Корак ближе разумевању - Астероид "1950 ДА" и изгледи судара са Земљом

Медијима се брзо проширила вест о астероиду 1950 ДА. Махом је реч о насловима који најављују могућу катаклизму уколико би дошло до судара Земље и 1950 ДА. Сусрет који ће се догодити 16. марта 2880. године пружа додатну научно-истраживачку вредност. Пре свега одговоре на питања везана за структуралну целовитост објеката попут овог астероида.
ФОТО: Уметнички приказ астероида у систему ГД 61, аутор: М.А. Гарлик

Шта је 1950 ДА? Сам астероид у питању је откривен 23. фебруара 1950. године када је проматран укупно 17 дана. Практично пола века је прошло када је 2000. године поновно уочен објекат, препознат као изгубљени 1950 ДА. Занимљивост у овом случају лежи у чињеници да је тог дана било обележено тачно 200 година од открића првог астероида - Церес. По поновном откривању 1950 ДА извршен је низ проматрања и радарских мерења са Голдстоуна и Арецибоа. У периоду од 3. до 7. марта 2001. године, астероид се налазио на удаљености од 7.8 милиона километара од Земље. Радарски одјеци су указали на постојање благо асиметричног сфероида средњег промера од 1.1 километар. Оптичка проматрања су довела до закључка како је брзина ротације астероида изузетно висока - око своје осе 1950 ДА се окрене за 2.1 сат што га чини другим најбрже ротирајућим астероидом ове величине. Палермо лествица и изгледи судара С додатним истраживањем и мерењима, установљено је да постоји тренутак у путањи астероида која диже изгледе за могући судар са Земљом. Ђорђини је са групом научника у раду "Астероид 1950 ДА' Сусрет са Земљом 2880: Физичка ограничења могућности предвиђања судара" израчунао да је вероватноћа судара Земље с астероидом највише 1:300, вероватно чак и мање од тога. Међутим, оно што је привукло ширу позорност јавности је вероватно чињеница да и ова могућност може представљати ризик од судара 50% већи од просечне позадинске опасности свих осталих астероида од данас до 2880. године. Сам астероид има вредност +0.17 на ПТС лествици (Палермо Техничка Скала). Лествица је у својој природи логаритамска мера вероватноћеи да се неко тело (астероид) судари са Земљом. Вредност 0 означава могућност судара која је иста као и било који насумични судар, а рецимо, вредност +2 означава догађај који би имао 100 пута већу вероватноћу од просечне опасности од насумичног позадинског догађаја. У овом тренутку, 1950 ДА је једини познати астероид који има позитивну вредност на ПТС лествици и она износи +0,17. Треба јасно рећи како ће са доласком нових и прецизнијих мерења, могућност судара и даље опадати. Медији ће морати да пронађу неку нову апокалипсу која ће их забавити.
Повезано:(ВИДЕО) Снимљена ванземаљска пирамида на астероиду?
Извор: Адванце.хр