Mедији су пренели изјаву министра финансија г. Вујовића: „Држава уводи онлајн фискалне касе! Наплату ПДВ-а реално је подићи између 15 и 20 одсто и са садашњих 400 милиијарди динара можемо да подигнемо на 420 или 440 милијарди најмање", рекао је Вујовић новинарима.“Не треба бити математичар и одмах уочити неистину коју је изговорио „портир“ српских финансија: повећање наплате ПДВ-а од 15% може бити САМО 60 милијарди, повећање од 20% може бити САМО 80 милијарди динара,што значи да би укупно наплаћени ПДВ могао бити 460 милијарди, односно 480 милијарди динара. Повећање од 20 милијарди динара може бити повећање од САМО 5%, повећање од 40 милијарди може бити само 10%, и НИКАКО другачије! Велики експерт, са светским дипломама, министар финансија Вујовић није случајно погрешио, са намером је хтео да дезинформише грађане. Као и много пута до сада. пише: Драган Радовић
Како је уопште дошло до предлога да се постојеће фискалне касе замене новим, онлајн касама? Држава је озбиљно схватила проблем сиве економије због чега је крајем прошле године именовала Координационо тело за борбу против сиве економије на чијем челу је постављена Кори Удовички. Министарка је проследила НАЛЕД-у задатак да направи програм за борбу против овог уништивача привредника и државе. Не знамо тачно који су критеријуми одлучили да једној невладиној организацији буде додељен овако озбиљан посао, сигурни смо да стручност није била на првом месту, можда неки други интереси. Своју „стручност“ НАЛЕД је показао крајем 2013.г. када је титулу реформатора године у Србији доделио Ивану Симићу, директору Пореске управе Србије, на чијем челу је био укупно 15 месеци. По званичним резултатима које је објавио Фискални савет, овај порески стручњак, чак осам година најбољи у Словенији, имао је најгоре резултате у наплати пореза у последњих десет година у Србији. ИВАН СИМИЋ - НАЈГОРИ ДИРЕКТОР ПОРЕСКЕ УПРАВЕ СРБИЈЕ У ПРЕТХОДНОЈ ДЕЦЕНИЈИ! Резултати Симићевог рада били су: наплата једва изнад плана који је увек пројектован на два до три посто изнадполовине свих могућих пореских прихода, учешће сиве економије у укупном промету роба и услуга „погурао“ је најмање за 10% иако је била прокламована Динкићева НУЛТА ТОЛЕРАНЦИЈА, ставио је у заштиту највеће (тајкуне) дужнике, десетине хиљада привредника и предузетника избацио је из репрограма, блокирао многе друге. И још много тога... Питали смо се како је НАЛЕД могао да направи овакав превид, најгорем директору најважније службе у Србији да додели престижно признање РЕФОРМАТОР ГОДИНЕ, нисмо имали одговор? Одговор немамо ни за друга питања, зашто у јавност излазе врло често са различитим подацима: годинама су говорили да је потенцијал боље наплате у Србији 370 милиона евра, на годишњем нивоу, да би на састанку са представницима Владе, крајем 2014.г., изнели податак да губитак пореза због утаје на дневном нивоу достиже 8 милиона евра , на годишњем нивоу даје губитак буџетских прихода од три милијарде евра. Крајем маја Налед је урадио предлог Националног програма за сузбијање сиве економије, доставио је многима на разматрање. Увидом у Национални програм може се констатовати следеће:Предлози у програму су катастрофални, полазе од потпуно погрешно утврдјеног стања на терену: “Да би се адекватно приступило решавању проблема сиве економије иденфитикован је обим, узроци и последицесиве економије“. – пише на првој страни НАЦРТ-а радне верзије.У томе и јесте проблем, сва три кључна параметра стручњаци Наледа идентификовали су погрешно: ОБИМ - Налед узима ФРЕН-ов податак, из Новог налаза, да је обим сиве економије 30,1% - потпуно погрешно, скоро да нема бранше где је промет ван легалних токова испод 50% (пекарска индустрија 50%, туризам 70%, угоститељсво преко 50%, кладионице и коцкарнице 70 до 80%, производња и продаја алкохола чак 80%, грађевинарство преко 50%, друмски превоз преко 50%, комунална гробарска делатност 80%, естрада до 90%, друмски легални превоници путника раде 50% нелегално уз непознат промет нерегистрованих превозника. 