Пентагон је одабрао Ф-35, али се сада многи питају да ли ја направљена грешка?
Историја
На крају хладног рата, Пентагон је предложио заједнички борбени пројекат у нади да ће скратити логистички реп теренских снага, као и да ће смањити трошкове развоја. Свака од три борбене службе требала је заменити авионе четврте генерације у свом инвентару; Ф-15 и Ф-16 у случају Ратног ваздухопловства, Ф-А-18 и АВ-8Б Харијер у случају Ратне морнарице и Морнаричког корпуса. Нови авион морао је да има потребне конвенционалне конфигурације, могућност употребе са носача авиона и СТОВЛ (кратко полетање и вертикално слетање).
Укратко, ово је био највећи посао на хоризонту одбрамбене индустрије после хладног рата. Боинг и Локид Мартин добили су уговоре о развоју два прототипа.
Способности
Изграђени по истим спецификацијама, X-32 и Ф-35 имали су релативно сличне параметре перформанси. Одлучујући да се такмичи у цени, Боинг је X-32 дизајнирао око једноделног делта крила које ће одговарати за све три варијанте. X-32 је недостајало турбо вентилаторово дизање Ф-35, а уместо њега користи исти систем векторисања потиска као и АВ-8 Харијер. Систем X-32 био је мање напредан од модела Ф-35, али и мање сложен.
X-32 је дизајниран тако да достигне брзину од 1.6 маха током уобичајеног лета. У унутрашњем лежишту оружја могао је да носи шест АМРААМ-а или две ракете и две бомбе. Карактеристике домета и невидљивости су углавном сличне онима које се очекују од Ф-35, а тело авиона је могло примити већи део напредне електронске опреме коју Ф-35 сада носи.
Одлука
Једно је сигурно, X-32 је био смешно ружан авион. Ф-35 такође није лепотан, недостају му глатке, опасне линије Ф-22, али X-32 је у поређењу с Ф-35 изгледао непривлачно. Колико би ово требало да знаци? Нимало. Колико је то било важно? Добро питање. Пилоти ловаца не воле да лете авионима који изгледају као брод.
На конкретнијим основама, Боингова стратегија вероватно је угрозила његове шансе. Уместо да изгради прототип који би могао да испуни захтеве све три услуге, Боинг се базирао на две; један је способан за конвенционални надзвучни лет, а други за вертикално полетање и слетање. Прототип Локида могао је оба. Пентагону се такође свидела иновативна (и ризична) природа турбо-дизала Ф-35.
Закључак
Изабран 2001. године, Ф-35 је постао највећи пројекат набавке Пентагона свих времена и један од највећих проблема. X-32 је избегао све најзначајније изазове за Ф-35. X-32 се никада није суочио са деценијама тестирања и редизајна; никад није дошло до огромних прекорачења трошкова; никада није био подвргнут бесконачном низу чланака о томе како није могао надмашити борбу против Ф-16А.
Уколико Ердоганови плаћеници освоје Гадафијев родни град, Египат улази у рат! Више о томе читајте ОВДЕ.
Извор: Ало