Проблеми који се јављају при надзвучним брзинама
У ексклузивном интервјуу за медијску кућу RT руски војни пилот је вишенаменски ловачки авион пете генерације Су-57 назвао специфичним авионом у целом свету, који је у стању да примењује ракетно наоружање приликом различитих вредности брзине лета и његове висине. Овај квалитет у конкретном случају, не поседује један од главних конкурената овог авиона – амерички вишенаменски ловац пете генерације F-35 Lightning II.
„Многе релевантне информације које су везане за техничко-тактичке карактеристике ловца Су-57 се налазе у режиму строге војне тајне. Међутим, ја могу слободно да кажем да што се тиче експлоатације нашег авиона приликом његовог борбене примене у различитим дијапазонома брзине и висине, ту једноставно не постоји ограничење“ – рекао је за медијску кућу RT заменик командира пилотажне акрогрупе „Стрижи“, војни пилот 1 класе Владлен Русанов.
Пилот је додао да авион у режиму допунског сагоревања може да оствари брзину од 2,45 Маха. У безфорсажном режиму лета он достиже брзину и до 2 Маха, тачније два пута је бржи од брзине звука. Истовремено амерички F-35 Lightning II има велики број ограничења када је у питању лет у надзвучном режиму рада.
О овом проблему су недавно писали и амерички медији, конкретно интернет портал Defense News. Они су у свом статусу навели да ловац F-35 Lightning II (тачније верзије B и С) има озбиљних проблема приликом лета на великим висинама и при надзвучној брзини. Конкретно, долази до деформације вертикалних стабилизатора, а услед отпора страда и специјална облога која овај авион и чини невидиљивим-стелтним.
„Американци још нису остварили резултат да њихов авион (мисли се на F-35 – примедба редакције) оствари брзину која је већа од 1,4 Маха. Као ни да оствари стабилне услове лета изнад те границе што је од круцијалне важности за извршавање борбених задатака за које је и намењен. У овој есенцијално важној способности руски Су-57 без икакве сумње има значајну предности над америчким F-35“ – категоричан је Русанов.
Пилот је подвукао да је брзински лимит америчког ловца у колизији са концепцијом извођења модерног ваздушног боја што је основна карактеристика ловачких апарата. Он подразумева оперативну детекцију непријатеља на великим даљинама, напад са максимално допустиве дистанце, и избегавање уласка у зону домета непријатељских ракета. Квалитет брзине је један од кључних фактора успеха у ваздушном боју. Он омогућава авиону да брзи напусти зону детекције и избегне напад непријатељских ракета, као и да предузме одређене дефанзивне маневре. Конкретно, ове задатке би далеко ефикасније извршио руски Су-57 у односу на свог западног такмаца.
Према речима Русанова, сусрет ова два авиона на блиским одстојањима, тачније у зони видљивости се не може искључити. Међутим, овакав сценарио је мало вероватан. Једноставно, данашњи квалитет ракетног наоружања, авионике и средстава радиоелектронске борбе прилично смањују могућност уласка у класични догфајт.
Још једна значајна предност ловачког авиона Су-57 у односу на америчког аналога је и способност ношења већег борбеног терета. Наиме, руски авион може да понесе и до 10 тона ваздухопловног убојног наоружања различитог типа, док F-35 има капацитет за арсенал до 8 тона.
Поред тога, сама примена ракетног наоружања на авиону Су-57 се практично не може детектовати од стране непријатеља. Овакав ефекат је резултат специфичне геометријске конструкције летелице и примењених композитних материјала, посебно на делу авиона где се смешта наоружање. То је посебно индикативно приликом употребе ракета класе „ваздух-ваздух“ кратког домета. Што се тиче ракета средњег и великог домета оне се лансирају помоћу специјалних катапулта.
„Огромна предност Су-57 је и већи угао претраживања главне радарске станице. Он омогућава безбеднију употребу ракета које су опремљене самонавођеним бојевим главама“ – истиче Русанов. Како је рекао саговорник медијске куће RT, на садашњим оперативним авионима пилот је дужан да ракету наводи у правцу непријатеља помоћу радарског снопа. Ово у великој мери спречава авион да приликом процеса гађања изводи маневре.
Пилот који управља ловцем Су-57 такође мора да наводи ракету ка свом циљу, међутим напредни радар му омогућава да изводи отклон/маневре и до неколико десетина угловних степени од тзв. линије гађања. Овакве могућности нема амерички ловац пете генерације F-35, и пре речима руског пилота, он је фиксиран за једну позицију све време гађања. Он може да напусти зону уништења тек када ракета достигне задати циљ.
Небезбедна експлоатација?
Крајем априла амерички интернет портал Defense News је објавио текст који се позвао на изјаву информативне службе координационог центра који је везан за програм развоја америчког вишенаменскогловца пете генерације F-35. Овај координациони центар се налази под јурисдикцијом Пентагона. Они су том приликом рекли да је смањено максимално дозвољно време приликом лета на великим брзинама. Разлог за ову шокантну информацију је детекција проблема са вертикалним стабилизаторима која се појављује приликом достизања надзвучних брзина лета.
Како наводе новинари, Министарство одбране САД је одбило да ове авионе пошаље на нови циклус преправки, и уместо тога је решило да једноставно смањи његове дозвољене летно-експлоатационе карактеристике.
„Експлоатација ловца F-35 на надзвучним брзинама је небезбедна. На овим брзинама постоји велика могућност од појаве оштећења механичке природе. Међутим, ја желим да подвучем, да је овај дефект примећен далеко раније (још када је тестиран сам авион), и да се ништа није урадило да се он отклони“ – рекао је за медијску кућу RT пилот-инструктор, мајстор спорта за акробатско летење на млазним авионима и мајор ВКС Андреј Краснопјоров.
