На недавној седници Влада Србије и Словеније једна од главних тема било је питање сукцесије. Словенија од Србије потражује 313 уметничких дела и филмове, док Србија од Словеније тражи да 15 Титових аутомобила буде враћено у Музеј историје Југославије.
Према досад објављеном, Словенци траже слике и скулптуре словеначких уметника, поједине снимке "Филмских новости", заставе словеначких јединица из НОБ-а, предмете из Војног, али и Поштанског музеја.
"Није тешко утврдити ко је власник, оно што се налази у музејима, ни на један предмет не могу да полажу право, све је куповано средствима Србије. Кад сам видео да се држава распада, провео сам шест месеци у Министарству иностраних послова, јер највећи део тих предмета који би могли бити савезни је набављан тим средствима, то је оно што се налази у амбасадама, конзулатима, ја сам направио попис тога. Мој налаз је био да се око хиљаду и нешто значајних предмета налази у поседу по нашим амбасадама и другим телима. Гледао сам порекло, највише је из Србије, 70 одсто, то су уметници од којих је куповано. Из Словеније врло мало, они су већ тада пазили да много не дају, а сад би много да узму", каже Никола Кусовац.
Он каже да је филм Кекец почетак свих разговора и додаје да је та целулоидна трака чувана у Кинотеци, која је финансирана парама из Југославије. Кусовац наглашава да то чување није јефтино и поручује Словенији - "сад хоћете да узмете без накнаде, неће моћи".
"Када држите оригинал онда то има одређену вредност, али кад држите копије није проблем. Булајић је Неретву правио југословенским парама, сигурно је нешто и Словенце коштало. Они су најмање улагали у све што је југословенско, сад би да се дели", рекао је Кусовац.
Премијерка је у једном тренутку недавне посете Љубљани рекла - нема сумње да је Кекец словеначки. На питање да ли то наговештава да ће уметнине са списка 313 уметничких дела која тражи Словенија, бити и враћене, премијерка је рекла да је за неке ствари лакше да се раздвоје да ли су српске или словеначке.
"Да премијерка у знак добре воље не направи грешку, нека прерачуна колико је коштало чување", наводи Кусовац.
Аутомобили отишли на реверс и још се нису вратили
Предмет спорења Србије и Словеније у и аутомобили Јосипа Броза Тита, који су у Словенију отишли као експонати на реверс.
"Отишли су из меморијалног центра Јосипа Броза Тита 1986. на петогодишњу изложбу и тај уговор је прекршен, остали су у Словенији, нису се враћали, током распада СФРЈ је било покушаја да се врате. Играју се глувих телефоина, не знам шта ће бити, ти аутомобили не могу да буду предмет сукцесије, зато што су део неиспоштованог уговора", сматра Ђорђе Сугарис са портала Autoslavia.
Међу тим аутомобилима, које Србија потражује, су блиндирани Мерцедес, Кадилак у коме су се возили астронаути, Пакард, Капмањола и чувени Ролс Ројс фантом кабриолет.
"Они захтевају већу пажњу него што им је давана. Ако дођу назад, чак и у овом стању, они су добри да буду изложени, били би занимљиви за сваког ког воли аутомобиле и интересују се за то шта је Тито возио. Већина аутомобила је у Србији, део је у Хрватској, постоји доста легенди о аутомобилима који су продавани будзашто. Србија је своје аутомобиле сачувала. Некли су путовали с Титом Плавим возом, а ови у Словенији су махом били у Београду", каже Сугарис.
Она каже да би ти аутомобили могли да направе бум у свету аутомобилских музеја, јер се такве колекције ретко виђају, а неки имају и занимљиве приче.
Прочитајте ОВДЕ каква се то тешка криминална радња десила у Хрватској а тиче се украјинских МиГ-ова?
Извор: Н1