Предраг Кон је у ранијим изјавама инсистирао да најмлађа деца буду у школи.
- Школа је темељ друштва. Социјализација деце од првог до четвртог разреда је приоритет. Разредићемо одељења, неће бити много деце, максимум 15 малишана у учионици, свако у својој клупи - рекао је.
Горе наведено практично значи да се и родитељи, али и њихова деца морају припремити на нешто другачији вид одласка у школу, као и само борављење у њој.
Ментална нега детета
Сетите се свог поласка у први разред, уколико можете. Већина вас ће признати да тај дан није био лежаран и опуштен.
Први школски дан је посебан догађај у животу детета. То је период у коме се одваја од својих родитеља и добија задатке које мора да испуни. Ово је животна доб када учи да пише, рачуна и сусреће се са стварима које до тада није било у обавези да испуњава.
Такође почетак је, сада, битно другачији од онога који је већина нас имала, с обзиром да деца у школе полазе са маскама, а сам систем наставе је прилагођен пандемији корона вируса.
Од неизмерне је важности да детету родитељ не прича о корони као о чудовишту које убија и на тај начин га престрављује. Оно већ има одређен срес од новог почетка и њему следи процес социјализације у одељењу.
Наш познати психолог Александра Јанковић, предложила је начин приступа деци када је у питању новонастала пандемија вируса корона.
- Мислим да деца, а она то у великом броју случаја већ јесу, треба да буду информисана о тренутној ситуацији у којој се човечанство налази. Задатак родитеља је да са децом разговара - рекла је Јанковић.
Приступ детету је од круцијалне важности, како оно не би развило фобије и почело да се повлачи у себе.
- У школи ће постојати вршњачка група , са којом се деца идентификују. Ако дете види да други носе маске и оно ће носити - објаснила је психолог.
"Маске нису баук"
Управо ово треба да имамо на памети када деци причамо о обавезној ношњи маске.
- Треба се потрудити да маске деци приближимо на њима прихватљив начин. Родитељи могу да купе маске које су занимљиве, имају интересентан дизајн, зато што је то дечијем узрасту примамљиво. На неки начин ће то деци изгледати као део игре, која је обавезна, али уз коју може да се функционише - саветује Јанковић.
Овако ће дете имати маску која није нужно медицинска, већ прилагођена млађем узрасту.
Родитељи и школски радници треба да сарађују, колико год је то могуће
Александра Јанковић каже да је важна повратна информација између родитеља и професора.
- Сви људи који раде са децом треба да буду флексибилни. Маске не треба користити као средство принуде. Млађима, старији треба да објасне улогу маске, али и да имају разумевање када дете жели да је скине и удахне ваздух. Треба објаснити деци да маска није казна, већ тренутна потреба - рекла је саговорница.
Савет наставницима, најлепша маска
Психолог саветује учитеље како да маску искористе у кративне сврхе.
- Наставници би могли да организују некаква "такмичења", у рецимо најлепше украшеној маски направљеној на школској радионици. Тако ће деца моћи да буду кративна на рачун онога што је постала принуда - објаснила је Александра Јанковић.
- Деци је потребно обаснити када се маска носи, односно када су јако близу једни другима.
- Такође детету треба објаснити и када се маска скида са лица, у ситуацији када су довољно удаљени и сигурни да скину маску.
- Професори својим примером треба да покажу шта треба радити а шта не, али у томе не требају да буду строги.
- Маску никако не треба користити као претњу, ако дете није добро носиће маску.
Укори и казне
Психолог никако не одобрава кажњавање деце која одбијају да ставе маске.
- То је нешто најгоре што може да се уради. Ако кренемо са политиком кажњавања онда ће то резултирати отпором и бунтом, код оне деце која на ситуације које су страшне и на принуду реагују супротно, односно раде оно што не треба да чине- објаснила је Александра јанковић.
Децу која имају повећан страх од короне треба разумети и објаснити им да ће и ово проћи.
- Важно је како родитељи реагују. Уколико родитељ пред децом има паничне испаде и прича све негативне садржаје које су чули на медијима дете ће прекопирати то понашање. Не треба радити терапију вентилације пред млађима. Важно је задржати оптимизам и ведар дух како би се деца угледала на нас и сама постала безбрижнија - закључује саговорница.
Улазак у школу и обавезе родитеља пре слања детета на час
Родитељ или старатељ ће бити у обавези да детету измери температуту пред полазак у школу јер у највећем броју просветних установа то неће бити рађено како се не би стварале гужве, које су уједно и потенцијални ризик.
Епидемиолог Предраг Кон је уједно објаснио када је дете спремно да пође на час.
- Мерење температуре није планирано у школи, али је планирано да свако дете пре уласка у школу уђе здраво. То значи да ученик нема никаквих респираторних тегоба, да му је проходан нос да не кашље или томе слично - рекао је епидемиолог.
У случају да дете не испуњава такве услове најбоље је да одлазак у школу буде одложен док се не утврде узроци тегоба.
Епидемиолог објашњава даљи ток кретања ученика кроз школу.
