Prema rečima bivšeg ministra, koji je tokom vlade Zorana Đinđića od 2001. do 2004. godine bio na čelu tadašnjeg Ministarstva urbanizma i građevinarstva, još je rano da bi se zaključilo ko je konkretno kriv za smrt 14 ljudi i povređivanje još tri osobe u Novom Sadu, ali neka imena bi već trebalo da se pojave.
„Neko je morao da stavi svoj potpis, ja sam govorio mojim bivšim studentima, sadašnjim inženjerima da ne stavljaju svoj potpis na sumnjiva dokumenta. To je jedan od problema, što se na njih vrši pritisak i što je struka ustuknula pred politikom i potpis mora da se stavi. Sada će ta osoba, koja je stavila svoj potpis, morati da odgovara. Ukoliko postoji uredna dokumentacija, Građevinska knjiga i Građevinski dnevnik, nadležni su morali već da dođu do pojedinih imena. Pitanje je i ko su ti ljudi koji su radili na rekonstrukciji Železničke stanice Novi Sad. Da li tu ima inženjera koji nisu stekli zvanje učenjem, već prečicom? Prvo i osnovno, ne mogu na čelu ministarstva građevine i drugih institucija, kao što je Komora inženjera Srbije, da budu pravnici“, kategoričan je bivši ministar Šumarac.
Ukazuje na jednu bitnu okolnost.
„Mislim da ću biti u komisiji koja će nekim inženjerima koji su učestvovali u rekonstrukciji novosadske železničke stanice morati da oduzme licence za rad. Mi smo to i uveli, ali kada smo „počišćeni“ iz Komore 2016. od tadašnjeg rukovodstva ministarstva građevine, na čelo su umesto inženjera došli pravnici. Tada su usvojene i neke izmene, koje su, na indirektan način, dovele i do tragedije u Novom Sadu. Naime, mi smo imali zakon da se za građevinsku dozvolu prilaže glavni projekat koji je prošao tehničku kontrolu, gde je trebalo da bude precizno ucrtano sve, od svake šipke armature do svakog prekidača. Sada je potreban samo projekat za građevinsku dozvolu, gde se nalaze samo osnovne informacije o objektu. Takođe, sada je uveden projekat za izvođenje koji uopšte nema tehničku kontrolu. To je sistemski propust i ukoliko se ne reaguje sada, posle ove strašne tragedije u Novom Sadu, možemo da očekujemo da će nam se ovakve nesreće ponavljati“, objašnjava Šumarac.
Problem je i što je struka ustuknula pred politikom, svečano otvaranje novih objekata i samoreklamiranje je mnogo važnije od svega ostalog, uključujući kvalitet i sigurnost.
„Bilo je i u naše vreme, da se političari slikaju pri otvaranju novih objekata, ali ovi sada su preterali. Tu je još jedan problem, da niko ne sme da odbije da stavi potpis i sada će ti ljudi platiti cenu“, ističe naš sagovornik i dodaje:
„Veliki problem je i korupcija u sistemu. Mi vidimo da su izvođači radova kineske firme koje su angažovale podizvođače i to firme koje su bliske vladajućoj stranci. Oni su angažovale majstore i fizikalce čije znanje i kvalitet može da bude upitan. Ja ne nipodaštavam fizikalce, ali u trci za što većim profitom smanjuje se kvalitet radne snage. Vidimo i da je kao nadzorni organ angažovana firma iz Mađarske, ne znamo po kom principu, a moguće je da su i oni angažovali neke podizvođače, ali sve bi to trebalo da bude zabeleženo u dokumentaciji“.Na kraju, tu je i krivica onih koji su direktno učestvovali na izradi projekta i na radovima na Železničkoj stanici i na nadstrešnici koja je ubila 14 ljudi.
„Pitanje je kako je urađen glavni projekat, da li su u obzir uzete sve okolnosti i u tom smislu su projektant i statičar među najodgovornijim. Statika je najvažnija nauka u građevinatstvu. Na Građevinskom fakultetu bio je profesor kod koga se polagala statistika a kod njega je od više stotina prijavljenih studenata prolazilo njih nekoliko, eto toliko je to zapravo važan predmet. Tu je bitno svedočenje kolege Zorana Đajića koji je direktno radio na rekonstrukiji i koji je već rekao neke stvari. Uz ogradu da nemam sve podatke, statika je poremećena jer je firma koja je obavljala hidroizolaciju uradila nešto nedopustivo, uklonili su betonske blokove koji su držali ankere i nisu ih vratili i time su poremetili statiku. Uz to, nadstrešnica je opterećena staklom i metalnim ramom, a pitanje je da li su dobro odrađeni proračuni. Nadstrešnica nije pala odmah jer ju je držalo trenje i to je jednostavno objašnjenje“, kaže Dragoslav Šumarac.
Impozantna biografija
Dragoslav Šumarac ima zavidnu biografiju, osim što je bio ministar, bio je redovni profesor Građevinskog fakulteta u Beogradu do 2020. godine.
Trenutno predaje kao redovni profesor na Državnom univerzitetu u Novom Pazaru. Diplomirao je na Građevinskom fakultetu u Beogradu 1979. kao student generacije. Na istom fakultetu je magistrirao 1983, a doktorirao 1987. na UIC, u Čikagu.
Osnivač je Inženjerske komore Srbije 2003. godine, koja danas broji 28.000 licenciranih ineženjera i na čelu komore bio je do 2007. do 2016. godine.
RUSKA ARMIJA NAPREDUJE: Slamanje ukrajinske odbrane na prilazima Kupjansku
Izvor: Nova.rs