Најновије

ГОДИШЊИЦА: На данашњи дан пре 18 година оборили смо "невидљивог"!

Авион ратног ваздухопловства САД Ф-117А "Ноћни јастреб" оборен је на данашњи дан 27. марта 1999. године код Буђановаца.

Ф117А (Фото: Јутјуб)

Како се наводи, реч је о првом и једином потврђеном губитку авиона НАТО израђеног у стелт технологији.
Ф-117А оборен је четвртог дана бомбардовања, а оборио га је 3. дивизион 250. ракетне ПВО бригаде Војске Југославије којим је командовао потпуковник Золтан Дани.
Погођен је из руског ракетног система С-125 Нева заслугом команданта потпуковника Ђорђа Аничића, који је водио читаву операцију. 
Пао је у атару сремског села Буђановци код Руме, а пилот потпуковник Дејл Зелко спасен је шест сати након обарања. 
У 20.42 часова, захваљујући способности јединице, исправној техници и "малој техничкој иновацији" успели су да авион погоде са земље. 
У српској јавности од обарања Ф-117 популарна је постала реченица "извините, нисмо знали да је невидљив". 
Ф-117 А је опремљен са два "џенерал електрик Ф 404" турбо мотора и четворостепеном контролом лета, носи различито наоружање, има савремени навигациони систем интегрисан у дигитални панел у кабини, која појачава ефикасност мисије. 
Цена тог авиона, по намени - ловца, који је, од 1982. до 1990. године, производила америчка компанија "Локид", била је 45 милиона долара. 
Авион је дуг 20,3 метра, висок 3,8 метара, с распоном крила од 13,3 метра, а постиже максималну брзину од 0,9 маха. 
"Ноћни соко" је изузетну репутацију стекао борбеним летовима над Ираком у Заливском рату 1991. године, када је, по објављеним подацима, 1.270 пута пролетео непримећен над ирачким радарима, у 39 борбених мисија.
Ф-117 А је конструисан у облику брушеног дијаманта, што је неуобичајно за летелице те намене, а у америчкој војној терминологији добио је назив "стелт", што на енглеском језику значи "кришом", "у потаји", или "невидљиви авион". 
"Ноћни соко" је представљао симбол моћи због савремене технологије којом је опремљен, а што му је омогућавало да буде "невидљив" за све радарске системе. 
Авиони тог типа конструисани су са оштрим угловима, који представљају скуп кривина, од којих се одбијају радарски зраци, а захваљујући сачињеним специјалним композитним материјалима утичу на то да се летелица не може регистровати на радару. Извор: Б92

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА