Србија је у јуну 2020. представила оклопно возило М-20 које ће по завршетку развоја и покретању производње постати први домаћи МРАП. Црна Гора и С. Македонија определиле су се за куповину Ошкош ЈЛТВ возила чија је жилавост слична МРАП-овима.
Тиме ове земље настоје да прикључе државама региона које због активног учешћа у међународним операцијама и донацијама данас имају флоте МРАП точкаша.
МРАП возила су у 21. веку доживела експанзију током ратова у Ираку и Авганистану. На сваком кораку вребали су побуњеници наоружани са ручним ракетним бацачима или импровизоване експлозивне направе, а оклопљени Хамвији нису имали довољно јак оклоп да заштите војнике.
Возила попут Хамвија М1114 била су довољно заштићена за мисије са ниским ризиком као што су оне на Балкану, али нису била решење за динамичан оружани сукоб. Анализе употребе МРАП возила показају да су одлична заштита пешадије. Забележено је да су амерички Маринци укрцани у возило Кугуар преживели преко 300 заседа без страдалих људи.
Зато су од 2007. САД за неколико година направиле више хиљада МРАП возила која су штитила људство од дејства из заседе, било да се ради о стрељачком наоружању или експлозивним направама.
Највећи део тих возила данас нема перспективу у оружаним снагама САД, јер се масовно уводе у наоружање ново возило Ошкош ЈЛТВ.
Земље Балкана су израчунале да им се више исплати да узму половна америчка МРАП возила кроз донације и плаћају њихово одржање, него да купе нова која коштају и по неколико стотина хиљада долара.
Тако на пример Оружане снаге Републике Хрватске, према извештају Милитари баланса за 2020. годину имају 204 МРАП возила у борбеној и 20 у санитетској варијанти.
Највећи број возила је донација САД из 2014. године - 32 возила Интернешенел (Internacional) МаксПро Плус, 162 Ошкош М-АТВ и 20 санитетских БАЕ Сајстемс РГ-33 ХАГА. Хрватска је на тржишту купила 10 возила Ивеко ЛМВ.
Америчко оклопно возило Ошкош ЈЛТВ (Фото: oshkoshdefense. com)
Званични Загреб ова возила користи у Авганистану као и остали национални контигенти који привремено на позајмицу задуже америчку технику за потребе мисије.
Возила из донације су у Хрватској и користе се у пешадијским и специјалним јединицама. Још увек нису сва уврштена у јединице јер су после преузимања били потребни додатни радови на поправкама, набавци радио уређаја и осталим техничким дотеривањима.
Друге земље региона имају релативно скромне контигенте МРАП возила и она се искључиво користе у мултинационалним операцијама – првенствено НАТО мисији у Авганистану.
По броју предњачи Румунија са 60 америчких возила МаксПро, затим Албанија са 38 МРАП возила и то 30 и 8 Ивецо ЛМВ. Бугарска има 17 америчких возила М1117 и 27 Пласан Сандцат израелске производње. Мађарска има 12 возила МаксПро и она се користе за мултинационалне операције.
Северна Македонија нема МРАП возила, али је закључен уговор о куповини 33 возила Ошкош ЈЛТВ од Сједињених Америчких Држава. То су нова теренска возила која су замена за ХММВВ и нису стриктно по дефиницији МРАП, али њихова борбена жилавост блиска тој категорији.
Најмања армија региона Војска Црне Горе такође је без МРАП возила, али је већ склопљен уговор са Американцима и до 2023. године Војска Црне Горе имаће 67 возила ЈЛТВ за учешће у операцијама НАТО-а.
Босна и Херцеговина нема таква возила нити за сада планира да их набавља.
Прототип српског МРАП возила М-20 (Фото: mod.gov.rs)
Како није учествовала у сукобима у Азији, Србија није развијала ову компоненту оружаних снага. Тренутно има само једно МРАП возило, функционални модел М20, и још три се налазе у процесу израде у крагујевачком предузећу Застава-Терво.
Као замена за МРАП возила у у мировној мисији УН у Либану Војска Србије (ВС) користи борбена оклопна возила М-86. Ради се о добро познатом и поуздано возилу лаком за одржавање које посаду штити само од дејства лаког пешадијског наоружања.
МРАП је била изворна идеја оклопног возила Лазар у почетном функционалном моделу из 2008. године. Међутим, због става Војске Србије да им тако нешто није потребно и слабог продора на светском тржишту, Лазар се развијао у правцу вишенаменског борбеног возила а Србија није добила МРАП возила.
У 2020. години ситуација се променила. Како је Балканска безбедносна мрежа прва објавила српски МРАП биће базиран на шасији камиона ФАП 2228, који има носивост од 7 тона, а оклопљена верзија штитиће трочлану посаду и до 9 укрцаних војника од противтенковских мина, пешадијског наоружања и ручних ракетних бацача.
Возило је јавности представљено 17. јуна 2020. године. Тада је речено да ће МРАП М-20 бити модуларан са теретном, санитетском и верзијом са наоружањем. На представљању је М-20 имао куполу са тешким митраљезом 12,7 мм.
Србија опако губи у трци наоружања у ваздухопловству са земљама региона! Више о томе ОВДЕ!
Извор: balkansec.net