Najnovije

NOVA DIREKTIVA ZA POTROŠAČE VAŽI I ZA SRBIJU: Evo šta to tačno znači i da li će se primenjivati

Evropski parlament usvojio je novu direktivu koja štiti potrošače od nepoštene poslovne prakse, a koja obavezuje i Srbiju. Međutim, sagovornici Danasa ne vide da će u ovoj sferi u našoj zemlji biti velikih promena, sve dok se država zapravo ne posveti zaštiti potrošača.

U novoj direktivi EU, tvrdnje prodavaca o ekološkoj ispravnosti proizvoda bez dokaza posebno su naglašene kao nedozvoljene, kao i prodaja proizvoda sa ugrađenim nedostacima, koji zbog toga kraće traju i praktično pucaju čim istekne garancija, kao što su mobilni telefoni čija baterija naglo oslabi posle dve godine korišćenja i slično.

Da bi ova direktiva definitivno stupila na snagu, još uvek mora da bude odobrena od strane Evropskog saveta i objavljena u Službenom glasniku EU.

Nakon toga, sve zemlje članice EU imaće dve godine da to implementiraju u svoje zakonodavstvo, a to uključuje i Srbiju koja je kandidat za članstvo.
Kako je objašnjeno, cilj ove direktive je da zaštiti potrošače od obmanjujućih poslovnih praksi i da im pomogne da donesu bolji izbor prilikom kupovine proizvoda.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović objašnjava da su od 2014. godine u domaćem pravu prepoznate nepoštene poslovne prakse, koje su unete i u novi zakon.

„Nepoštene poslovne prakse spadaju u prekršaje koji uglavnom zastarevaju i Srbija zbog toga svake godine gubi milione evra. Jer svaki prekršaj ide na Prekršajni sud, a svaki predmet zastareva posle dve godine“, navodi on.

Odeš na sud da tužiš trgovca, on angažuje advokata koji to dva puta odlaže, predmet ističe i advokat okrivljenog za to dobije minimalno 70.000 dinara, a taj sudski novac ide iz državnog budžeta. Tu ti advokati najviše profitiraju“, ističe Papović.
On objašnjava da će i veštačka inteligencija stvoriti veliki problem.

„Moramo ozbiljnije da se posvetimo zaštiti potrošača, posebno u eri dolaska veštačke inteligencije gde će biti mnogo zloupotreba. Već smo imali primere gde su zloupotrebljeni likovi doktora Branimira Nestorovića i Danice Grujičić, gde im je veštačka inteligencija skidala glas i imidž i predstavljala ih kao da reklamiraju nešto što nema veze sa njima, a takvih primera je mnogo sa javne ličnosti“, podseća Papović.

On smatra da su udruženjima potrošača sada potrebni IT stručnjaci koji će otkriti ovakve prevare i obavestiti potrošače.

„Ne možemo da se izborimo sa tim iz redovnih aktivnosti kao što su rešavanje problema patika, cipela, mobilnih telefona, zloupotreba kupovine preko društvenih mreža, nepostojećih firmi... imamo spisak od preko 600 ilegalnih trgovaca na internet, samo se mi nalazimo“, naglašava Papović.

Što se tiče takozvanih ugrađenih, odnosno programiranih kvarova, naš sagovornik kaže da smo ranije imali propise koji su garantovali rezervne delove.

„Obaveza trgovca je bila da za robu koju stavlja u promet, a za koju je potreban garantni list, tolike godine čuva rezervne delove, odnosno da ih ima. Danas nemate rezervne delove za telefone, televizore, mašine za pranje veša i slično“, kaže on.

Ali, kako podseća, te uredbe su ukinute početkom 2000-ih i zato sada imamo problem.

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević ističe da ova direktiva svakako donosi dobre stvari za potrošače u Evropi.
„To bi bilo dobro i za nas, pod uslovom da zaista počnemo da primenjujemo Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, kojim smo se obavezali da primenjujemo sve akte koje je usvojila EU“, rekao je on.

Kada je reč o nepoštenoj praksi trgovaca, Bogosavljević navodi da su mogućnosti potrošača veoma male.

„U Zakon o zaštiti potrošača ugradili smo rešenje koje značajno sužava mogućnosti za ostvarivanje prava potrošača, posebno oduzimanjem dela nadležnosti tržišnoj inspekciji i stvaranjem hibridne organizacije koju formiraju Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine i registrovane organizacije potrošača u okviru Ministarstva.koji su se obavezali da neće iznositi stavove koji su u suprotnosti sa stavovima Vlade Srbije i lokalnih samouprava“, kaže naš sagovornik.

On smatra da je ovo dobar odgovor EU na pogrešnu politiku koja je kreirana na međunarodnom nivou i prihvaćena u Evropi.

„Cilj je da se koriste novi proizvodi dok mogu, posle toga nikome se ništa ne desi, auto, recimo, ide pod štampu i slično. Taj deo štetnog uticaja na životnu sredinu je zanemaren. Zato je dobro da se za ovo zalažemo“, smatra Bogosavljević.

MUP UPOZORAVA GRAĐANE: U toku je prevara sa SMS porukama, ovo su detalji

Izvor: Danas.rs

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA