Пише: Иван Ристић „Врхунска вештина састоји се у сламању непријатељског отпора без борбе.“
Сун Цу
Транспортни коридори су кичма цивилизација у континуитету, од када се свет посматра кроз призму јединствене геостратешке целине. Они се нужно поклапају са географским осама експанзије цивилизација, али се планирају у односу на природне препреке које треба савладати. Геополитичка теорија и пракса Балкан смештају у чвориште стратешких коридора од прворазредног интереса свих важнијих играча, а цену неразумевања непроменљивих законитости геополитике сада плаћа Македонија. Самим тим, одговор на македонску кризу налази се у много ширем опсегу него што су то унутарполитички обрачуни власти и опозиције у нефункционалној балканској државици.
Пробој таласократског обруча
Опасна илузија је да је померање динамике економских и политичких односа ка Истоку европски континент постиснуло на маргину геостратешких преигравања. Базичан циљ експанзије кинеског утицаја ка Западу путем пројекта „Један појас – један пут“ је заобилажење поморске „блокаде“, коју јој је приредила таласократска цивилизација. Њено повезивање са Русијом на различитим нивоима сарадње креира кључне правце који имају задатак да таласократско окружење на морима учине бескорисним. Арматуру која ће чврсто држати евроазијски пол на историјској површини су већ постојећи магистрални правци преко Украјине, Белорусије, Северни ток, као и пројекти који тек требају да заживе – поменути Један појас, један пут, Јужни/Турски ток, Северни ток/2, гасовод Снага Сибира, Алтајски гасовод и други.
Ипак, координисаном кинеско-руском покушају да Спајкманову геополитичку теорију пошаље на сметлиште историје атлантизам се супротставља периодичним оживљавањем замрзнутих конфликата, обојеним револуцијама и планирањем пројеката који би новонастале конкуренте избацили из игре на дуги рок. И даље важећа Волфовицова доктрина има задатак да спречи обнову адекватног ривала атлантизму на простору Евроазије, а који би био кључан фактор политичког и економског обједињавања и пројекције утицаја изван најужег суседства. Након дефинитивног одбијања партнерства на равноправним основама од стране атлантизма, Русија се окренула руско-кинеским везивним пројектима, са циљем да у потпуности елиминише вектор који је чини зависном од Запада.
Имајући у виду да Кисинџерова тактика, утемељена на принципу „завади па владај“, није дала резултате, мора се појачати притисак на ободима и зауставити геостратешка експанзија руско-кинеског пола. Због тога се у истом контексту могу посматрати крвави прокси-сукоб у Сирији, пуч у Турској, замрзнути конфликт у Украјини, али и покушај рушења Македоније. Амерички атлантистички и немачки континенталистички интерес се поклапају у реализацији јединственог циља – да се југоисток Европе остави без контакта са евроазијским коридорима, како би се након 2019. године, када је планирано обустављање транспорта гаса преко Украјине, заменио снабдевањем из континенталистичког правца под контролом Немачке, преко гасовода Опал, и даље ка југу. На тај начин би се у корену сасекла енергетска сувереност Балкана схваћеног у ширем смислу, и остварила његова подређеност континенталистичком вектору. Гасовод Баку – Тбилиси – Џејхан, неуспели пројекат Набуко, као и амбициозна америчка замисао која подразумева ЛНГ терминал на Крку у Хрватској имају исту функцију, само из америчке атлантистичке кухиње. Због тога атлантизам у посредном интересу континентализма пали пожаре дуж оса координисане експанзије евроазијске цивилизације, а први страдају режими на геополитички осетљивим подручјима који покушају да спроведу неку суверену одлуку непосредно у интересу народа те земље, а посредно противно интересу атлантизма и његових сателита.