Цене горива на нашим бензинским станицама настављају да расту из дана у дан. Тако је и у понедељак , првог дана после викенда, српске возаче “обрадовао” нови ценовник, увећан за 50 пара до два динара по литру, у зависности од врсте горива.
“Обичан” бензин од 95 октана продавао се и за 156,70 динара за литар. Стандардни евродизел кошта на појединим пумпама и 167,50 динара (у насељима, док је покрај ауто-путева скупљи), а цене “квалитетнијих” или “специјалних” врста бензина и дизела отишле су “небу под облаке”, па је тако “јачи” бензин продаван у понедељак за 165,70 динара за литар, а “екстра” дизел је на веома прометним пумпама у Београду имао цену од 173,40 динара за литар. Возаче неће обрадовати ни вест да се цена сирове нафте типа “брент” стабилизовала изнад 83 динара за барел, што је за десетак одсто више него пре месец дана.
- Нажалост, на много тога у вези с ценом нафте, као основне сировине, не може нико у Србији да утиче – каже Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије (УНКС).
Видео испод: Анимирани приказ вађења нафте и гаса из земље, на копну и на мору
ТНГ без кочница
Цена ауто-плина (ТНГ) и даље расте, баш као што је то било и током целог лета, иако се ради о такозваном сезонском гориву, које је лети јефтиније.
- Када је у питању ТНГ, врло вероватно је да ће његова цена и даље расти због велике потрошње у Белорусији и земљама Истока, где га користе као гас за грејање - каже Мићовић.
- Потрошња је све већа, и то, јасно, подиже и цене. Он каже да је на светском тржишту често, а то је и сада случај, могуће да цену не одређују понуда и потражња. Једноставно, објашњава Мићовић, нафта је веома осетљива роба и на њу утичу разне спекулације, вести, интересне групе… На нашем тржишту тренутно би једино држава могла да смањењем свог пореског захватања олакша живот корисницима. Последњи пут то се догодило 2012. године.
- Држава је снизила за неколико динара акцизе за бензин и дизел. Тада су то урадиле и друге државе, јер је нафта на светском тржишту имала снажан раст – каже Мићовић.
- Да ли ће се и када држава одлучити на овај потез, свакако зависи од процене надлежних органа који, сигуран сам, из часа у час прате ситуацију.
Мићовић објашњава и како то водостај Дунава утиче на цену горива.
– Једноставно је. Због ниског водостаја баржа уместо 1.600 тона превезе свега 600 тона. А цена по баржи је иста и за пуну и за полупразну – каже први оперативац УНКС.
– То онда доводи до тога да нема довољно увозног горива на тржишту, па се смањује конкуренција. Није то велики утицај, али мало једног, малог другог, и цене се “назидају”.
На помолу нови судар САД и Кине око иранске нафте. Погледајте ОВДЕ.
Извор: Вечерње новости