Историја Ладе почиње 60-их година XX века када је фабрика аутомобила отворена у кооперацији италијанског ФИАТ-а и комунистичке Русије, наводи сајт
"Лако до кола". Изграђена на обалама Волге, фабрика је убрзала развој најближег града који је носио италијанско комунистичко име – Тољати, који се убрзо проширио око фабричких постројења.
Интересантна је етимологија назива самог града, али и модела који су произвођени у фабрици. Наиме, Палмиро Тољати је био италијански политичар и дугогодишњи вођа Комунистичке партије Италије, па је град у коме је дошло до кооперације ФИАТ-а и СССР-а, по њему и добио име. Што се тиче назива Лада, оно потиче из старословенске митологије, а везано је за богињу лета, љубави и лепоте, Као основа за ране моделе Ладе, коришћене су ФИАТ-ове платформе, а аутомобили су, у почетку, замишљени као народни и доступни свима. Платформа ФИАТ-а 124 била је адаптирана за задовољење потреба и услова руског тржишта и температура нижих од нула степени целзијуса. Да би се повећала издржљивост, конструкција је значајно ојачана. Постојећи мотори су замењени новим спортским, са новим дизајном и ојачаном брегастом осовином а били су значајно бољи и квалитетнији него у ФИАТ-овим моделима. Мразеви и хладноћа су били главни разлог неисправности и проблема са моторима, па су се предузимале мере предострожности да би се избегле непријатности као што је заглављивање у неком беспућу без шанси за опстанак. Из тог разлога, аутомобил је добио и помоћну пумпу за гориво, као и старт ап батерију, у случају изненадног отказивања акумулатора. Што се Ладе тиче, важно је знати да је она није произвођач аутомобила, већ робна марка фабрике Авто-Ваз. Као што и само име каже, Лада је направљена да буде дуговечан и издржљив аутомобил. Први модели по угледу на ФИАТ су били седан ВАЗ 2101 и караван ВАЗ 2102, после које је избачена и луксузна верзија ВАЗ 2103, са дуплим фаровима и побољшаним бензинским мотором од 1.500 цм3. 80-их година XX века, Лада је већ могла да се похвали и побољшаним новим моделима. Одличан пример побољшаног дизајна је била Нива, чија производња је почела 1978. године. Нива је веома брзо побрала све симпатије Руса захваљујући погону на сва 4 точка и моћном мотору од 1.700 цм3. Модернизација претходних модела је довела до развоја сасвим новог аутомобила–хечбека са троје врата по имену Спутник, који је убрзо преименован у Самару. Развој нове Ладе је имао предност због кооперације са немачким произвођачима, између осталих и са Поршеом, усмерене на побољшање сагоревања. [caption id="attachment_455266" align="aligncenter" width="650"]
Фото: Лада[/caption] Поједини модели, као што су 2105 и 2107, који су почели са производњом у том периоду, били су познатији под именом Жигули. Производња је трајала све до момента када је фабрика, због пада комунизма, морала да одложи представљање свог најновијег модела 110. [caption id="attachment_455267" align="aligncenter" width="650"]
Фото: Лада[/caption] Ако говоримо о моделима који су се производили током 90-их година, превасходно треба поменути Гном, мали градски аутомобил који много подсећа на Нисан Микра, и спортски купе Наташа из 1992. године. Можда се чини да је Лада изгубила битку са другим произвођачима аутомобила, али је у нашим крајевима мало познато да је итекако лансирала своје моделе на просторима Азије и Јужне Америке. [caption id="attachment_455268" align="aligncenter" width="650"]
Фото: Лада[/caption] Лада је врло брзо ухватила прикључак са најновијим развојем руске економије, која, делимично, доживљава бум и због развоја аутомобилске индустрије. После неколико великих трансакција везаних за куповину акција Ладе, Русија је, готово преко ноћи, постала једно од најбрже растућих тржишта када су аутомобили у питању. Компаније из аутомобилске индустрије процењују да ће ускоро, по расту и броју продатих аутомобила, руско тржиште претећи и веома захтевно немачко. [caption id="attachment_455269" align="aligncenter" width="650"]
Фото: Лада[/caption] Пролазећи кроз сложене процесе реструктуирања, Лада планира да удвостручи своју продају на просторима Русије, као и да се 2015. године представи у свету у најбољем светлу. У међувремену, руски произвођач остварује добит засновану на већ постојећим моделима као што су Самара-Самара 2 (хечбек са троје и петоро врата), Калина, Приора и кооперацијски развијеном "Porsche – Silhouette
". Извор:
lakodokola.com /Рајко Мартиновић
Прочитајте још:„ХРИЗАНТЕМА“: Руска суперсонична противтенковска ракета (ВИДЕО)