И њега је, као и неколико његових претходника, на столу дочекао пројект набавке борбеног авиона. Пројект који пуних 14 година није успела решити ниедна Влада. Он сам је пре два дана рекао како жели “завршити питање затварања понуда за авионе”. Није прецизирао у којем року, али зато у плану Владе за следеће раздобље стоји како ће се “до краја мандата одабрати тип авиона, потписати уговор те започети с обуком пилота и техничара и припремом пратеће инфраструктуре”.
То значи да у влади Хрватске признају како пре 2024. године ништа од новог авиона те да ће хрватски ваздушни простор једно време морати чувати авиони партнерских НАТО-ових чланица, највероватније Италије и Мађарске. Наиме, делу МиГ-ова ресурси почињу истицати 2022. и морају бити спуштени на земљу, а 2023. године ниједан МиГ више неће смети летети.
Хрватска је влада почетком априла због епидемије коронавируса до даљњег одложила процес набавке борбеног авиона. У том је тренутку владино поверенство на столу имало понуде САД-а и Шведске за нови Ф-16 Випер и ЈАС-39. Половне авионе понудиле су Француска (Рафале), Италија (Еурофајтер) те Норвешка, Грчка и Израел (Ф-16). Према првом плану, понуде су требале бити оцењене до почетка августа, али онда је дошла корона и све је одложено.
Ипак, процес није заустављен. Наиме, протеклих су месеци у Министарство обране долазиле многе делегације на разговоре о својим понудама, а посебно су били активни Французи.
Да они озбиљно рачунају на хрватскио тржиште, показује и ток расправе која се ових дана води у Француској о пословним тешкоћама тамошње војне индустрије које су уследиле због коронавируса. Посебно поверенство Одбора за обрану францускога парламента пре три дана поднело је извештај о будућности француске авиоиндустрије с посебним нагласком на производњу борбених авиона Рафале.
Председник Управе фирме Dassault Aviation признао је да се фирма суочава с отказивањем наруџби за нове авионе и вишемилионским губицима. Стога се надају да ће следеће године Финска и Швајцарска одабрати свој авион и да ће то бити Рафале. Такође се надају успеху на хрватском тржишту, како наводе, следеће године.
Према наводима француских медија, представници француске Главне управе за наоружање у извештају парламентарном поверенству наводе да је Хрватска једна од “перспектива” за половне авионе Рафале који би били “преузети из француске војске”. Такође се наводи како би у том случају корист за француску индустрију била у продаји резервних делова. Но, у ДГА наводе како тек треба видети када би се уговор могао реализовати.
Интензивна комуникација с МОРХ-ом и истицање важности хрватског тржишта за будућност француске војне индустрије показују да је француском произвођачу Рафалеа и француској држави успех у Хрватској изузетно битан и да ће учинити све да га тамо постигну. Досад су се главним фаворитима сматрали Американци, Грци и Швеђани, а Французи су били изван тог круга иако нуде изврстан авион.
Реч је о вишенаменском авиону који успешно обавља задатке ваздушне борбе и уништавања циљева на земљи и морској површини. Има могућност летења на врло малим висинама, а током једног лета пилот истовремено може уништавати циљеве у ваздуху и на земљи (мору), без обзира на временске ууслове, дању и ноћу.
Политички аналитичари сматрају како су и политичке околности наклоњене одабиру европског авиона. У тренутку кад је у Европској унији на делу политика “купујмо европско” и снажење Европске уније и њених одбрамбених могућности, одлука Хрватске да купи европски авион наишла би на велико одобравање унутар ЕУ. У светлу такве политике, осим Француској, шансе расту и Шведској.
Купњом Рафалеа Хрватска би се снажно стратешки и политички везала уз Француску. Поједини саговорници хрватских медија подсећају на чињеницу да је премијер Андреј Пленковић у периоду од 2005. до 2010. био заменик велепосланика Хрватске у Француској и да тада успостављени контакти сигурно нису заборављени.
Неки аналитичари сматрају како због хрватског прихватања француске, а одбијања америчке понуде у Вашингтону не би били превише срећни. Али, како је у току велико преиспитивање америчке спољње политике у склопу које јој НАТО и Европска унија више нису главни приоритет, него је то подручје Пацифика, Хрватској се због таквог одабира не би пуно замерило.
Тајни допис послат Трампу у Вашингтон, Србија купује 20 америчких бомбардера. Прочитајте ОВДЕ све детаље.
Извор: jutarnji. hr