БЕОГРАД - Набавка најмање два хеликоптера Ми-171, чију је куповину на Васкрс најавио премијер Александар Вучић, могла би да удахне нови живот посрнулој војној транспортној авијацији. Уколико се одлучи за нове летелице, овај посао државу ће коштати око 20 милиона евра.
Уколико се обистини најава из Немањине 11, Влада ће коначно испунити захтев Војске Србије, која већ неколико година инсистира на обнови транспортне авијације. У Команди ратног ваздухопловства и Генералштабу постоје елаборати урађени још пре две године, у којима је наведено да је Србији хитно потребна и ескадрила вишенаменских хеликоптера за војне акције, али и помоћ народу. Трагедија код Сурчина на најбруталнији начин показала је стање у Ратном ваздухопловству. Поред људских жртава, ова несрећа Србију је оставила и без једног од два хеликоптера Ми-17, што је жесток удар на снагу војне авијације. Упркос жељи и најавама да се обнови летећа флота, међутим, засада није познато од којих средстава ће бити купљене нове летелице. Војни буџет од 56 милијарди динара довољан је само за преживљавање, а ни Владина каса није много богатија. - Ситуација је све тежа и нема времена за губљење. Већ годинама вапимо за новим летелицама. Војска је рекла шта јој треба, елаборати су припремљени и само се чека одлука државе. Надамо се да је ово увод у коначно склапање посла - кажу у Генералштабу Војске Србије. Програмски документи које је Војска усвојила предвиђају хитну набавку четири вишенаменска хеликоптера Ми-17. Две летелице биле би намењене служби трагања и спасавања, док би остатак добио задатак превожења ваздушним путем. Ово јачање крила армије, према војној рачуници, коштало би око 60 милиона евра. Све то, међутим, далеко је од реалних потреба нашег садашњег система одбране. Процена је да би идеално било да ознаке Војске Србије понесу три ескадриле, што подразумева између 30 и 40 ових летелица. Тиме би се на дуже стазе обезбедио транспорт војника, али и правовремено реаговање у случају елементарних непогода. Најаву куповине два вишенамнеска хеликоптера за Војску Србије ваздухопловни пуковник у пензији Радован Ћирковић схвата као покушај државе да премости скори губитак летелица због застарелости. - Набавком два хеликоптера Ми-17 Ратно ваздухопловство купило би још неколико година опстанка овог дела авијације - објашњава Ћирковић. - Новца за већу набавку засада нема и не треба ни очекивати да ће га и убудуће бити у изобиљу. Без обзира на то, важно је да Војска на што бољи начин извршава задатке које су пред њом. Пад хеликоптера код Сурчина учинио је видиљивим све недостатке домаће војне авијације, али и још једном опоменуо да је Србија међу ретким европским државама која нема националну службу за ваздушни транспорт повређених нити јасан систем реаговања у оваквим случајевима. Начин поступања у оваквим ситуацијама далеко је од европске праксе. Влада Србије на сутрашњој седници требало би да одбори новац за набавку резервних делова за ловачку авијацију. Овај део војног ваздухопловства суочен је са летелицама којима неумољиво истиче век употребе, али и низом других проблема - заустављеном обуком, малим налетом пилота, лошим стандардом... Овом мером Владе, како је најављено, требало би да буду избегнута приземљења ловачке авијације из бизарних разлога, какви су у последње време били недостатак гума или пиро-патрона за седишта у миговима.
Прочитајте још:
Извор: Новости