- Сада земље раде на наставку пројекта који повезује железнице Сирије, Ирана и Ирака и одређују датум састанка представника земаља како би се разменила мишљења - јавио је анонимни извор из сиријског Министарства саобраћаја.
Одређен је датум за трилатерални састанак, будући да је пројекат био важна стратешка тачка, која је заустављена током рата у Сирији. Циљ пројекта је био да се Ираку и Ирану омогући приступ сиријским лукама. Пре избијања рата 2011. године, Сирија је завршила 97 одсто пројекта, али су велики делови железничког система уништени током сукоба. Штавише, постоји тренутни пројекат за повезивање Ирана и Ирака преко Басре и Сирије која се жели придружити.
Ал Ватан је такође известио да постоје договори са кинеском страном да буду партнер у овом пројекту, који ће бити паралелан са “Иницијативом један појас, један пут”, који је планиран да буде завршен у корист неколико земаља, укључујући Сирију, Ирак, Иран, Кина, Пакистан. У контексту ирачког Министарства саобраћаја, биће разговора о повезивању Скакија између Ирана, Ирака и Сирије.
У саопштењу објављеном на маргинама састанка заједничког одбора између Ирака и Сирије у Дамаску, Талаб ал-Хусеини је рекао да “у светлу вођства ирачког министра саобраћаја Абдулаха ал-Ајбија у области транспорта и важности железничких веза између двеју земаља током координације Акашат - Кневис од стране ирачке, иранске и сиријске стране на одржавању трилатералног састанка како би се разговарало о могућности развоја железничке везе између три земље како би се допунило оно што је договорено на билатералном састанку одржаном 5. јула 2014. године, где је истакнуто да треба кренути даље ка јачању билатералних односа и побољшати ниво економске, комерцијалне, научне и техничке сарадње у свим секторима”.
Ал-Хусеини је додао да је пут до заједничке сарадње у економској области постигнут и да су све препреке и ограничења које спречавају промовисање већих обима трговине између земаља нестале. Разговарало се и о сарадњи на пољима енергетике, електроснабдевања, земље, мора, авионског транспорта и ски-туризму.
Одвојено, у знак нормализације, ирачки премијер Хајдер ал-Абади разговарао је о отварању граничног прелаза Ал-Каим са сиријском делегацијом 7. фебруара. Ирачки министар унутрашњих послова Касим ал-Араџи је 12. фебруара потврдио да је Ал-Абади дао дозволу да се отвори прелаз.
Видео изнад: Иранске снаге из ИРГЦ током ослобађања сиријског града Алепа
Пре затварања, због рата, као и због потребе да Ирак очисти подручје од ИД милитаната, трговина је обављана преко ирачког града ал-Каима и града Ал Букамала на сиријској страни.
Пре затварања, годишњи промет је био процењен на 5 милијарди долара. Након што је почео рат у Сирији, он је још увек био оперативан, али када се ИД појавила, био је потпуно заустављен.
Сирија је такође недавно најавила да ће од 1. октобра 2019. године Ирану дати у закуп луку Латакију, према споразуму између две земље. Раније, 25. фебруара, сиријски председник Башар ал-Асад посетио је Техеран, где се састао са иранским председником Хасаном Роханијем и врховним вођом Али Хаменеијем. То је био Асадов први пут у Иран од почетка сукоба у Сирији, пре отприлике 9 година.
Ситуација побољшања односа између Сирије, Ирана и Ирака и њиховог наставка и унапређења њихове сарадње је својеврсни “сценарио ноћне море” за Израел и САД.
Сасвим је вероватно да би дошло до снажног негативног одговора, пошто су сви њихови напори да их поделе путем санкција, претњи (па чак и активни ваздушни напади Израела на циљеве у Сирији) довели до неуспеха. Чак и преостале америчке трупе у војној бази Ал-Танф показале су се неефикасним у обесхрабривању поновног покретања логистичких и војних веза између пријатељских земаља.
Извор: Правда, Southfront