- Када се дете смести у клупу оно може да одложи своју маску на чисто место, припремљену кесицу или фотролу. Препоручује се да ђак пре скидања маске руке премаже средством за дезинфекцију. Док траје наставе дете може да је прати без маске, а онда када жели да добије реч треба да стави маску. Такође дете приколом кретања кроз учионицу или школску зграду увек треба да носи маску на лицу. Заштиту може да скине у спољном простору када је довољно удаљено од остале деце - обајшњава саговорник.
Министарсво просвете је накнадно објавило да је употреба визира, као средство заштите предвиђена за ону децу која из посебних разлога не могу да носе маску (асматичари, или неки други проблем који маска додатно отежава)
Деци ће, наводи Кон, пре уласка са одмора у зграду школе руке бити дезинфиковане поново.
- За време школског одмора се проветравају учионице. Када се заврши прва смене, прваци одлазе својим кућама, а за то време се чисти простор, у детаље, врши се површна дезинфекција радних површина и тако сређена учионица чека следећу групу ученика која долази касније. Трећа група представља старије ученике, од петог разреда па надаље, који школу похађају наизменично, "онлајн" и присуством у школи - истиче Кон.
За време трајања малог школског одмора ученик може да шета кроз зграду, али са маском на лицу.
Доктор сматра да школска торба осим књига, бележница и пернице сада треба да садржи и одређене додатке.
- Оно што је ђаку свавако неопходно је и маска, а по могућности је пожељно да ученик са собом има две од којих ће му једна служити као резерва и пред сам улазак у школу ђак је у обавези да стави маску на лице - рекао је Кон.
Ученику за којег се претпоставља да има вирус биће намењена посебна учионица у којој може да сачека своје родитеље или старатеље.
- Таква учионица неће бити школска амбуланта, јер би то педстављало ризик. Понављам да је важно да родитељ у школу не пушта дете уколико оно има тегобе. Ако ипак дође до тога, позива се родитељ или старатељ који долази по дете. Евентуална зараза се једино може установити у ковид амбуланти а не у школи - рекао је саговорник.
Предраг Кон о настави, музичко, физичко и остали предмети
Као што је Кризни штаб већ поменуо, на конференцијама за новинаре, пренос вируса је изузтено велики онда када неко гласно прича односно пева.
Када је реч о музичкој култури Кон сматра да је она и те како изводљива, али прилагођена.
"Певање може да повећа излучивање вируса ако је неко заражен. Током музичког нема певања у хору, нема скандирања, навијања у неком спорту" ,рекао је др Кон својевремено.
- Хорско певање је апсолутно искључено из активности, зато што групно певање води ка инфекциј и ту нема дилеме. Ђаци могу да уживају у свирању клавира, слушању музике и учењу о музици и уметницима - објашњава лекар.
Када је у питању физичко васпитање њега ће свакако бити.
- Физичког васпитања ће бити, али оних игара са лоптом у групама неће( одбојка, кошарка, фудбал, између две ватре). На физичком ће се изводити вежбе, практиковати гимнастика, атлетика, корективне вежбе, трчање. Деца ће бити физички активна, али не у групама већ примерно раздвојени. За време физичке активности се не носи маска - каже епидемиолог.
Вирусолог Ана Глигић о имунитету детета и "УВ" лампама
Ана Глигић, међународно признат и светски познат вирусолог, која је била шеф лабораторије у време када се Југославија борила са епидемијом вариола вере, сматра да је добро што одлагања школске године нема.
- Сада је најважније да почну са радом школе и факултети, јер ћемо у супротном отићи у "офсајд". Ми смо практично изгубили целу годину. Марта месеца се све закомпликовало, а студенти нису имали поштен семестар у међувремену - објашњава светски призната научница.
Глигић наводи да деца имају здрав имуни систем, што је свакако њихова предност у борби против невидљивог непријатеља.
- Деца имају здрав имуни систем, а ми стари имамо израубани, потрошени систем. Наш имуни систем и целуларно памћење ћелија који смо имали у пуној снази је сада истрошен, Не може се мерити имунитет детета са старом особе - рекла је вирусолог.
Као предлог за додатну заштиту школама Ана Глигић наводи "УВ" лампе.
Ултра-љубичасто светло је делотворно протв короне.
- Ја сам у једном скоријем гостовању на телеизији навела да је апсолутно сигурно да ултра-виолетно зрачење убија све агенсе. То је одличан стерилизатор просторија. Топлота на овај вирус не делује као на остале вирусе, али "УВ" зраци су кобни по њега. Такве лампе би могле да остану укључене преко ноћи, што је сасвим довољно да се стерилише простор. Ујутру би их теткица искључила и таква учионица би била стерилна и спремна за ђаке. - каже саговорница Ана Глигић.
Када је у питању исхрана ђака и ужина вирусолог препоручује разноврсну исхрану.
- Битно је да ђак има избалансирану исхрану као и да конзумира довољно витамина добијених из воћа и поврћа - закључује Глигић.
До првог септембра је на родитељима и будућим првацима да буду ујединени и спремни за ново поглавље у животу деце.
Прочитајте ОВДЕ шта кажу на све ово здравствени радници, а није добро.
Извор: Ало