Најновије

"БОЈКОТ НИЈЕ РЕШЕЊЕ" Дан уочи преговора опозиције и власти, Мекалистер открива стратегију ЕУ

За разлику од парламентарног, овај дијалог предвиђа да сви учесници разговарају на равноправним основама. Наш предлог је да олакшамо процес дијалога, странке ће морати да постигну консензус о корацима које желе да предузму како би се побољшали услови за рад у парламенту и за одржавање избора. Надамо се да ће политички актери хитно наћи заједничко решење.

Вучић и Мекалистер (Фото: Сајт председника Србије)

А бојкоти се тешко квалификују као одрживо демократско решење, каже председник Одбора за спољне послове Европског парламента Дејвид Мекалистер. Разговори између власти и опозиције почињу сутра у Скупштини Србије, а Мекалистер истиче да је улога ЕП да олакша дијалог.

Шта очекујете од разговора у Скупштини Србије?

- Када су се Едуард Кукан и Кнут Флекенштајн срели са представницима опозиције и власти у августу, велика већина њих је изразила искрену вољу да учествује у дијалогу који потпомаже Европски Парламент. То је основа мог позива, а очекујем да ће политичке снаге учествовати у отвореном и конструктивном дијалогу са циљем побољшања услова за дијалог у Скупштини и долазећим изборима. Надамо се да успостављањем процеса међустраначког дијалога можемо да помогнемо да се направи простор за искрену међупартијску дебату која је од виталне важности за правилно функционисање законодавне власти, као и за напредак земље на њеном путу ка ЕУ.      

Каква ће бити њихова конкретна улога у овом процесу? 

- Када погледате тренутну ситуацију, евидентно је да данас постоји веома мало тема око којих се слажу власт и велики део опозиције у Србији. Међу њима је и недостатак правог међустраначког дијалога и потреба за знатним побољшањем услова за одржавање избора. С друге стране, ОДИХР је, уз остале изборне стручњаке, од последњих избора у Србији донео низ јавних и циљаних препорука за побољшање изборног система на основу најбољих регионалних и међународних стандарда. Те препоруке биле су у фокусу како захтева опозиције, тако и недавних препорука Владе. Верујемо да ЕП на темељима властите парламентарне културе и традиције дијалога и тражећи компромисе може да допринесе тако што ће окупити за столом главне саговорнике.

Да ли ће после разговора бити усвојене неке мере?

- ЕП само олакшава дијалог, а обавезе доношења и спровођења мера одлука су учесника, како Владе тако и опозиције. Након сваке рунде дијалога, а планирамо их три до краја године, резимираћемо теме по којима смо чули да политички актери постижу консензус и подстицаћемо их да размотре примену и иду даље тражећи повратне информације о напретку до наредне рунде дијалога. Договорене мере доћи ће од самих учесника, тако да само можемо очекивати да ц́е испоштовати сопствене обавезе.

У ком формату ће дијалог бити одржан?

- Позвали смо све политичке групе и странке који су пристали да се састану са нама на припремним консултацијама, сугеришући да их подједнако заступа лидер групе, један политичар и један политички саветник (факултативно). Разговори ће се одржати у Народној скупштини. Као што сам споменуо, свеобухватни циљ дијалога је створити простор за истински међустраначки дијалог и у том смислу Скупштина је природно место за почетак. За разлику од редовног парламентарног процеса доношења одлука, дијалог предвиђа да сви учесници, без обзира на величину, разговарају на равноправним основама са свим осталим учесницима, а методологија дијалога ц́е бити постизање консензуса. Надамо се даће прва серија дијалога значајно допринети побољшању услова за предстојће изборе предлагањем конкретних мера договорених од политичких актера, у складу са препорукама ОДИХР-а и других изборних стручњака.

Да ли ће бити пристутне непарламентарне странке, цивилно друштво?

- Овај дијалог је замишљен као међустраначки и отворен је за различите политичке снаге. Како бисмо започели сваку сесију дијалога, позваћемо стручњаке за изборне стандарде да дају уводне стручне напомене. Међутим, само политичке групе и странке учествују у дијалогу.

Да ли сте упознати са мерама које је Влада усвојила, а које се тичу побољшања изборних услова у Србији? Шта мислите о њима?

 - Примили смо препоруке Владе и свесни смо њихове посвећености побољшању изборног окружења. Овај континуирани рад биће важан допринос дијалогу. Морам да нагласим да није на ЕП, чија је улога да олакша дијалог, да коментарише конкретне предлоге.

А идеја о прелазној Влади?

- Као што сам већ рекао, није на ЕП, чија је улога да олакша дијалог, да коментарише конкретне предлоге. Агенда дијалога се фокусира на побољшање услова за одржавање избора у Србији. Долазимо у улози некога ко олакшава дијалог, жељни да саслушамо и пружимо подршку, али без спремних решења.

Да ли ћете дати предлог за превазилажење бојкота?

- Наш предлог је да олакшамо процес међустраначког дијалога, странке ће морати да постигну консензус о корацима које желе да предузму како би се побољшали услови за рад у парламенту и за одржавање парламентарних избора. Надамо се да ц́е политички актери хитно нац́и заједничко решење за излаз из тренутне ситуације. А бојкоти се тешко квалификују као одрживо демократско решење.

Шта мислите о критикама опозиције да је ваша интервенција добродошла, али закаснела за изборе који треба да се одрже у марту?

- Током припремне фазе чули смо разлоге за забринутост како власти, тако и опозиције. Већина оних са којима смо се срели поздравила је улогу ЕП у започињању дијалога о побољшању услова за одржавање парламентарних избора. Међутим, најбоље време за започињање побољшања услова за одржавање избора наравно је одмах након избора, када ОДХИР и други дају своје препоруке.  

Део критика односи се и на вашу изјаву да бојкот не доприноси јачању демократских институција, да је то тако када оне постоје и функционишу, али и да то није случај у Србији?

- Као парламентарац, чврсто верујем да је парламент природно место за демократску расправу, за доношење закона и усмеравање земље ка ЕУ. Демократски систем не може правилно функционисати без јаког парламента. Ово није само моје мишљење, то је јасно речено у Уставу ове земље и њеној дугој парламентарној традицији. Излаз из садашњег застоја може бити само кроз нови парламент, а легитимитет и снага овог парламента зависиће од напора свих политичких актера да се створе прави услови за одржавање демократских избора. Јака већина са јаком опозицијом.

Један од услова је да разговори буду без присуства медија?

- Јавни интерес за тај процес је разумљив и легитиман, али уобичајена је пракса током посредовања и дијалога да се суздрже од комуникације са медијима док се не постигне договор. Разлози су једноставни - на тај начин учесници имају више поверења у процес и могућност искреног и отвореног говора и мање је искушења за постизање лаких политичких поена поткопавајући циљеве дијалога.

Прочитајте ОВДЕ  ко то стиже на Косово.

Извор: Блиц

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА