Најновије

УДРУЖЕЊЕ ПОТРОШАЧА: Ево зашто дупли технички преглед није по Уставу Србије!

Удружење за заштиту потрошача "Ефектива" противи се увођењу додатног техничког прегледа за возила старија од 15 година и сматрају да тако нешто није по Уставу Србије.

Илустрација (Фото: Јутјуб)

У овом удружењу самтрају да овај потез неће допринети повећању безбедности на путевима, као и унифицирању цене обављања техинчкиго прегледа, јер "она мора бити тржишно одређена на бази квалитета услуге која се пружа".

"Ова одлука је и супротна Уставу РС који забрањује дискриминацију по било ком основу, чак и економском, што овде јесте случај јер се дискриминишу возачи лошијег имовинског стања", саопштено је из "Ефективе".

Како наводе у "Ефективи", чланом 82. Устава као економско уређење земље предвиђена је отворена и слободна тржишна привреда, као и самосталност привредних субјеката, а одређивањем цене обављања техничког прегледа се спречава конкуренција међу пружаоцима ове услуге, па самим тим се губи и квалитет пружене услуге.

Нови закон, нове муке за власнике старих аутомобила На другој страни, осим самих техничких прегледа који би приходовали додатна средства, ова одлука погодује и продавцима аутомобила, нових и половних, јер ће добар део власника возила старијих од 15 год, због великог намета који се уводи, бити принуђен да прода старо и купи новије возило.

Корист би, сматрају у удружењу, у том случају могле имати и банке и лизинг куће, које се баве финансирањем куповине возила на рате, где би корисници били додатно оптерећени банкарским каматама.

Дискриминација власника возила старијих од 15 година

Власници возила старијих од 15 год су дискриминисани на основу једног критеријума који не мора нужно да значи да је возило у лошем стању. Претпоставка је да власник оваквог возила исто поседује због лошијег материјалног стања, те да је тада експлоатација возила мања.

С друге стране, кажу, имамо возила која годишње пређу по 100.000 км, а стара су по неколико година (таxи возачи). Са ценом и квалитет Треба подсетити и на то, кажу, да технички прегледи добар део својих прихода остварују од продаје обавезног осигурања за моторна возила, кроз проценат од сваке продате полисе који има даје осигуравајућа кућа, а за шта већина њих (можда и ниједан), немају дозволу НБС. У складу са тим, већини техничких прегледа само наплаћивање прегледа возила је заправо био споредни приход, али сразмеран послу који се обави.

- Ако се већ уводи овај намет, онда сразмерно повећању цене прегледа треба регулисати и квалитет истог, а у складу са тим, и технички прегледи би морали да носе део одговорности за квалитет посла који обаве. Та одговорност би тренутно, по тумачењу Закона о заштити потрошача, морала да траје 2 године, колики је законски рок за саобразност пружене услуге, овде обављеног прегледа возила - кажу у "Ефективи".

Грађани Србије, сматрају у "Ефективи", заслужују да се питање подмлађивања возног парка реши повећањем укупног стандарда, где би власници старијих возила сами осетили економску потребу за замену возила, без да се то ради присилно и уз наметање неправичних дажбина, за које узгред, возачи и не добијају адекватну услугу.

- Поставља се питање, шта ће то квалитетније добити возачи у Србији повећањем цене техничког прегледа, када ће се исти обављати у потпуно истим условима као и до сада, уз исте кадровске и техничке капацитете, а који подразумевају проверу броја шасије, јачину кочионе силе и правац светлосног снопа фарова? Таква врста прегледа, уз увођење додатних критеријума који су више естетске природе (рђа на лимарији), не гарантује безбедност ни у периоду краћем од годину или предвиђених пола године - указују у "Ефективи".

А шта је са путевима?

Када брине за безбедност грађана, наводе, држава би морала већу пажњу да обрати на квалитет путева и пратеће сигнализације, који су чести узрок саобраћајних незгода. Потпуно је нелогично да са садашњим квалитетом инфраструктуре, возила старија од 15 година праве велики број несрећа, јер су возачи тих свесни квалитета својих аутомобила. С друге стране, возачи скупљих возила ("бесних лимузина") су такође велики узрочници саобраћајних незгода, управо зато што квалитет путева не одговара могућностима и снази новијих возила. Људски фактор је такође чест узрок незгода, а то опет нема везе са старошћу возила.

- На крају, потпуно је нелогично да власник возила старијег од 15 година, а које је кубикаже веће од 2.000 ццм, ради два техничка прегледа годишње због старости аутомобила и у исто време плаћа порез на луксуз, јер сигурно је да возило старије од 15 год не може спадати у категорију луксуза - каже он.

Стиче се утисак да се козметичким изменама прописана на терет возача у Србији преваљују жеље разних лобија па и саме Агенције за безбедност саобраћаја, а чија улога у безбедности је занемарљива, што добро знају власници возила који раде разне атесте и реатесте (рецимо за плинску инсталацију), а који кроз тај поступак плаћају неколико непотребних такси, за које не добијају готово никакву адекватну услугу.

Прочитајте ОВДЕ шта кажу саобраћајни стручњаци о овоме.

Извор: Блиц/vesti.online

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

Бонус видео

Нова правила су била најављена још прошле године.

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Небојша Јеврић: Молер

На зиду Парохијског дома, увек пуног, дао је да се нацрта Ајфелова кула са минаретом и хоџ...

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА