У наредник пет година у Србији би требало да се отвори 35.000 фирми, које ће запослити око 180.000 људи. То је један од најважнијих циљева Стратегије за подршку развоја малих и средњих предузећа, коју је недавно усвојила Влада Србије. Овај план предвиђа и да се до 2020. године наша земља значајно "попне" на листама конкурентности и да се број МСП која извозе своје производе повећа за три одсто.
Mере које ће надлежни применити како би то постигли груписане су у оквиру шест стубова Стратегије. Радиће на унапређењу пословног окружења и лакшем приступу изворима финансирања, развоју људских ресурса, јачању одрживости и конкурентости МСП, унапређењу приступа новим тржиштима и на развоју и промоцији предузетничког духа. Један од стубова је и подстицање предузетништва жена, младих и социјалног предузетништва. Више од половине предузећа у Србији користи сопствена средства као најзначајнији извор финансирања, а за већину су банкарски кредити, чија је цена превисока, једини спољни извори финансирања. - Мере ће бити усмерене и на то да се државна подршка финансирању МСП учини ефикаснијом - наводе у Министарству привреде. - Потребно је радити на подизању свести и припреми предузетника за веће коришћење алтернативних извора финансирања и охрабрити их да користе финансијске инструменте расположиве кроз програме ЕУ. Велика пажња у наредном периоду ће бити посвећена и јачању веза између предузетника и великих компанија. - Потребно је уложити напоре да велике фирме, извозници, успоставе сарадњу са домаћим МСП, којима са друге стране треба пружити подршку у разумевању захтева великих предузећа и повећању видљивости на тржишту као потенцијалним добављачима - наводе у Министарству привреде. - Неопходно је и подстицање удруживања предузетника, јер они за самосталан наступ на великим тржиштима често немају довољно сопствених капацитета. Подстицање развоја кластера, као и сарадња између њих је један од начина укрупњавања ефеката пословања МСП и продужавања ланаца снабдевања. Тиме би се повећао и број трансакција и преливање ефеката развоја укупне привреде на МСП. Искуства развијених економија указују да је развој франшизинга један од ефикасних инструмената подстицаја развоја МСП. Предузетници у Србији нису, међутим, препознали франшизинг као један од успешнијих модела самозапошљавања. У циљу модернизације пословања и подизања конкурентности привреде потребно је предузети мере на подизању свести о значају франшизинга и олакшати приступ МСПП даваоцима франшизе. У Стратегији је наведено и да је неопходно усклађивање образовног система са потребама привреде и увођење образовања за предузетништво у циљу развоја предузетничког духа код младих. У циљу јачања одрживости и конкурентности МСП предвиђене су мере које се односе на унапређење рада институција које пружају подршку предузетништву, развој пословне инфраструктуре и јачање иновативности.
Највише је малих
Посматрано по величини у структури сектора МСП најбројнија су микропредузећа и предузетници, који учествују са 96,3 одсто у укупном броју - наводе у Министарству привреде. - Релативно низак просечан број од 2,4 запослена по привредном субјекту указује на једну од кључних слабости сектора МСП у односу на државе чланице ЕУ, где тај просек износи 4,2. Просечне вредности других показатеља пословања исказаних по запосленом такође су значајно нижи у односу на просек ЕУ, што све указује на превелику уситњеност и слабу конкурентност МСП у Србији.
Предузетништво за основце
Неопходно је да се предузетничко образовање уведе кроз садржаје наставних предмета у оквиру основног, као и кроз посебне предмете у оквиру средњег и високог образовања - сматрају у Министарству привреде. - Наставници имају кључну улогу у развоју предузетничког духа код младих, јер они не треба само да им пренесу класична знања у овој области, већ да кроз практичан рад развију код ученика способност да размишљају и раде на креативан и иновативан начин.
Прочитајте још:Вујовић тврди да нам ММФ признаје резултатеНови проблем: Србија гас прескида испоруке Стаклари
Извор: Вечерње новости