Најновије

МОСКВА КАО ТРЕЋИ РИМ: Русија је предодређена за нешто велико

Руска национална мисао се хранила осећањем одабраности од Бога и руске богоносности.

Света Русија (Фото: Архив)

Проф. др Зоран Милошевић

Руска идеја је идеја правде и братства са другим народима. То није идеја гушења и потчињавања других народа, истиче Максим Шевченко за руски портал pravda.ru. Руска идеја у основним својим садржајима формирала се током XVI века, при чему се у неким садржајима није формулисала у вербалном, већ у естетском смислу, односно у форми традиционалних односа ка животу, Богу и човеку. Но, са руском духовном револуцијом XIX вијека почиње формулисање основних принципа руске идеје.

За време цара Петра I руска идеја је престала да буде државна идеологија и почела је да се прогони и истискује из сфере интереса образованих слојева руског друштва. Заборав руске идеје довео је до Револуције 1917. године, која се претворила у отворено богоборство. Но, руска идеја са доласком на чело Русије Владимира Путина се поново обнавља, оцењује Виктор Аксучиц за портал pravoslavie.ru.

Одгонетнути руску загонетку

Николај Берђајев, у чланку „Душа Русије“ пише: „Од давнина је постојало предосећање да је Русија предодређена за нешто велико, да је Русија посебна земља која не личи ни на једну земљу у свету. Руска национална мисао се хранила осећањем одабраности од Бога и руске богоносности. То потиче од старе идеје Москве као трећег Рима, преко словенофилства до Достојевског, Владимира Соловјова и савремених словенофила. Циљ Руске идеје, како тумачи поменути Берђајев је „да словенска раса на челу са Русијом преузима водећу улогу у животу човечанства“.

Бог и отаџбина – формула је руске идеје. Православље је васпитавало руског човека да служи вишим вредностима и тежњи ка земаљским добрима по образу Царства небеског. Карактер руског православља одражава идеал карактера руског народа, а православље јесте и онај поглед који је формулисао руску идеју. Руска идеја је укоренила код Руса осећај снажног патриотизма, који није просто љубав према отаџбини, већ и осећај заједничке судбине и посебности мисије руског народа. Мисија руског народа је, опет, у служењу Месији Христу. То значи сачувати православну веру и бити сведоком те вере пред другим народима.

Руска идеја- опис посебне мисије руског народа

Руска идеје представља свеукупност појмова којима се описује посебна мисија руског народа, односно даје одговор у чему се она састоји. Руска идеја доживела је посебну ренесансу после краха Совјетског Савеза и насталог духовног вакуума. На руској идеји се, потом, градила нада о обнови Русије, истиче Арсеније Гулига у студији Формула руске идеје. Сматра се да се руска идеја формулисала у XVI веку кроз православну монархију, односно преко идеје монаха Филотеја. При томе, треба рећи, да се корен руске идеје налазио у библијском месијанизму.

Питање о јединствености Русије и посебне мисије руског народа први је поставио Пјотр Чадајев, али он није дао никакав одговор. Одговор су Чадајеву понудили словенофили преко критике вестернизације и апологије православља. Но, сам термин руска идеја први је у политички и културни живот Руса увео Достојевски 1861. године, а потом је осмишљен од Сoловјева 1888. године.

"Света Русија"

Руска идеја садржи представе о руском народу као народу Богоносцу. Зато се посебно поштују руски светитељи и користи појам „Света Русија“. При томе се наглашава да се следбеник руске идеје не постаје рађањем (крвљу), него припадности Руској православној цркви, чиме се наглашава васељенски карактер руске идеје, њена саборност и универзализам.

Руска идеја јесте нешто живо, једноставно и стваралачко. Ова идеја говори како је било и шта ће бити. Руска идеја је идеја срца. Идеја размишљајућег срца. Оно је основни извор руске вере и руске културе.

Другим речима, најважнија снага Русије и руске одрживости је у њеној вери и самобитности, заснованој на љубави. То је пут рађања и обнове. Најважнија у животу је љубав која гради заједнички живот на земљи. Из љубави се родила вера и сва култура духа. Ову идеју носила је руска словенска душа предајући се доброти. Руске бајке су прожете добродушношћу (за разлику од других народа који су истицали лукавост, гостопримство итд), док је руска песма директно певање срца. Први руски кнежеви били су хероји срца и савести (Владимир, Јарослав, Мономах). Први руски светитељ (Теодосије) је суштина доброте. Руски љетописи су прожети сазнањем срца и добротом. Тај дух живи у руској поезији и литератури, у руским животописима, пренео је размишљање Ивана А. Иљина портал hrono.ru.

Духовни код руског народа

Сваки народ има свој духовни код, који опредјељује његову судбину и историјску форму. Национална идеја изражава природу народа и његов карактер, формулишући смисао његовог битисања. Као што се различити народи подижу и падају, тако и њихове националне идеје могу бити стваралачке или деструктивне, истините и лажне. “Руска идеја није идеја цветајуће културе и свемоћног царства. Руска идеја је есхатолошка идеја Царства божијег”, писао је Николај Берђајев.

Богоносни народ

У руском религиозном самосазнању формирало се убеђење да је руски народ Богоносни народ, који је сачувао праву веру и тиме добио обавезу да је пренесе другим народима. Ово је општечовјечанска мисија руског народа. Руска идеја изражава мисију руског народа у хришћанству, његовом путу и задацима и откривеној хришћанској истини – универзалној и општечовјечанској. Искуство добра које сабира народ на његовом историјском путу не искључује, већ допуњује искуства других народа. Руска идеја јесте небески одраз земаљског пута руског народа ка живој Истини.

Стубови руске идеје јесу концепције Свете Русије и Москва – трећи Рим, коју је формулисао псковски старац Филотеј (1465–1542): “Два Рима падоше, трећи стоји, а четвртог неће бити”. Ово је развој старе хришћанске идеје о вјечном граду – чувара истине пред надолазећим злом. Вечни град је од Грка “прешао” другоме народу, при чему је Трећи – руски Рим, постао алтернатива другом – павшем Константинопољу. Русија је остала јединствена неосвојена православна држава и у тој ситуацији руска држава и Руска Црква спознали су своју васељенску мисију и одговорност за очување и ширење православне вере.

Да ли је Србија и у Југославији била колонија, прочитајте ОВДЕ.

Извор: carsa.rs

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

Бонус видео

Достојевски о либералима, Богу и смислу живота

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Небојша Јеврић: Молер

На зиду Парохијског дома, увек пуног, дао је да се нацрта Ајфелова кула са минаретом и хоџ...

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА