"То је пословни план који подразумева додатно повећање профитабилности Ер Србије и онда се понашате као свака тржишна компанија. Све је то део једног нормалног процеса где покушавате да смањите трошкове с једне стране и повећате приходе са друге стране", рекао је Синиша Мали.
Радио Слободна Европа сазнаје од извора из компаније, чије име је познато редакцији, да је већ отпуштено 30 запослених који су обављали комерцијалне послове са образложењем да је престала потреба за њиховим ангажовањем.
Отпуштања у Ер Србији дешавају се свега један дан пошто је мањински власник у Ер Србији – компанија Етихад саопштила да је у 2016. забележила губитке од чак 1,87 милијарди долара.
Истовремено, извор Радија Слободна Европа тврди да се у Ер Србији припрема терен за транформацију у лоукост компанију. Реакцију или појашњење неких од ових тврдњи до објављивања овог прилога, од надлежних у Ер Србија, РСЕ није добио.
"Тренутно неких 30-ак људи, планира се још отпуштања. То је образложено реченицом да престаје потреба за тим пословима. С друге стране, видим да се ти послови предају другим колегама што је овако мало правно клизав терен. У суштини посао се прелива на колеге које су остале, али формално речено је да престаје потреба за таквим послом", каже саговорник РСЕ који истиче да нису постојали никакви критеријуми за отпуштања.
Претходно је, како је РСЕ рекао исти извор, око 300 махом младих људи самоиницијативно напустило Ер Србију незадовољни стањем унутар компаније.
"Интенција јесте да се направи хибридна компанија и да се што више смање трошкови и да се преведе на продају преко веба, као што раде све лоукост компаније. Тај процес је свакако у току и у појавном облику се ту догађају свакакве ствари. Неко од путника се нашалио пре неки дан да су раније на сваком лету имали кувара који је припремао храну, говорим фигуративно, до тога да сада мора да се плаћа вода. То је била шала једног од путника у којој има доста истине. Моје мишљење је да је ово све само један део експеримента. Имам утисак да је то наложено јер је рађено и у другим деловима Етихад ерлајнз система", каже извор Радију Слободна Европа.
Иначе, у том систему су осим Ер Србије послују и Алиталија (Alitalia), Џет Ервејз (Jet Airwаys), Ер Берлин (Air Berlin), Ники, Ер Сејшели (Air Seychelles) и Етихад Регионал. Од тих компанија Алиталија је прогласила банкрот, Ер Берлин је у великим пословим проблемима, док је власнички удео из Етихад регионала продат словеначкој Адриа Ервејз (Adria Airwаys).
Ове пословне неуспехе пропратила је и информација о повлачењу Џејмса Хогана, генералног директора компаније Етихад, са функције што је озваничено првог јула, али и објава новог менаџмента о рационализацији пословања.
За то време у Ер Србији саопштења о пословним успесима без јасних информација о оствареном профиту или губицима прате потези који несумњиво указују на рационализацију.
Укидају се летови за поједине дестинације, укључујући и Абу Даби, уводи се такса за шалтерско чекирање путника, постављају ужа седишта зарад повећања капацитета летелица, наплаћује њихов одабир док су, према сведочењима самих путника, оброци на летовима количински драстично смањени – а на појединим се служи само вода.
Честе су и информације о одлагањима или отказивањима полетања због кварова на летелицама.
Своја недавна искуства о вишесатном чекању за Радио Слободна Европа препричава Маријана Јовановић која је на пропутовању до Канаде преко Париза требало да полети 21. јула. у 6:40. То се, међутим, десило тек око десет часова.
"Ми смо ушли у авион мало пре осам. Пилот се јавио и извинио нам се. Авион и даље стоји, стјуардесе – нема нигде никога. Још десетак минута смо чекали на било какву информацију. У том тренутку се пилот поново јавио и почиње реченицу: 'Даме и господо, данас нам је лош дан'. Као разлог је саопштио да се летелици покварио ГПС систем", прича Маријана Јовановић.
Јовановић даље наводи да је пилот објаснио да авион треба да има три ГПС-а, а у том тренутку два нису била у функцији.
"По проколу не може да полети док не прораде ГПС-ови. Обећали су да ће то бити за неких десетак минута. То се претворило у, не знам ни колико времена, па смо полетели негде око петнаест до десет", каже ова путница, која наглашава да је имала и проблема са онлајн чекирањем карте, иако тврди да је поступала тачно по упутствима са сајта компаније.
"Моја карта је била Ер Франс (Air France), али до Париза сам летела Ер Србијом. Покушала сам да урадим чекин. Никако нисам могла да одаберем седиште и да пријавим додатни кофер. Звала сам и Ер Србију и Ер Франс – пребацивали су одговорност са једних на друге, па сам на крају одустала", каже Маријана Јовановић која додатне трошкове ипак није имала јер је, каже, била путница француског националног превозника.
Пре свега неколико дана, како је саопштио Ер Србија, због квара на летелици отказан је био и лет за Њујорк.
Директна линија до једног од најзначајнијих светских градова је, према очекивањима званичника Ер Србије и овдашњих власти, требало да буде значајан искорак у развоју односа са Сједињеним Државама. Али све више делује да је та тежња остварена без прецизне рачунице.
"Јако је скуп тај саобраћај. Недељно, уколико сте пошли са пет летова, морали сте да платите износ од милион долара да бисте одлетели и вратили се, односно четири милиона месечно", говори извор Радија Слободна Европа истичући да је управо тај случај указао на проблем нестручних кадрова ангажованих на важним позицијама унутар Ер Србије.
"Пре једно два месеца господин Дане Кондић (генерални директор Ер Србије прим. нов.) је дао кратки интервју. Мислим да је питање било шта је са летовима за Њујорк... И он је онда срдачно рекао да би летови за Њујорк могли бити бољи, али ми нисмо развили продајну мрежу у САД-у.Тај исти господин Кондић је поставио потпредседника за Северну и Јужну Америку коме је посао био да развије продајну мрежу. Али се он бавио неким ефемерним стварима. Говорим о томе да је одабир људи који су на тако значајним позицијама у авиокомпанији, што је светски посао, био крајње погрешан", каже извор РСЕ.
Или авиокомпанија или лоукост
Ер Србија, наследница некадашњег Јат Ервејза (ЈАТ), формирана је августа 2013. године на основу уговора Владе Србије и Етихада, националног авио превозника Уједињених Арапских Емирата. Овај пословни подухват тадашњи политички врх Србије представио је као спасавање наследнице некадашњег ЈАТ-а који је годинама грцала у милионским дуговима.
Уговор је био проглашен за пословну тајну – што је под притиском јавности и институције Повереника за информације од јавног значаја оспорено тек годину дана касније. Уследила је реакција тадашњег премијера Александра Вучића, који је на конференцији за медије, негирао сумње јавности и стручњака да је уговор са Етихадом штетан по Србију.
Економски новинар Миша Бркић каже да је уз рекордне губитке мањинског партнера Етихада један од главних разлога турбуленција у Ер Србији то што држава више није у обавези да надокнађује губитке компаније.
То је, каже Бркић, уједно и разлог због кога је у јавности и финансијским извештајима оствариван привид да су у претходним годинама остваривани приходи у пословању.
"Ер Србија сада није ни стандардна авиокомпанија, а није ни лоукост. Нешто је између. Моје информације кажу да и људи из Етихада, сувласника Ер Србије, тврде да је тај хибридни систем чиста пропаст и да не може да донесе неку велику корист у пословном смислу док се компанија не одлучи шта хоће да ради", закључује новинар Миша Бркић.
Однос у власништву између Владе Србије и Етихада је 51:49, с тим што се Србија одрекла управљачких права у наредних пет година – односно до 2018. године.
Обавеза Етихада била је да уложи 40 милиона долара и обезбеди још 60 милиона кроз кредитне линије, док је Влада Србије на себе преузела дугове бившег ЈАТ-а и обавезу да исплати социјални програм за вишак радника. А Емирати су пресушили са нафтом и морају да је увозе како би допунили резерве. А због санкција Катару, увозе скупу нафту из далека, читајте ОВДЕ одакле. Извор: Радио слободна Европа