Жеља Мире Траиловић била је да БИТЕФ и Битеф театар носе обележје непоновљивости, да у позоришном животу Србије раде оно што се не виђа често.
“Наш задатак је да у репертоарском смислу радимо оно што је другачије, што не виђамо често. Наравно, не испадне увек најбоље, али наш циљ је ексклузивност, посебност, јединственост”, рекао је директор Битефа Милош Латиновић 28. фебруара на конференцији за новинаре у Виминацијуму, додајући да поменута обележја красе и тај археолошки локалитет, односно Научно-истраживачки центар Виминацијум.
За представу “М.И.Р.А” концепт режију и дизајн сцене потписује Андраш Урбан, који је у опису тог пројекта у шали записао да наслов значи: Међународна Имплементација Радикалне Анархије. Урбан је навео и да је сама Мира Траиловић једном приликом себе представила: М - као марљива, И - као ирационална, Р - као радосна и А - као ако, баш ме брига.
Представу “М.И.Р.А”, чији је поднаслов “То јест зашто вам је позориште такво – тужно-весела прича за широке народне масе”, изводе Мирјана Карановић, Сузана Лукић, Анђела Јовановић, Исидора Симијоновић и Горица Регодић, уз музичаре Данила Тирнанића и Ивана Мирковића.
Драматушкиња представе је Ведрана Божиновић, композиторка Ирена Поповић Драговић, костимографкиња Марина Сремац, сценски покрет ради Анико Киш, графички дизајн Арпад Блашко, фотографију Ненад Шугић.
Битеф театар ће том представом “покушати да посебним театарским рукописом, какав је свакако Урбанов, исприча причу о Мири Траиловић, али и о уметности коју је она волела, стварала и за коју се жртвовала”, рекао је Латиновић.
“Дуг нас који настављамо њену причу је да уметност ставимо у први план, а најбоље ћемо јој се одужити ако направимо добру представу, додао је он.
Оснивање Битеф театра, како је истакао, било је револуција у позоришном животу Југославије и југоисточне Европе. Подсетио је да је те 1989. године убијен румунски диктатор Николау Чаушеску, пао је Берлински зид, одржан је митинг на Газиместану, а Слободан Милошевић постао је председник Председништва СР Србије.
“Правити позориште у таквом окружењу, уз чињеницу да је Мира Траиловић већ била тешко болесна, није било лако. Она, нажалост, није доживела да види репертоар Битеф театра. Не знамо какво би било њено позориште, али наслућујемо да је то оно које желимо у овом тренутку да направимо. Верујем да нас она гледа и да нам њен дух помаже”, изјавио је Латиновић.
За изложбу која је у припреми, Латиновић је рекао да ће бити рефлексија дела концепта прошлогодишњег Битефа, који је представио и позоришне инсталације - изложба са живим извођачима, са низ освојених простора у згради на Скверу Мире Траиловић. Биће то перформанс-изложба и трајаће 30 сати, колико и Битеф театар има година, најавио је Латиновић.
Јубилеј Битеф театра биће обележан током марта различитим гостовањима, а 1. априла славни редитељ Роберто Ћули, “један од последњих великих редитеља једне позоришне ере, доћи ће да искаже поштовање Мири Траиловић и њеном пројекту”, истакао је Латиновић.
Иначе, Ћулијева представа “Каспар” освојила је 1989. све награде на 23. Битефу. Ћулијеве представе игране су и на 13, 14,17. и 31. Битефу, освајајући Битефове и награде публике и листа Политика.
Изложба “Тридесет година Битеф театра – И даље у завери са позоришним духом” је мултимедијални догађај, изложени театар и изложба у театру, чија је ауторка Весна Богуновић.
Драматуршкиња Битеф театра Јелена Богавац рекла је да је изложба замишљена као архивска, на основу пројекта дигитализације архиве БИТЕФ-а и Битеф театра, који раде Весна Богуновић и Јелена Стојановић.
(Фото: правда)
“Желимо да у мултимедијалном штимунгу представимо све што имамо, почев од снимка отварања зграде, да покажемо шта баштинимо из кратке, али бурне историје Битеф театра која показује и једну ширу слику друштва и времена. Куриозитет је излагање нас самих, сарадника Битеф театра, а тај део биће у сваком часу другачији”, рекла је Јелена Богавац.
Током марта и априла гостоваће различите независне трупе, а иначе, фринџ месеци биће децембар и јануар, најавила је она. Подсетила је да је Мира Траиловић у свом Статуту задала те програмске активности, као и то да Битеф театар буде место отворено за дијалог уметника и публике.
Битеф театар на Скверу Мире Траиловић свечано је отворен 3. марта 1989. године мултимедијалним догађајем "Рађање позоришта”. Као најмлађе београдско позориште које "мисли, говори и споразумева се језиком будућности", Битеф театар од настанка окупља различите позоришне групе, трупе и уметнике како из институционалне, тако и са алтернативне театарске сцене који делују у театру и на позорници необичне архитектуре користећи мултимедијске начине изражавања. Један од најважнијих циљева је да подстакну индивидуално учествовање појединца и његов лични избор.
Фото: Лидија Антоновић
"Када први грађанин нашег града, отвори ово позориште и преда га позоришним уметницима и свима онима чијој трагалачкој уметности одговара овај простор, неће га предати мени, данас већ ветерану многих позоришних покушаја, већ пре свега младима по годинама или по духу, свеједно. Када нас они који долазе превазиђу маштом, снагом и умећем, бићу срећна", рекла је Мира Траиловић на отварању Битеф театра, а те њене речи су и полазиште за мултимедијални догађај поводом јубилеја.
Изложба ће гостовати на јесен у Суботици, а у плану је да буде приказана и на Стеријином позорју, као и да конкуруше за гостовање у Културном центру Србије у Паризу.
(Фото: Лидија Антоновић)
Директор Виминацијума Миомир Кораћ изјавио је да има сан да се оснује фестивал који би се одржавао на античким локалитетима у Србији од Сирмијума до Царичиног града.
“Ми смо научни центар, али смо основали и археолошки парк да покажемо шта имамо широј јавности, а нарочито деци. Сматрамо то друштвеним ангажманом. Замишљени фестивал видим као прозор кроз који ћемо показати свет који људи углавном нису у прилици да виде. Можда ћемо тако инспирисати неко дете у малом месту да постане нова Мира Траиловић”, рекао је Кораћ.
Прочитајте ОВДЕ све о Данима Дарка Рундека у Београду.
Извор: seecult. org