Игнорисање овог проблема он објашњава брзоплетости америчке војне индустрије и САД, да Русији али и читавом свету што пре демонстирају моћ и „апсолутну техничку суперирорност“ америчке авијације.
„Концепција ловца F-35 превдиђа његову употребу у зонама надзвучне брзине што укључује: детекцију циља, његов захват, наношење удара и брзог извлачења на безбедну локацију. Међутим, сада после свега овога се јавља оправдано сумња да амерички авион уопште може да испуни ове захтеве“- пита се руски летачки ас.
Краснопјоров додаје да америчко Министарство одбране на овај начин жели да избегне да де-факто призна бројне грешке са којим се суочава овај пројекат. Пентагон жели да заштити ваздухопловну компанију Lockheed Martin чији најновији( и прескупи, допуна преводиоца) производ очигледно не испуњава стандарде пунокрвног ловца пете генерције.
Учење на америчким грешкама
Заслужени пилотски ас генерал-мајор Владимир Попов је у разговору са новинарима медијске куће RT рекао, да F-35 у поређењу са Су-57 има значајне недостатке. И он је као један од кључних недостатака навео фактор брзине. Истовремено, генерал Попов је додао, да америчка летелица има и приличне квалитете посебно када је у питању њена авионика и квалитет облоге која га чини невидљивим.
„Ми и САД имамо различите авио-конструкторске школе, као и генерални поглед на употребу авијације. Руски конструктори су усмерени на развој летелице која ће се карактерисати високим маневарским способностнима и великом брзином лета. Американци су фокусирани на развој летелице која поседује софистицирану авионику и висок степен невидљивости. Овде су они оствартили значајне успехе, иако квалитет материјала од којег је направљен руски авион, као и блок његове електронске опреме не одступа много од „американца“ – истиче Попов.Како наводи експерт, још је рано дати коначну оцену када је у питању успешност пројекта америчког ловца пете генерације F-35. Међутим, на основу досадашњих информацијама чини се да Су-57 има већи изглед на успех од америчког ловца.
Слично гледиште дели и оснивач портала Military Russia Дмитри Корњев. Аналитичар је уверен да ми још немамо све податке које су неопходни за финално поређење авиона Су-57 и F-35. Експерт напомиње да руска летелица још увек лети помоћу мотора четврте генерације АЛ-41Ф1. Нови мотор („изделие 30“) се и даље налази у фази тестирања. Према речима руског експерта западни ловац-бомбардер „болује“ од недостатка генералне поузданости и непредвидивости софтвера који је основа електронске компоненте овог авиона.
„Који авион ће на крају бити бољи, то може да одлучи само реални ваздушни бој. Надамо се да ће се двобој између Су-57 и F-35 десити само у облику математичких симулација. Оба авиона представљају технолошки изузетно софистициране борбене машине. Главна предност руског борца лежи у његовој младости, јер је очигледно да су наши конструктори приликом његовог развоја успели да детектују сва негативна искуства америчких колега, и на тај начин свели потенцијал могућих грешака на минимум “, истиче Корњев.
Према мишљењу експерта, пројекат F-35 је постао жртва незасите амбиције САД да направи јединствени борбени авион, који би објединио највећа технолошка достигнућа када је у питању ваздухопловна техника. Међутим, његови конструктори су потценили сву сложеност овог задатка и направили фундаменталне грешке приликом правилног одабира ресурса за реализацију овог пројекта.
„Због хроничне потребе за сталним преправљањем и дорађивањем ове летелице, у САД је дошло до поремећаја испоруке овог авиона за потребе америчке војске. Није баш јасно у ком правцу све то иде: да ли и даље улагати новац у пројекат модернизације овог авиона, да ли кренути у масовну модернизацију ловаца четврте генерације, или ућу у пројекат развоја потпуно нове борбене летелице? Руски специјалисти далеко трезвеније гледају на ову проблематику. Они су успели да комплетирају авион код кога су далеко боље избалансирани његови кључни квалитети, што на крају резултује повећаном борбеном ефикасности“ – резимирао је Корњев.
F-35 је амерички авион пете генерације. Његова производња је почела 2006.године, а експлоатација у оперативним јединицама ратног ваздухопловства 2012.године, Производи се у три варијанте: стандардна варијанта за ратно ваздухопловство САД, варијанта са скраћеним или вертикалним полетањем која је развијена за Корпус морнаричке пешадије, и палубна варијанта за јединице ратне морнарице.
Су-57 је руски вишенаменски борбени авион пете генерације, којег су развили ваздухопловни инжињери ОКБ Сухој. Он је намењен извршавању широког спектра задатака који се могу поставити испред једне ваздухопловне борбене платформе, као што је остваривање апсолутне ваздушне превласти изнад територије на којој се изводе активна борбена дејства, уништавање најразличитијих земаљских циљева и површинских бродова који су ојачани савременим противваздухопловним борбеним средствима, операције извиђања и надзора ваздушног простора на великим удаљеностима, уништавање командне инфраструктуре непријатеља итд.
Његов први лет је реализован 2010.године. Авион може да достигне максималну брзину од 2,600 км/ч и оствари долет и до 4,300 км. Његов нападно-навигациони комплекс који је ојачан моћним радаром са антенском фазном решетком може да на даљинама од неколико стотина километара да једновремено прати до 30 различитих ваздушних циљева. Током његовог опитно-контрукторског развоја направљено је 10 експерименталних летелица. У међувремену је летелица прошла читав комплекс сложених тестирања, укључујући ту и блок тестирања у зони ратних дејстава који су реализовани на сиријском небу.
Хиперзвучна ракета Кинжал тестирана са стратешког бомбардера дугог домета Ту-22М3М. Више о томе читајте ОВДЕ.
Извор: bog-rata.com