Пре неколико година Владан Јолер и његови пријатељи из Београда почели су да истражују унутрашње функционисање једне од најмоћнијих корпорација на свету.
Радимо за Фејсбук
Тим, који укључује стручњака за сајбер-форензичку анализу и визуализацију података, већ је истраживао "различите форме невидљиве инфраструктуре" интернет-провајдера у Србији, али је Јолер сада у пројекту "Схаре Лаб" узео "крупнији залогај".
- Када би Фјесбук био држава, био би већи од Кине - каже Јолер, који је професор на Универзитету у Новом Саду.
Он се ослања на познате, али ипак несхватљиво велике бројеве: компанија из Силицијумске долине чува око 300 петабајта података, има готово две милијарде корисника и само у 2016. забележила је приход од око 28 милијарди долара. Па ипак, каже Јолер, не знамо ништа о томе како та компанија функционише, упркос чињеници да смо јој ми, као корисници, пружили већину материјала за рад и то потпуно бесплатно.
- Сваки пут кад објавимо нешто, тагујемо пријатеље и коментаришемо, у суштини радимо за Фацебоок - каже он.
Подаци о нашој интеракцији на тој друштвеној мрежи пружају информације сложеним алгоритмима који управљају овом мрежом и захваљујући томе, наше понашање на интернету претвара се у производ који је могуће понудити на тржишту.
Разумевање овог углавном скривеног процеса је изузетно сложен подухват.
- Покушали смо да мапирамо све инпуте, поља у којима улазимо у интеракцију с Фејсбуком и исходима. Мапирали смо лајкове, шерове, претраге, статусе, додавање фотографија, пријатеље, имена, све што наши уређаји говоре о нама, све дозволе које пружамо Фацебооку преко апликација, попут статуса телефона, wи-фи конекције и могућности снимања аудио-записа - каже Јолер.
Све то нудило је само делић целокупне слике и зато је тим одлучио да испита и Фејсбуком аквизиције и захтеве за патентирање одређених технологија.
Резултати су били невероватни
Приложена мапа показује како се подаци које пружамо Фесбуку користе да израчунају наше "етничке припадности" (термин који користи Фајсбук), сексуалну оријентацију, политичке склоности, друштвену класу, план путовања и још много тога. Једна мапа приказује како све што објављујемо и лајкујемо, као и оно што радимо у другим угловима сајберпростора који су повезани са Фејсбуком (као што је Инстаграм, WхатсАпп и сајтови на које се логујете преко вашег Фејсбук налога), може бити улазак у огромни алгоритамски процес. А тај процес омогућава Фејсбуку да таргетира кориснике са запрепашћујућом тачношћу, са способношћу да одреди да ли воле кинеску храну, колико дуго путују на посао, колико њихово дете има година... Друга мапа детаљно приказује све што ми дозвољавамо Фејсбуку путем бројних апликација, укључујући и то да нам чита све СМС поруке, преузима податке с уређаја без тражења дозволе и приступа нашој прецизној локацији. Појединачно, ови алати су веома моћни, али када су у комбинацији са енџином за прикупљање података, отварају могућност експлоатације огромних размера. Фејсбук већ годинама истиче да су му приватност корисника и безбедност операција најважнији у пословању, али Јолер није уверен. Подаци остају у рукама једне компаније, што значи да нема гаранција за будућност, када се можда власничка структура и људи на челу промене.