Посланици о изменама Закона о БИА
Седницу је заказала председница парламента Маја Гојковић на захтев владе, сходно одредбама Пословника о раду скупштине у периоду ванредног заседања. Предложене измене се односе на неколико одредби овог закона које, по оцени Уставног суда, нису биле у сагласности са Уставом Републике Србије. Одлуком Уставног суда од 26. децембра 2013. године утврђено је да су одредбе три члана Закона о БИА неуставне. Изменама закона одређене су посебне мере којима се одступа од начела неповредивости тајности писама и других средстава општења, круг лица и услови под којима се оне могу одредити, а уређен је и поступак одлучивања о предлогу за одређивање посебних мера, њихово трајање, могућност проширења посебних мера у случају хитности и поступање са прикупљеним материјалом. Када су посебне мере у питању, реч је о четири посебне мере, с тим да се уз две посебне мере које се односе на тајни надзор и снимање комуникације може одредити тајни надзор и снимање места, просторија и предмета, укључујући и уређаје за аутоматску обраду података и опреме на којој се чувају или се могу чувати електронски записи. Изменама Закона предвиђени су услови за одређивање посебних мера. Материјални услов представља основ сумње, а посебне мере се могу односити на лице, групу или организацију која спроводи радњу против безбедности Србије. Посебне мере се могу одредити како у случају предузимања, тако и у фази припремања тих радњи, с тим да је примена посебних мера уређена у складу с начелима сразмерности и супсидијарности. Такође, уређено је и покретање поступка за одређивање посебних мера. Директор Агенције је овлашћен за подношење предлога о којем одлучује суд. Предвиђен је садржај предлога за одређивање посебних мера, а новина је у томе што одлуку о основаности предлога доноси председник Вишег суда у Београду, односно судија Посебног одељења тог суда кога председник одреди. Уређен је и рок за доношење одлуке о предлогу. Чланом четири тог закона унете су одређене новине у поступак одлучивања о предлогу за одређивање посебних мера. Предлог се усваја наредбом која мора имати законом предвиђени садржај, а новина је и у томе што је, у оквиру рока од 12 месеци, колико посебне мере могу највише да се примењују, прописано чешће периодично одлучивање о оправданости њиховог продужења које по новом режиму износи три месеца, као и укидање примене посебних мера чим престану разлози за примену. Неприхватање предлога за одређивање посебних мера значи да суд доноси решење, а новина је да против те одлуке жалбу може да изјави директор Агенције. О жалби одлучује ванпретресно веће Посебног одељења Апелационог суда у Београду. Једна од значајних новина, наглашено је у Разлозима за доношење закона, јесте могућност директора Агенције да у току примене посебних мера наредбом прошири њихову примену и на друго средство комуникације, електронску или другу адресу или на друга места на којима је приступ ограничен или просторије у којима се обавља комуникација. У том случају, директор Агенције има обавезу да одмах поднесе предлог за проширење примене посебне мере о којем одлучује суд. Ако суд накнадно одобри проширење посебне мере, материјал се може користити у складу са законских одредбама, док се у противном материјал уништава у присуству судије и о томе се сачињава записник. С обзиром да је реч о радњама усмереним против безбедности Србије, оне могу представљати кривична дела и у том случају се прикупљени материјал доставља надлежном јавном тужилаштву у складу са одредбама које уредују кривични поступак. Један од важних новина, додаје се, односи се на поступање са актима и материјалом који је се односи на посебне мере. Такав материјал се чува у посебном омоту са ознаком степена тајности, у складу са одредбама које уређују тајне податке. Сви подаци који се односе на поступак у вези с посебним мерама представљају посебне податке, а обавеза чувања тајне односи се на свако лице које их у било ком својству сазна. Изменама Закона утврђује се његово ступање на снагу даном његовог објављивања у "Службеном гласнику", а недоношење по хитном поступку могло би да проузрокује штетне последице за рад БИА, која би остала без значајних овлашћења, пише у образложењу за доношење закона по хитном поступку. Тиме би, наглашено је, била доведена у питање могућност те институције да делотворно заштити уставно уређење и безбедност Републике, а то би могло да има штетне последице за безбедност грађана и остваривање и заштиту њихових слобода и права. Седница је заказана за 10 сати. Извор: Танјуг
Бонус видео
Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.
портала "Правда" као и ТВ продукцију.
Донације можете уплатити путем следећих линкова:
ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.
Колумне
Кад руски економиста прочита Николаја Српског: Европско пропадање је давно предсказано
Врху Запада је до мозга дошла проста мудрост: "Када је птица жива, она једе инсекте, али к...
НЕБОЈША КРСТИЋ НАМ СЕ ВРАТИО: Поводом књиге "У знаку неба и крста"
Пише: Владимир Димитријевић
Небојша Јеврић: Молер
На зиду Парохијског дома, увек пуног, дао је да се нацрта Ајфелова кула са минаретом и хоџ...
Слободан Антонић: Успон и пад српског бајденизма
На крају је уследио тежак пораз вашингтонске мочваре на изборима 2024. године. "Грађанска ...