БЕОГРАД - Владика канадски Георгије је трајно склоњен са епископског трона, а од данас је случај привремено разрешеног епископа милешевског Филарета на дневном реду Светог архијерејског сабора Српске православне цркве.
Филарет се, како се незванично сазнаје, терети за позамашан епархијски дуг према централној каси СПЦ у Патријаршији, за политички ангажман, више јавних гафофа и за лоше стање у епархији. На душу му се, као тежак преступ, ставља и што је прошле године говорио да не признаје СПЦ овакву каква је сада, јер се у таквој СПЦ он није замонашио, иако се потом црквеном врху извињавао. Спекулише се да Филарета подржава део актуелне власти у Србији и да су се за њега код патријарха наводно заложили Ивица Дачић и Душан Бајатовић. На оптужбе комисије Синода епископ милешевски је у одговору навео да су "неистините и монтиране". Истакао је да је његовим доласком у Милешеву унапређен однос Срба и Бошњка, те приложио и апел из Исламске заједнице да он не буде разрешен. Подсетио је и на све градитељске подухвате у епархији уназад 15 година колико је на трону у Пријепољу. Чистка у СПЦ, која неке учеснике архијерејског сабора, како кажу, подсећа на брозовски преки суд и случај послератног комунистичког суђења Дражи Михаиловићу, почела је уклањањем владике рашко-призренског Артемија 2010. године. У епископским круговима влада мишљење да ће у наредном периоду на исти или сличан начин из врха СПЦ одлетети још поприличан број владичанских митри, како због оспоравања идеја о православним црквама у БИХ и Црној Гори, тако и због противљења литургијским реформама и екуменизму, те потчињавању папи и унијаћењу са Ватиканом у било ком облику. Као и у случају разрешеног владике канадског Георгија Ђокића, иза синодске одлуке и оптужнице да се владика Филарет Мићевић елиминише, према спекулацијама из црквених кругова, наводно стоји митрополит црногорско-приморски Амфилохије Радовић, мада се он сматра најзаслужнијим што је Филарет у зрелом животном добу стекао диплому Богословског факултета у Београду. У делу српског епископата сматра се да су свргавање Георгија и Филарета само "представа". За тренутна владичанска сврставања у два табора: уз митрополита црногорско-приморског Амфилохија Радовића и уз владику бачког Иринеја Буловића, верује се да припадају домену одмеравања снага њих двојице за доминацију у СПЦ-у. Мада се спекулише да је Радовић ближи руској, а Буловић цариградској (грчкој) струји у православљу, у делу СПЦ-а постоји мишљење да је реч о "игри доброг и лошег полицајца", јер обојица су носиоци католичког бискупског прстена и крста добијеног од папе пре више од 10 година, а у широком црквеном смислу, обојица су на истом дугорочном задатку и стреме ка истом далекосежном циљу. Упркос Филаретовој контраверзној биографији и његовом односу према подређеном свештенству и црквеном новцу, упућени у врху СПЦ-а сматрају да је то само повод, али не и прави узрок за хајку на епископа милешевског. Претпоставља се да се Филарет замерио Амфилохију зато што не пристаје да се део милешевске епархије, односно варош Пљевља и насеља која су на тлу Црне Горе, припоје Епархији будимљанско-никшићкој. Својевремено је, наводно, тражио да се у таквој арондацији, град Ужице издвоји из жичке и припоји милешевској епархији. Филарет, како се спекулише, није пристао ни да делови милешевске епархије уђу у митроплитов пројекат Православне цркве у Црној Гори, коју би сачињавале још Амфилохијева митрополија, Јоаникијева будимљанско-никшићка епархија и делови Григоријеве захумско-херцеговачке епархије. Међу српским архијерејима, како се може чути од неких епископа, има и оних владика који мимо црквених прописа већ дуго заговарају сталну (доживотну) поставку Светог архијерејског синода ("црквене владе") и јаку синодску централистичку власт, уз сужавање епархијских аутономија и ограничење аутономног деловања надлежних епископа. Сматра се да је Филарет, са још неким владичанским кадром босанског порекла, трн у оку и због одбијања да се приволи потенцијалном пројекту Православне цркве у БИХ. Такву цркву, која би имала статус митрополије и била аутономна у оквиру СПЦ, већ дуго настоји да протури међународни протекторат у Босни и Херцеговини. Уколико би се, сматрају поједине владике, реализовали босански и црногорски пројекат, СПЦ би се вратила на стање од пре 1920.године, уз опасност да изгуби самосталност (аутокефалију).
Прочитајте још:
Извор: vesti-online.com