Представник АИРКОМ Манфред Реденбах, командант 15. бригаде Ратног ваздухопловства Словеније потпуковник Јанез Гаубе, официри за контролу ваздушног простора Словеније и војни пилоти из Мађарске и Италије изнели су детаље о балканском ер полисингу који функционише на принципу савезничке солидарности.
Словеначки ваздушни простор од 2008. чува Италија, а од 2014. придружила се и Мађарска. Небо ове земље део је НАТО интегрисаног система контроле и чувања ваздушног простора. Његов рад се координише посредством националних и заједничких командних структура, два координациона центра у Немачкој и Шпанији и стално дежурних јединица ловачке авијације.
У оквиру тог система четири региона се заједнички штите. Први је Исланд и земље Балтика, затим земље Бенелукса, Западни Балкан и Румунија и Бугарска.
На Западном Балкану простор Црне Горе заједнички штите Италија и Грчка, Албанију штити Италија, а Северну Македонију Грчка. У Румунији ер полисинг тренутно обавља 6 авиона ЦФ-18 Ратног ваздухопловства Канаде, а у Бугарској 6 америчких Ф-16.
У случају погоршања ситуације у ваздушном простору операција чувања неба претвара се у операцију противваздушне одбране, наглашава Редебнах.
У презентацији за медије представљен је читав систем процедура заштите ваздушног простора, у који су укључени цивилна и војна контрола лета, затим национални ваздухопловни оперативни центри и заједничке структуре НАТО-а.
Најчешћи инциденти у ваздушном простору у Европи везани су за губитак контакта са цивилним летелицама (КОММЛОСС – Communication Loss), а уколико се контакт не успостави подиже се најбилжа дежурна јединица ловачке авијације.
Према званичној статистици НАТО-а, током 2018 било је 900 случајева губитка комуникације са цивилним летелицама, а 90 пута је полетела нека од дежурних јединица ловачке авијације. Током 2019, било је 500 губитака комуникације и 40 ангажовања ловачке авијације.
Како Словенија чува своје небо?
Представници Словеначке војске представили су своје капацитете за заштиту ваздушног простора, као и сарадњу коју имају са колегама из војски Мађарске и Италије.
Словенија користи радаре за надзор ваздушног простора и то француски ГМ-403 и израелски ЕЛ/М-2106, има сталну слику сопственог неба коју дели са структурама НАТО-а.
Иако нема ловачку авијацију поседује турбо-елисне авиона Пилатус ПЦ-9. Љубљана сматра да ти авиони могу да се користе у заштити ваздушног простора од летелица мале брзине попут хеликоптера и спортских авиона.
У случају повреде ваздушног простора или сумњиве ситуације са путничким авионом ангажују се дежурне јединице Одбрамбених снага Мађарске са авионима ЈАС-39 Ц/Д Грипен или италијанског ратног ваздухопловства са авионима Јурофајтер, објаснили су припадници дежурних јединица који су учествовали у виртуелном брифингу.
Трошкове полетања и потенцијалне интервенције не плаћа Словенија, већ земља чији авиони интервенишу.
Током презентације за медије пилоти дежурних јединица Мађарске и Италије били су сагласни да је свака реакција њихових јединица прилика за обуку и увежбавање тактике и процедура пресретања сумњивих ваздухоплова.
Такође, сталне су заједничке ваздухопловне војне вежбе авијација Словенија, Италије и Мађарске на којима се увежбавају могући сценарији повреде ваздушног простора Словеније или појаве сумњивих летелица.
Словенија тренутно ради на развоју инфраструктуре својих војних аеродрома Церкље об Крки и Брник.
Погледајте ОВДЕ узнемирујући снимак разарања града у Азербејџану!
Извор: balkansec.net