Наш премијер имао је недавно још један напад регионалног помирења. Ништа страшно. Понека чворуга, образ мало бриди... Нешто трајније последице – у виду црвенила – осетила је само нација. Иницијатива да се установи заједнички дан сећања на жртве претходних ратова била је унапред осуђена на пропаст. Баш као што је то случај са "београдским самитом", осмишљеним са прећутном претпоставком да је све што се дешавало деведесетих било тек мало убиство међу пријатељима. Пише: Мирјана Васовић
Имајући у виду неприпремљеност, "наивност" и предвидљиву бесперспективност оваквих покушаја помирења, не чуде оптужбе да премијерове намере нису искрене, то јест да су циљеви маркетиншки. Јер, оном ко се упушта у авантуру регионалног мирења никако не сме промаћи сама природа регионалне мржње, која се мора превазићи. Анализа те мржње, уколико смо озбиљни у својим намерама, нужно претходи и одређује време, стратегију и темпо помирења. Објективном посматрачу, наиме, просто боде очи чињеница да мржња, посебно према српском народу, већ двадесет година јача, уместо да, као што би се очекивало и као што је природно, постепено јењава. Штавише, непрестано се проналазе нови разлози и изводе "докази" који је потпирују (као што се у Сребреници, једном годишње, ритуално умножавају сахрањена тела). Политичке светковине и комеморације организују се са заштитним знаком оптуживања и позива на безусловно извињавање. Пропагандни апели мржње се осавремењују, то јест примеравају духу времена и нормама политичке коректности. А мобилише се и нова публика која ће је даље ширити (што се види из британске резолуције о Сребреници, у којој се, одједном, инсистира и на случајевима хомосексуалног злостављања, и то деце). У ствари, степен анимозитета према српском народу у региону досегао је тачку после које можемо бити потпуно мирни. Нема тог злодела – почињеног, приписаног или намераваног – којим би се оволика и оваква мржња могла правдати. Ипак, ако погледамо изблиза, није то ни нека метафизичка мржња. Има она своју конкретну предисторију (историјске мржње не застаревају), као што има и сасвим одређену, актуелну улогу и инструменталност. Најкраће речено, она служи да се консолидују недовршене државе, хомогенизују идентитетски несигурне нације и легитимише пољуљана власт. Наравно, ту је и међународни фактор, европски и ини пријатељи, који пали ватру да би је затим могао гасити по својој мери и у геополитичке сврхе. Несрећном игром историјских околности, ми смо се нашли у улози демонског непријатеља који им у свему овом помаже. А он не може бити прихваћен ни као пуноправни актер, а камоли као лидер регионалног помирења. Објашњења којима су племенске поглавице оправдале своју одлуку да не прихвате лулу мира откривају, бар делом, конкретну инструменталност и исходишта нове/старе мржње. Милановић се позива на државотворност када каже да њима нико неће прописивати дане празника (ко је поменуо празнике?) и дане жалости. У овом случају, ма колико се Вучићу чинила племенита идеја о деетнификацији мртвих, пошто нико не може бити "мртвији од других", наш премијер пуцао је у празно. Јер, хрватска држава у своје темеље уграђује управо етнички разврстане, хрватске, жртве свих идеолошких боја и историјских времена (пример Блајбурга), инсистирајући на митској заједници живих и мртвих. Уосталом, довољно је то што свој државни празник смешта у контекст (и дане) етничког чишћења, тог трајног извора сећања на српске жртве. Више среће није имао премијер ни са својим шаховским партнером. Сада се тек види да Александар може мирно у шаху побеђивати Бакира, али да победа Србина над Бошњаком (када дође стани-пани) има сасвим друго значење и могуће последице. Када Изетбеговић каже да се нису стекли услови за помирење, он заправо пита "шта нудиш?". А то може бити Додикова глава на пању, део државне територије или националног дохотка. Калкулантски аспект ове мржње демантује нашег премијера, који у свом помиритељском апелу тврди да се "од мржње и ископавања старих рана" не може живети. Сам Изетбеговић даје небулозну понуду коју не можеш а да не одбијеш („"истинско суочавање са истином о злочинима", "недвосмислену осуду активности које воде у нове сукобе на овим просторима" и сл.). Хаљина од кострети, клечање и пут у Каносу, то јест национално понижење, подразумевају се. Најзад, Тачи. Шта рећи? За њега је прихватљиво све друго осим помирења (то јест трговина органима, прогон и хапшење Срба са Космета, узурпирање имовине, премлаћивање и убијање). Он те злочине смешта у категорију "одбране домова". Све друго је "релативизација историје". Ко је крив Србима што су сами над собом починили геноцид, а то су и заслужили. И у овом грму лежи зец. Тачију, заправо, над главом виси специјални суд који ће преиспитивати његове злочине и он унапред увежбава своју одбрану. Чак је у ту сврху научио да користи реч "људскост"”. Али, посматрано са Вучићеве помиритељске стране, овде важи правило – не можеш добити ни мање (рецимо, заједницу српских општина), а хтео би више (опште помирење) . Свака од ових мржњи има своју политичку сврсисходност – независно од декларисаних разлога и повода – и код регионалних мрзитеља и у ширим међународним односима. Рецимо, да се нешто ушићари од белосветских миротвораца (по цену жељене независности) или да они неку корист извуку из наших свађа. Али, много су мање јасни разлози и поводи помиритељске акције нашег премијера, посебно ако судимо према начину на који је спроводи. Да ли је то борба да се промени негативан имиџ земље и Срба у светској јавности, да се допринесе успостављању неке нове праведности по чијим мерилима не бисмо више били једини кривци, да се осветле прави узроци и карактер сукоба, да се признају и наше жртве и отклони проклетство колективне кривице? Или је реч о безусловном помирењу, по мерилима западних сила, за шта би требало платити велику (моралну) цену. Право помирење, за добробит државе и нације, подразумева сасвим другачију и дугорочнију политику.