У саопштењу се наводи:
“Обавештавамо богољубиву јавност да смо запањени тоном и садржајем саопштења политичке партије ДПС, а поводом најаве црквеног световасилијевског сабрања у Никшићу, у суботу 21. децембра. Управо је поменуто саопштење можда најбруталнији пример како политичари владајуће странке покушавају да живот Цркве подреде дневно-политичкој идеологији. Излишно је подсећати да то Устав ове земље изричито забрањује. Очигледно је да је исти онај антицрквени, али и антиуставни дух, који је понудио огољену дискриминацију у ”Закону о правном положају…”, потписао и последње оглашавање ДПС-а. Његов је основни циљ – застрашивање православних верника и спречавања избора и начина остваривања њихових духовних потреба. И све то чини политичка партија која је за ових тридесетак година (од последње литије са моштима Светога Василија Острошког, слава му и милост) променила више међусобно супротстављених идеологија, и све то само са једним циљем – да би опстала на власти и штитила своје интересе! Сходно томе, на штету друштва и његове будућности, неодговорно и нецивилизовано, они су успоставили однос према држави Црној Гори као ”фабрици пара”, и то не за њене грађане, већ искључиво за поједине људе на власти!
Црква нема системе репресије и уцена, какве користе неке световне организације, па је већ у том погледу уплитање ДПС-а и њихово тумачење верницима митрополитовог позива – излишно и мимо здравог разума. Датум, место и карактер поменутог сабрања јесу теме које је Црква сама одабрала и проценила као плодотоворне за живот и напредак Цркве, а да при том ни један сегмент тога скупа не нарушава правни поредак државе нити крши закон, нити делује негативно на јавни ред и мир.
Да ли се поменути долазак моштију Светог Василија Острошког, слава му и милост, може схватити негативно по било кога у овој земљи и на овом свету – како то покушавају да представе наши уважени политичари? Је ли тај, иманентно црквени чин, веома распрострањен и уобичајен у православљу, па и у целом хришћанском свету, на било који начин ”антицрногорски” и да ли се може схватити као ”злоупотреба” – како мисле у ДПС-у? Партија на власти поставља питање: шта је са прилозима из острошке светиње? Пре одговора на то, постављамо им питање: шта је са парама и стотинама предузећа које су они примили од претходне власти? Сви виде у Црној Гори да су предузећа опљачкана и приватизована, десетине хиљада људи и породица остало без хлеба, а мала група владајућих или блиских њима постали милионери, проглашавајући то као своје опредељење за ”западне вредности”. Новим законом о ”слободи верисповести” предвиђају да то исто ураде са Црквом, њеним храмовима, нарочито са прилозима Светог Василија Острошког. Треба, међутим, да знају, како они, тако и други који мисле да се ту ради о баснословним сумама, да се од тих и других прилога хране стотине сиротињских породица у народним кухињама широм Црне Горе, а бројне породице избеглица са Космета и шире и друга сиротиња, које је све више у Црној Гори, помажу се преко црквених добротворних организација. Тим средствима је, уз помоћ верног народа, обновљено око 700 храмова и манастира, од тога се одржавају све светиње, издржава се све бројније свештенство и монаштво, саграђени су нови храмови, највећи у историји Црне Горе (Храм Васкрсења у Подгорици и Светог Јована Владимира у Бару).
Иначе, подсећамо оне који су верујући и који су икада нешто чули о црквеном животу, а упознајемо агностике и неверујуће, са чињеницом да је литија (процесија) са моштима хришћанских светаца пракса која траје у Цркви – од кад она постоји на овој земљи. Пренос моштију појединих светитеља са једног места на друго толико су важни догађаји у црквеној историји, како код православних, тако и код римокатолика, да су неки од њих уписани црвеним словима у црквени календар (погледајте 22. мај и празник Преноса моштију Светог Николе, дан који многи грађани Црне Горе и данас славе као своју славу или прислужбу).
Када су у питању мошти највећег чудотворца међу светитељима наше помесне Цркве – Светог Василија Острошког, подужи је списак примера када су оне изношене из Острога, а сваки пут из разлога велике бриге верног народа и потребе за општом свенародном молитвом. Први пут у 18. веку, па потом два пута у 19. веку. То се чинило уз благослов владике са Цетиња и ангажовање свештенства у Острогу и Цетињском манастиру. Свечеве мошти ношене су из Острога и доношене на Цетиње, па свечано враћане назад. Тако ће, ако Бог да, бити и 21. децембра у Никшићу. Мошти Светога Василија биће истога дана враћене у Острошки манастир.
У 20. веку, мошти су ношене из Острога први пут током Другог светског рата, из страха да не пострадају од ратног дејства окупаторских бомби, а други пут 1996. године као молитвена литија поводом управо окончаног крвавог ратног пира у Босни и Херцеговини, када су биле побожно и масовно дочекане и у Никшићу.
Ето таквог је, благословеног и миротворног карактера, и ова најава наше Цркве, да благословом ”Доброга пастира” у саборном храму њему посвећеном, у граду где је и сам столовао као Митрополит Херцеговачки Пећке Патријаршије, рукоположен и постављен од Светог Патријарха Пећког Пајсија Јањевца – узнесемо молитве Господу, за братски мир и помирењесвих и за уразумљење оних који владају, да не наносе штету овој држави и народу, доносећи законе који не само да урушавају правни поредак, већ што је много горе – распирују духове омразе због тешке дискриминације једног дела црногорских грађана и традиционалних духовних институција у Црној Гори.
Зато је ”позив верницима да не наседају” – поводом нечега што верници врло добро разумеју и већ одавно практикују – не само излишно, него и штетно, јер се може схватити као покушај политичког застрашивања тих истих верника. Застрашивања и претњи од стране оних који збиља имају и моћ и навику да то раде. Из тога разлога осећамо потребу да поручимо владајућој партији у Црној Гори да се окане таквих порука, и да ради оно за шта је изабрана. Да чува слободу грађана на окупљање и манифестацију сопствених убјеђења.
Сваку политичку паролу тога дана у Никшићу, сваки излив национализма, било какво страначко обележје, или поруку уперену против било кога (против домаће или суседне државе, против било које власти или опозиције) – сматраћемо директном провокацијом смишљеном од недобронамерних. Јер Цркви не пада на памет да се икада, а нарочито не тога дана, бави таквим стварима. Само нам је молитва Господу и позив на поштовање права и Устава ове земље – на хришћанском срцу.
У том смислу, позивамо и оне који у свом неразумевању критикују поступке Цркве, да тога дана и они дођу да буду са нама. Јер светиња молитве и свечеве мошти, припадају свима који траже Божији благослов. Добро дошли су сви, сваки наш брат и свака наша сестра, па и римокатолици и муслимани који иначе долазе код Светог Василија. Добро дошли су и људи из власти, нека се сами увере да ће Никшић тога дана бити место братског сабрања. Он би тога дана могао бити и место почетка нашег братског разговора, који је изостао претходних година. Да нас Свети Василије сабере и уједини. То сматрамо и хришћанским и оним традиционално црногорским, и знамо и верујемо да ће свиди, којима смо се и обратили позивом, то и препознати”.
Прочитајте ОВДЕ коме највише верују Црногорци.
Извор: Ин4с