Званично, Вашингтон је неуморан у настојању да "спаси" своје европске савезнике од руских фосилних горива дајући им америчке "молекуле слободе". Ипак, када је у питању слање у космос, саме САД настављају да зависе од великог "лошег Руса".
Три нова руска мотора РД-180 су послана у САД прошле недеље од стране НПО "Енергомаша", који ће се користити у ракетама "Атлас 3" и "Атлас 5". Испорука је део уговора руског произвођача са УЛА (Јунајтед ланч алианс), компанијом која је у заједничком власништву америчких авионских гиганата "Боинга" и "Локид Мартина", а која је до сада била главни извођач радова за америчко ваздухопловство и "НАСА"-у, када су у питању космичка лансирања.
Од потписивања дугорочног уговора између "Енергомаша" и "УЛА"-е још деведесетих година, руски мотори су кориштени у више од 80 америчких космичких лансирања, те су кориштени у ракетама које су преносиле америчке шпијунске и војне сателите у орбиту, те олакшавали мисију "НАСА"-е на Марсу, Плутону и Јупитеру.
Дакле, како су мотори РД-180 постали неизоставан део америчког космичког програма, а којих су многи у Вашингтону сада тако жељни да се реше?
Ризици и користи
Још крајем осамдесетих, док су амерички научници сматрали да је мотор са сагоревањем богат кисеоником исувише компликован и непоуздан, Совјети су на крају створили оперативни модел.
За разлику од мотора, генератора гаса који су се користили у америчком програму "Спејс шатл" и слетању "Апола" на Месец, Совјети нису дозволили да издувни гасови из ракетног горива одлазе у неповрат. Уместо тога, издувни гасови из такозваних пре-горионика (који се користе за слање горива и кисеоника у главну комору за сагоревање под високим притиском да би се тамо спалили и генерисали потисак) поново се убризгавају у главну комору за сагоревање, дајући на тај начин мотору већу снагу.
Совјетски РД-170 и његов наследник РД-180, развијен у Русији, оба су богати кисиком. Само неколико година пре распада СССР-а, када је Вашингтон увидео да су совјетски научници успели да створе функционалан мотор, одлучио је да их једноставно купи од Руса.
Идеја која стоји иза овог договора је била да ће „успут САД произвести исти руски мотор“ на домаћем терену након што се упознају са његовом технологијом, како је то рекао бивши сенатор Бил Нелсон (Флорида). САД су заиста купиле кључне технологије као део договора, али развој новог ракетног мотора "траје превише времена и превише је скуп", изјавио је за РТ виши сарадник Института за истраживање космоса Руске академије наука, Натан Ејсмонт.
“Било је покушаја да се користе [руски] нацрти који су достављени [САД-у] али није успело. На крају се испоставило да је то било теже него што су очекивали."
Развој таквог софистицираног механизма захтева много искуства као и "интуицију", објашњава војни стручњак Михаил Ходаренок.
„Не можете се само копирати мотор, или ракетни, или један авион, чак и ако га имате у поседу. Да би се створило нешто слично [РД-180]. Потребно је најмање 10 година и милијарду долара."
„Та намера никада није спроведена и то нас доводи до тога где смо данас“, признао је Нелсон још 2016. године.
САД су наставиле да купују комплетне моторе РД-180. Руска технологија је од тада стекла признање у САД-у због свог високог квалитета. Сам Нелсон је мотор назвао "одличним мотором који је добио `Атлас 5`, која је наша најпоузданија ракета за војна лансирања, будућа лансирања "НАСА"-е и комерцијална лансирања на орбиту."
САД се не ослањају искључиво на "Атлас 5" ракете. "Фалкон Хеви" и "Фалкон 9", које је развио Масков "Спејс икс", већ раде, али га не могу у потпуности заменити.
"`Атлас 5` је и даље веома популаран и на цивилном и на комерцијалном тржишту", изјавила је за РТ Џесика Ри, директор за спољне комуникације у "УЛА"-у. Она је додала да је "Атлас 5" прошао више од 70 мисија са 100 посто успеха.
Тражење излаза
У 2014. години антируски јастребови у Вашингтону су инсистирали да се мотори РД-180 забране због лошег односа са Москвом због сукоба у Украјини. Међутим, забрана је била краткотрајна, с обзиром да је "УЛА" успешно аргументовала да би таква забрана значила обуставу америчких космичких лансирања док се не пронађе изводива домаћа алтернатива.
У 2016. години, јастребови предвођени покојним шефом војног одбора Сената САД, Џоном Мекејном (Аризона), постигли су договор са Пентагоном који укључује обуставу коришћења мотора РД-180 до 2022. године. Пентагон је у априлу потврдио да намерава да испоштује тај рок, остављајући "УЛА" да се очајнички бори за алтернативу.
Четири компаније сада се такмиче за изградњу новог, домаћег америчког ракетног мотора: "Спејс икс" Илона Маска, "Блу ориџин" Џефа Безоса, "УЛА" и "Нортроп Граман". "Спејс икс" и "Блу ориџин" већ су саопштили да развијају и тестирају своје моторе, засноване на технологијама сличним онима које се користе у мотору РД-180.
Мотор БЕ-4 компаније "Блу Орицин" такође је мотор са погоном на сагоревање који је богат кисеоником, док Маск жели да додатно повећа своју ефикасност додајући неке измене постојећим технологијама и користећи метан уместо керозина као гориво. У фебруару се Маск похвалио да су потисци постигнути у комори за сагоревање његовог мотора били јачи од потиска него у руском РД-180, што значи да би потенцијално могао бити ефикаснији.
Међутим, ниједна америчка фирма није спровела никаква тестирања са својим ривалом РД-180, јер развој очигледно није завршен. Фотографије које су објавили "Спејс икс" и "Блу ориџин" показују да су њихови мотори монтирани на тестне блокове.
До сада, уговори које је Русија потписала са америчком страном укључују продају РД-180 до 2020. године. Да ли ће Маск и друге компаније успешно испунити рок до 2022. године који је поставио Конгрес САД, и даље је отворено питање.
Прочитајте ОВДЕ каква је то драма на небу изнад Црног мора.
Извор: vostok. rs