Најновије

РАСИПНИЧКИ: Складишта нам празна, а плаћамо милионе евра за чување нафте у иностранству!

Уместо да купује сирову нафту и деривате и попуњава складишта како би формирала обавезне резерве нафте, што прописују и стандарди Европске уније, Србија троши десетине милионе евра за резервацију горива у иностранству.

Нафтна индустрија Србије (Фото: Јутјуб)

Према речима саговорника који је желео да остане анониман, само у прошлој години је потрошено 30 милиона евра за куповину тикета за резервацију горива, док државна складишта стоје празна. Законом о робним резервама из 2013. године дефинисани су услови за формирање, финансирање, размештај и коришћење обавезних резерви нафте, обезбеђење и одржавање простора за смештај и чување, као и пословање и управљање обавезним резервама и складишним простором на територији Србије. Обавезне резерве формирају се најкасније до 31. децембра 2022. године по захтеву Европске уније да Србија до 2023. године располаже обавезним резервама за 90 дана. Ово питање је изузетно важно и за отварање поглавља 15 на путу Србије ка ЕУ јер су обавезне резерве нафте једно од кључних питања у тој области. Од октобра 2014. године у Србији се наплаћује такса од 2,6 динара по литри горива за обезбеђивање потребних новчаних средстава за набавку обавезних резерви нафте.
- Обавезне резерве нафте могу се формирати и одржавати у сировој нафти, дериватима нафте као и уговорним правима о куповини одређених количина нафте и деривата нафте при чему најмање једна трећина обавезе чувања резерви треба да буде у готовим производима. За сваку државу је најјефтиније у том случају да купује сирову нафту и деривате и попуњава складишта. Међутим, надлежни у Влади Србије се уместо тога одлучују за најскупљу опцију, а то је плаћање резервација нафте и горива у иностранству иако за то, у овом тренутку, не постоји потреба - истиче извор.
Према његовим речима, резервација горива у иностранству односно куповина тикета за резервацију горива се практикује само у екстремним случајевима, када је некој земљи у кратком временском интервалу потребно да обезбеди гориво па га зато унапред резервише. И пред тога што су такве набавке горива скупе, Управа за резерве енергената у саставу Министарства рударства и енергетике расписује тендере за куповину тикета за резервацију горива. Дешавало се чак и да тендер расписан тим поводом буде поништен. Примера ради, решење Републичке комисије за заштиту права у поступцима јавних набавки којим је поништен тендер Управе за резерве енергената расписан 14. марта 2016. године за опцијску куповину деривата нафте-тикети, ради формирања обавезних резерви нафте. Тендер је поништен јер су две фирме које су на њему учествовале поднеле захтев за заштиту права понуђача. Оно што је индикативно, тврди извор, је то да је један од разлога за поништење тендера то што је документацијом прописано да победник на тендеру мора да поседује сопствену робу која се налази у рафинерији у Немачкој.
- Због чега баш у Немачкој а не и у било којој другој земљи Европе. Сасвим је јасно да се радило о покушају да се тендер прилагоди некој од фирми учесница, што је кршење свих законских норми и тендерских правила. Није искључено да ће у скорој будућности овај случај добити и судски епилог - истиче саговорник.
Надлежни у Министарству рударства и енергетике Србије нису одговорили на ова питања.

Дупли трошак

Када држава купује тикете за резервацију горива, обавезна је да добављачу плати то што он чува тражене количине за одређеног клијента, те му их продаје оног тренутка када је овом потребно. Значи, плаћа се дупла цена, за резервацију и за гориво које се преузима. Иначе, Србија у овом тренутку апсолутно нема ниједан разлог да на тај начин набавља обавезне резерве нафтних деривата јер рок за њихово формирање истиче тек за шест година. Другим речима, не постоји било какав разлог за журбу - наводи саговорник.
Прочитајте ОВДЕ како и чиме нас трују Хрвати?
Извор: Данас

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

Бонус видео

НИС је прошле године представио иновације у транспорту нафте и гаса.
ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Небојша Јеврић: Молер

На зиду Парохијског дома, увек пуног, дао је да се нацрта Ајфелова кула са минаретом и хоџ...

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА