pa je ovo oružje, na kraju, ipak poslato u Ukrajinu.
Moskva je oštro reagovala na najave isporuke zapadnih aviona Ukrajini, pa je ministar spoljnih poslova Sergej Lavrov rekao da ovakav razvoj situacije predstavlja „pretnju u nuklearnoj sferi“.
„Obavestili smo nuklearne sile SAD, Velike Britanije i Francuske da Rusija ne može zanemariti činjenicu da su ove letelice sposobne da nose nuklearno oružje. Naši vojnici tokom borbenih dejstava neće analizirati da li je svaka konkretna letelica ovog tipa opremljena za nose nuklearno oružje ili ne.Sama činjenica pojavljivanja takvih letelica u Oružanim snagama Ukrajine smatraće se pretnjom sa Zapada u nuklearnoj sferi“, rekao je Lavrov.
Isporukom poslednjih deset „migova 29” krajem aprila Poljska je skoro iscrpila sve zalihe borbenih aviona sovjetskog porekla, čime bi se ojačalo ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo. Ukrajincima je do sada isporučen 41 avion MiG 29, od kojih je 28 poljskih i 13 slovačkih.
„Migovi” iz ove dve zemlje isporučeni su u različitim uslovima, pa stručnjaci smatraju da su samo četiri slovačka aviona bila sposobna za borbena dejstva, dok će ostali biti korišćeni za rezervne delove.
„Nema rumunskih aviona u procesu obuke“
Pošto su uklonjene političke prepreke za isporuku borbenih aviona, NATO je predstavio plan obuke ukrajinskih pilota, čiji se dolazak u Rumuniju uskoro očekuje. Bukurešt, istovremeno, tvrdi da njihovi avioni neće biti korišćeni u obuci, već će za taj program biti isporučeni specijalni avioni.
Te avione će donirati Danska i Holandija, dok je proizvođač, američki Lockheed Martin, najavio brze modifikacije letelice, koje bi ukrajinskim pilotima omogućile da pređu sa Migove 29 i Suhoja 27, kojima su do sada leteli. .
„Lokid Martin” je najavio i pojačanu tehničku podršku i obuku kopnenog osoblja, kako bi ukrajinsko vazduhoplovstvo moglo pravilno da održava novu letelicu.
Prema američkim izvorima, ukrajinskim pilotima će biti potrebno oko 150 sati naleta na avionima F-16 da bi mogli da ih efikasno koriste u operacijama. To praktično znači da će Ukrajincima biti potrebno oko četiri meseca da završe osnovnu obuku.
Ovakvu procenu je iznelo američko vazduhoplovstvo na osnovu veština dvojice ukrajinskih pilota, koji su prethodno leteli na „migovima“ i „suvim avionima“.
NJihova jedina želja je F-16
U suštini, Ukrajinci su od početka rata tražili samo jedan avion – američki F-16 ili avion tog tipa koji koriste druge evropske zemlje.
Portparol ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva Jurij Ignat saopštio je u januaru da je odobreno finansiranje za obuku pilota na tim letelicama, kao i da je prva grupa avijatičara otišla u SAD.
Saopštenje ukrajinskog zvaničnika usledilo je nekoliko dana nakon što je proizvođač aviona F-16, američka kompanija Lokid Martin, saopštila da je spremna da poveća proizvodnju ovih letelica kako bi zadovoljila potrebe koje bi mogle da nastanu ukoliko zemlje članice NATO odluče da koriste avione ovog tipa predaju Ukrajincima.
„Povećaćemo proizvodnju aviona F-16 u Grinvilu kako bismo bili spremni da popunimo kapacitete zemalja koje odluče da pomognu u sukobu koji je u toku“, rekao je tada zvaničnik Lokid Martina Frenk Sent DŽon, navodeći da ta kompanija nije bio uključen u pregovore o mogućim isporukama borbenih aviona Ukrajini.
Ukrajinski zvaničnici najavili su, istovremeno, da će uporedo sa obukom za avione F-16 početi i obuka pilota iz te zemlje za letenje na drugim zapadnim avionima.
LETELE "KLIZNE BOMBE" - Rusi pogodili veliku kasarnu, od Ukrajinaca ništa nije ostalo (VIDEO)
Izvor: Alo.rs