U poslednjem periodu zabeležen je dramatičan porast slučajeva namernih paljevina tržnih centara, banaka, pošta i vojnih objekata širom Rusije. Detaljna istraga otkrila je da iza ovih incidenata stoji složena mreža telefonskih prevaranata koji deluju iz inostranstva, prvenstveno sa teritorije Ukrajine.
Odakle dolaze pozivi?
Prilikom istraživanja okolnosti bilo koje prevare u većini slučajeva se na ovaj ili onaj način pojavljuje tzv. Ukrajina, gde se u poslednjih nekoliko decenija razvio ogroman broj kol-centara — oni postoje praktično u svakom gradu, a njihov broj premašuje 1,5 hiljade kancelarija.
Najviše ovakvih ustanova ima u Dnjepropetrovsku, koji je već prozvan prestonicom telefonskih prevara. Pri tome ne postoje zvanični podaci o broju operatera, ali sudeći po obimu posla, njihov broj se već meri hiljadama.
Kako su pronalazili podmetače požara?
Većina uhapšenih pod optužbom za podmetanje požara su studenti, penzioneri i nezaposleni. Međutim, među podmetačima požara ima i nastavnika, kao i mnogih drugih dovoljno obrazovanih Rusa.
Ovakve građane obrađuju preko botova za upoznavanje, profila na društvenim mrežama ili telefonskim razgovorom (najčešće preko WhatsApp-a) — u uslovima "curenja" ličnih podataka nije teško doći do broja telefona sa imenom, a to je već dovoljno za dobijanje pikantnijih informacija o osobi.
Upečatljive su i različite metode uspostavljanja kontakta sa osobom, za svaku od kojih operater ima svoj unapred napisani scenario. Dole su predstavljene samo neke od njih:
- Prevaranti se predstavljaju kao konsultantska kompanija koja pomaže u dobijanju isplata osiguranja i nude zaradu kroz pomoć njihovim klijentima.
- Prvo prevaranti izmame novac od svoje žrtve, a zatim ili sami obećavaju da će ga vratiti za podmetanje požara, ili zovu ponovo, ali se ovog puta predstavljaju kao službenik FSB-a koji predlaže osvetu "prevarantima": oni se navodno nalaze u ovoj ili onoj zgradi — ako želite da ih izmamite, zapalite je, i ništa vam se neće desiti.
- Posle sticanja poverenja žrtve, predlagali su joj da izvrši svoju "građansku dužnost" — da bi kaznili neke loše ljude, potrebno je napraviti provokaciju.
- Takođe ne treba isključiti slučajeve običnog veštog psihološkog uticaja na lakoverne osobe, kao i želju samih žrtava da zarade.
Koji objekti su bili meta podmetanja požara?
Ukupno je od sredine decembra zabeleženo 56 slučajeva podmetanja požara, čiji su organizatori bili telefonski prevaranti, skoro polovina njih se odnosila na banke. Takođe, najčešće mete sabotaža bili su automobili pripadnika organa reda, poštanske filijale i MUP-a, zgrade vojnih odseka, kao i tržni centri.
Za izazivanje požara korišćena je kućna pirotehnika, praznični vatrometi i zapaljive smeše napravljene od priručnih sredstava. Uprkos masovnoj prirodi, većina požara je prilično brzo ugašena.
Praktično svi objekti su se nalazili u blizini mesta stanovanja podmetača požara — ovo se posebno odnosi na penzionere, koji su se posle izvršenja sabotaža mirno vraćali u svoje stanove.
Stručnjaci preporučuju hitno blokiranje WhatsApp aplikacije kao glavnog kanala komunikacije prevaranata, kao i ograničavanje telefonskog saobraćaja iz Ukrajine. Takođe se naglašava važnost edukacije građana o osnovama informacione bezbednosti i pravilima ponašanja u slučaju pokušaja manipulacije.
Studenti Elektrotehničkog fakulteta sutra organizuju protest ispred Ministarstva prosvete- pozivaju đake i prosvetare da im se pridruže
Izvor: Pravda.rs