2. УЗРОК - Стручњаци Наледа као узроке наводе: низак порески морал грађана и привредника, превисока оптерећења, висок стрепен толеранције инспекцијских органа, висока незапосленост и сиромаштво, сто је потпуно погрешно, прави су: а. криминалан рад државних службеника, дела криминализоване бирократије, која уместо да сузбија сиву економију управо ради супротно, штити велике утајиваче, пример: на царини годишње изадје до четири милијарде евра мање робе него што је дошло, кроз царињење се „опере“ роба која на тржишту достиже вредност 8 до 10 милијарди евра. Корупција је заступљена у огромној мери, најозлоглашенија је тржишна инспекција, не заостају много саобраћајна, санитарна, фитосанитарна, туристичка и многе друге. Иако највећу кривцу за огромне утаје сноси Пореска управа Србије, може се рећи да је то најнекорумпиранија служба и да се уз другачију организацију рада једина може изборити са сивом економијом. б. Перфидно је пласирана лаж да је сива економија социјална категорија и да служи сиромашном становништву да преживи, истина је другачија: сиве економија је начин богаћења криминализованог дела бирократије и великих утајивача које штити управо бирократија. Доказ томе су утаје пореза које прелазе три милијарде евра (одакле сиромашнима толико новца) и нерегистровани промет робе, непримећен, и услуга преко десет милијарди евра. ц. „Дестимулативна пореска политика“, тачно је само у делу превисоких стопа оптерећења зарада, морају бити ниже за трећину, остале стопе су у границама европског просека. д. Налед тачно идентификује огроман проблем код увоза робе где део царинских служби ради криминално, само не наводи како ће фискалне онлајн касе да реше тај проблем. е. Потпуно је погресно бачен акценат на нерегистроване привреднике, нису они највећи утајивачи – НАЈВЕЋА СИВА ЕКОНОМИЈА СЕ ВРШИ ПОД ЛЕГАЛНО ОСНОВАНОМ ФИРМОМ, фирме раде и не пријављују промет, не пријављују раднике. Проблем су и заштићени бизнисмени који могу да пријаве више стотина радника, да годинама не уплаћају доприносе а зараду исплаћују у готовину на руке – Налед не наводи како ће онлајн касе решити ове проблеме. На основу свих погрешно утврђених параметара Налед прогнозира још лошије резултате ако се усвоји и примени њихов Национални програм, снижавање сиве економије од само 6% за 5 година??? Математички гледано резултат ће бити: корист за државу била би на годишњем нивоу 100 милиона евра боље наплате, односно, 2,9 милијарди евра биће остављено утајивачима у првој години примене онлајн каса. У другој години наплата би била већа за 200 милиона евра, утајивачима би оставили 2,8 милијарди евра!!! И када задатак буде испуњен утаје ће и даље остати 2,4 милијарде евра на годишњем нивоу! И за овакве резултате привредници морају да замене 190 хиљада фискалних каса??? У нацрту Националног програма за сузбијање сиве економије примећује се још једно катастрофално образложење: „На ниво сиве економије најзначајније утичу: висина и структура пореског система “ПОТПУНО нетачно: утиче искључиво недостатак контроле и корупција!!! Македонија је снизила све стопе и скоро ништа није постигла, без појачане контроле нема резултата. Србија је по висини пореских стопа слична већини земаља у Европи, једино су трошкови оптерећења зарада превисоки (62%до 65%) због чега је у великој мери изражен рад на црно. Пореска управа има потпуно погрешан систем одабирања обвезника за контролу, многи привредници нису имали нити једну проверу исправности документације а раде 10 до 20 година. Служба Анализе ризика у ПУ лошим радом је омогућила непримећен рад 700 хиљада радника на црно, промет робе преко десет милијарди евра ван легалних токова, утаје преко три милијарде евра. Овој служби не смета што 400 хиљада радника има минимално исплаћену зараду (многи лекари, стоматолози, пекари мајстори и други „раде“ за мало више од двадесет хиљада...) Тачно је да пореских инспектора има „само“ 700, али то уопште није мало. Инспектори и не треба да стигну до сваког обвезника. Налед манипулише у предлогу подацима када каже да има 333 хиљаде обвезника које треба контролисати – у овом броју су више десетина хиљада паушалаца разних занимања, такстисти и многи други предузетници, који немају разлога да буду контролисани. Да зло буде веће, носиоц спровођења овог програма треба да буде баш Пореска управа Србије која је објавила податак да чак 90 хиљада имаоца фискалних каса, од укупно 190 хиљада, уопште не шаље фискалне извештаје! Па ко је крив? Нису криви обвезници који не шаљу, већ радници Пореске управе Србије који нису радили свој посао. Ко гарантује да ће ти исти несавесни радници пореске службе овога пута радити свој посао? Разлоге за сумњу нам даје изјава новог директора те службе Драгане Марковић, дата у фебруару ове године, да ниво сиве економије у Србији износи 20%!!! Како ће служба, на чијем је челу, извршити задатак који ће добити од Владе и НАЛЕД-а, сузбити сиву економију са 30,1 на 24% ако је она у старту 20%?На основу свега изнетог намеће се ЗАКЉУЧАК: Налед-ов предлог је катастрофалан, гура на мала врата увоз две стотине хиљада онлине каса, компјутерску опрему И софтвер, где би привредници претрпели штету од више стотина милиона евра. Што је најгоре, један почетник предузетник био би заустављен у старту са покретањем било какве привредне активности јер не би могао да набави прескупу опрему. Разлог против уводјења онлине каса је и повећање пореских инспектора,као и читав низ нових службеника који би радили као подршка замени каса. Са друге стране, Налед уопште не даје решења како ће фискалне онлине касе спречити две до четири милијарде евра прокријумчарене робе на граници (највећи извор робе на црно), не дају решења за промет дуванских и нафтних производа у сивој зони где држава губи 300 милиона евра акциза и пореза, не предлажу решења за огроман промет алкохолних пића ван легалне зоне, као и за откривање, горе поменутих, 700 хиљада радника који раде на црно. Налед не образлаже како ће то боља наплата омогућити снижавање пореских оптерећења за привреднике. Вероватно зато што није нмогуће! Било која пореска стопа да се снизи, растерети привреда, мања наплата у будзету била би минимално пар стотина милиона евра, Национални програм за сузбијање прогнозира бољу наплату од само 100 милиона сваке године додатно што не би било довољно да се минус у буџету покрије. Остаје нејасно зашто је Мин. финансија Вујовић упоран у предлозима за уводјење онлине каса. Брине и пасивност Министарства привреде и Уније послодаваца, они не би смели да дозволе ову превару која би додатноосиромашила наше привреднике са једне стране, обогатила корумпиране дрзавне слулжбенике и увознике, управо оне који не дозвољавају сузбијање сиве економије и који су приближили нашу привреду банкроту.А зашто борба против сиве економије не би ишла другим током уз програм који постоји више година, који гарантује сузбијање за само годину дана? Смањење на ниво европског просека од 12% до 15%,држава у првој години добија бољу наплату најмање од 1 милијарде евра, у другој измедју две и три милијарде евра!!!! ТАКАВ ПРОГРАМ ПОСТОЈ, не изискује никаква додатна средства, нити додатно запошљавање!!! И што је најважније, најмање три милијарде евра промета робе и услуга увело би се у легалне токове већ у првој години примене, што би омогућило рекордно повећање БДП. Тако је то у банана државама где би сви да преваре, да зараде на муци привредника, зато износе неусаглашене, лажне, податке.Заборављају да је математика увек лако проверљива, 2 + 2 је увек 4! Чак и када сабирци замене места!
Прочитајте још:Русија ће ускоро моћи да контролише америчке нуклеарне реакторе и балистичке ракетеОТВОРИЛА ОЧИ СРБИЈИ: Девојка из Сирије објаснила ко су лажне избеглице (ВИДЕО)
Извор: Правда