Прочитајте још:Последице контрапродуктивних мера не трпе само санкционисане земље. Државе у њиховом окружењу постају колатерална штета јер индиректно сносе последице кажњавања својих суседа и трговинских партнера. Када су 1992. уведене санкције СР Југославији, затворени су многи железнички и друмски коридори за транспорт робе, што се одразило на околне земље, у којима је као последица поскупљења транспорта дошло до скока цена. Историју санкционисања обележавају многобројни неуспеси. Тако је било још у време Лиге народа, када 1935. Италија ни под санкцијама претече УН није пристала на повлачење из Етиопије. Унилатералне санкције су још неуспешније. Ембарго на извоз житарица који су САД увеле Совјетском Савезу 1980. није довео до повлачења Совјета из Авганистана, као што ни америчке санкције Куби нису довеле до промене власти у Хавани. Неретко санкције које уводи једна земља могу имати ефекат бумеранга. Ембарго на извоз житарица је тако више штете нанео америчким фармерима него совјетским потрошачима. Увођење санкција, макар у новијој историји, правда се подршком развоју демократије у санкционисаној земљи. То ипак пре звучи као празна парола, будући да између санкција и демократије нема директне везе. Поједине студије, истина, упозоравају да такозване демократске санкције, које циљано делују само на области унапређења демократских тековина, доносе неке резултате. Економске санкције, којима се најчешће прибегава, чине управо супротно и, штавише, подстичу властодршце да додатно ограниче људска права и слободе у својим земљама. Анализа која се бавила санкцијама у периоду од 1972. до 2000. показала је да све економске санкције, било краткорочне било дугорочне, знатно смањују ниво демократичности у циљаној земљи. Једна друга статистика показује да је од 116 случајева санкција уведених од 1914. до 1990. само четвртина довела до промене политике.
Санкције: Казна за народ, вође поштеђене
Међусобно их размењују оба завађена блока, а чини се да ће, као и у већини случајева досад, овакве мере донети више штете него користи. У уџбеницима међународних односа санкције се дефинишу као политички притисци које углавном спроводе Уједињене нације и Европска унија, а има и унилатералних облика, када за њима посежу појединачне земље. Повеља УН каже да Савет безбедности од земаља чланица УН може захтевати да примене „мере које не укључују оружану силу”, а то су махом обуставе инвестиција и трговине са одређеном земљом, чиме се она искључује из глобалног тржишта. Санкције такође могу бити уперене на појединачне ставке, као што су наоружање и нафта. Њима се могу обуставити ваздушни саобраћај, суспендовати дипломатски односи, ограничити путовања и замрзнути рачуни у иностраним банкама. Честа замерка на такав пакет мера јесте њихов легалитет. Поједини аутори тврде да санкције немају правно утемељење у међународном праву. Према овој школи мишљења, имамо апсурдну ситуацију у којој се мере које би требало да спроводе закон и саме налазе ван законског оквира. Легалитет санкција није једини проблем санкција. Досадашња пракса је показала да оне много више погађају обичне грађане него њихове вође. У додатку документу названом План за мир, који је 1995. написао некадашњи генерални секретар УН Бутрос Гали, санкције су описане као „трапав инструмент” међународног притиска. „Санкције отварају етичко питање легитимности притиска на политичке лидере земаља против којих су уперене санкције, јер њихово деловање највише патње наноси обичним грађанима.” Растегљивост дефиниције околности под којима је оправдано увођење санкција отвара простор за широку интерпретацију, што неретко води у злоупотребу. Критичари указују да је увођење санкција углавном пристрасно и да због замагљених одредби међународног права пресудан утицај често имају интересне сфере, па овакве мере личе на одмазду над неистомишљеницима. Често навођен пример двоструких аршина јесу санкције УН Ираку из 1990, чији је циљ био кажњавање ирачке инвазије на Кувајт. Неке друге инвазије и окупације нису, међутим, санкционисане. Израел, Мароко, Турска и Индонезија су, на пример, избегли санкције када су извршили инвазију на суседе и окупирали територије иако је Савет безбедности од њих затражио повлачење. У случају Уједињених нација, простор за уплив различитих сфера утицаја отвара одредба по којој спровођење санкција, када су једном уведене, надгледа комитет Савета безбедности чији рад није јаван. На тај начин је процес спровођења санкција веома политизован и подложан притисцима сталних чланица СБ УН.
Бонус видео
Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.
портала "Правда" као и ТВ продукцију.
Донације можете уплатити путем следећих линкова:
ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.
Колумне
Ћеранић: Главне западне амбасаде прате сваки Додиков уздах, а о злочину у име Алаха – преко воље
Проблеми са логиком, или Како је Русија затворила бензинску пумпу
У Казању је завршен састанак земаља-чланица БРИКС-а. Неки од резултата.
ВЛАДИМИР ДИМИТРИЈЕВИЋ - БОГОСЛУЖБЕНА РЕФОРМА: Шта је учио патријарх Павле ( КЊИГА НА ПОКЛОН )
Већ деценијама у Православној Цркви трају покушаји реформе богослужења.
Слободан Антонић: Етнички неутрална Србија
На црној листи песама забрањених за емитовање на радију и ТВ, све до краја осамдесетих год...