Реч је о кредиту који је још 2008, за време власти Бориса Тадића, договорен са руским председником Владимиром Путином. Активиран је тек када је Александар Вучић постао премијер. Радови су већ почели на неким пројектима и купљено је 27 руских дизел возова и локомотива. До сада је повучено 300 милиона долара, а остало је још 500 милиона.
Сценарио раскида требало би да се одигра кроз форму захтева српске стране да се продужи рок за реализацију кредита и после крајњег рока - децембра 2017. године, што руска страна вероватно неће прихватити. Извор из Министарства финансија тврди да су папири већ спремљени за уручење руској страни.
Извор из техничке владе каже да министар Вујовић сматра да руски кредит није повољан по Србију. Подсећања ради, годишња камата руског кредита је 4,1 одсто, са грејс периодом од четири године и роком отплате од 10 година. Вујовић је уверен да би се новац могао наћи на другој страни по бољим условима и спреман је, каже наш извор, да иде с Русима чак и на арбитражу.
Други извор из Министарства финансија каже да је читав тим министра Вујовића на ногама како би осмислили форму раскида и како би се платила што мања штета. Наш саговорник истиче да је Министарство финансија било упознато са сваким детаљем кредита јер су учествовали у његовом креирању, као и у анексима, па да је такав обрт необичан.
- Постоје назнаке тежње неких светских и европских финансијских институција да се ограничи прилив руског новца у српске инфраструктурне инвестиције. У Министарству се шушка да ће се после раскида са Русима склопити нови уговор са ЕБРД или Светском банком. Питање је како ће Србија после свега проћи на арбитражи - тврди извор.
Милан Ковачевић, консултант за страна улагања, каже да не зна разлоге за могући раскид кредитног уговора са Русијом око "Железница", али да би Русија могла да затражи одштету. Ковачевић притом износи и неке спорне елементе уговора.
- Суштина је што се приликом потписивања уговора није видело како ће се све из тог пакета завршити. Наиме, купљени су возови слични онима које "Гоша" производи, а не савременији. Онда је требало да се купују наши, а не руски - каже Ковачевић.
Из Министарства финансија нису желели директно да одговоре да ли је на помолу раскид уговора са Русима.
"Као што је познато, оригинални рок расположивости средстава кредита је 31. децембар 2017. године. Тај рок није довољан да се заврши пројектовање и извођење радова на предвиђеним пројектима. У току су преговори да се обезбеди неопходно продужење рока за реализацију тог кредита", пише у одговору Министарства финансија.
Уговор о руском кредиту вредном 800 милиона долара потписан је јануара 2013. године.
Кредит је намењен модернизацији и електрификацији пруге Београд - Панчево, обнови шест деоница пруге на коридору 10 укупне дужине 111 километара, набавци нових дизел-моторних возова, изградњи пруге Ваљево - Лозница и реконструкцији српског дела пруге Београд - Бар. До сада је повучено око 300 милиона долара. Годишња камата је 4,1 одсто, са грејс периодом од четири године и роком отплате од 10 година. Извор: Блиц
СЛОБОДАН РЕЉИЋ:Гејтс шаље вештачку интелигенцију на дигиталне Франкенштајне
Чудно је да се Бил Гејтс изненада досетио цензуре (да вештачка интелигенција обавља тоталн...