Јединица ће користити дронове Ч-92А које могу да се користе за извиђачке задатке и ватрену подршку.
Према прописима одређена су формацијска места у новој јединици. Таблице из Службеног војног листа број 25/2020. откриле су чинове у 353. извиђачкој ескадрили. Место команданта предвиђено је за чин потпуковника као и у другим јединицама тог ранга. Ескадрила се састоји од извиђачких одељења Ч-92А чији ће командири бити мајори.
Председник Александар Вучић је прошле године на једној од вежби изјавио да је уговорена набавка три батерије и можемо претпоставити да ће то бити три извиђачка одељења.
Табела формацијских места указује да ће у ескадрили ће осим одељења са дроновима бити још два: за сензоре и обраду задужено за наменске извиђачке задатке и Одељење за ваздухопловнотехничко одржавање.
Нумеричком ознаком 353. ескадриле оживљала се традиција некадашње авијацијске ескадриле која је носила тај број од 1961. године. У плану реорганизације названом "Дрвар" одређено је да извиђачке ваздухопловне јединице тог ранга имају почетни број 3.
Тако је настала и 353.ескадрила са ловцима-бомбардерима америчког порекла РФ-84Г Тандерџет који су преправљени у тактичке извиђаче. У то време налазили су се на аеродрому Плесо у Загребу. Од 1964. користила је модификоване америчке ловце-пресретаче ИФ-86Д Сејбр.
Ескадрила је расформирана 1966. године, али је у Мостару формирана нова истоимена јединица са РФ-84Г предвиђена примарно за извиђање на Јадранском поморском војишту. Амерички авиони 1973. повучени су из наоружања и уведени су домаћи авиони ИЈ-21 Јастреб. Први Орлови који су изашли из фабричких хала Сокола у Мостару 1981. године уврштени су у 353. ескадрилу.
У грађанском рату пилоти ескадриле летели су са Орловима и Јастребовима са матичног аеродрома и са Батајнице и Тузле за потребе извиђања у Славонији. Оружани конфликт пролећа 1992. захватио је Херцеговину. Један Орао је погођен ракетом Стрела-2М, али је успео па приземљи. На стајанци је још један авион тешко оштећен и било је јасно да авијација мора да оде на исток. У првој половини маја 1992. 353. ескадрила је премештена на аеродром Лађевци.
После Дејтонског мира договорен је подрегионални механизам контроле наоружања и број борбених авиона (рачунајући извиђаче) редукован је на 155 комада. Јастребови су отишли у музеј, а 10 ИЈ-22 Орао су наставили да лете, али је због смањења броја авиона на аеродрому Батајница угашена је 352. извиђачка ескадрила која је користила 2 МиГ-21Р и 4 МиГ-21М. Они су постали одељење у саставу 353. ескадриле.
Извиђачи су снимали ситуацију на Космету од првих сукоба са албанским побуњеницима марта 1998. На снимцима страних ТВ камера забележени су летови пилота Орлова изнад северне Албаније где су се налазили центри за обуку терориста.
Ресурси авиона истекли су и током прошле декаде приземљени су сви извиђачки и Орао и МиГ-21. У време реорганизације ВС 2006. и 2007. од 353. ескадриле формирана су два одељења – по једно "миговско" на Батајница и "орловско" на Лађевцима, али као јединице на папиру јер су остале без технике.
Последњи покушај да се сачува извиђачка авијација била је интеграција аеро-фото камера са Орла на два МиГ-21бис, али морали су да се врате на ловачке задатке због недостатка наменских авиона. Одељења су расформирана 2010. и од тада ВС није имала потенцијала за извиђање из ваздушног простора.
Остале су само приче са аеродрома о временима када је авијација имала систем ЛОРАП америчког порекла који је за домаће прилике био средство стратегијске вредности јер се користио за бочно аеро-фото снимање заграничног територија десетине километара у дубину.
Када се требала захтватити већа дубина суседних држава ишло се нависине лета и до 14.000 метара. Последњи примерак МиГ-21М који је могао да носи ЛОРАП приземљен је због истека животног века 2006. године.
Сада са кинеским дроновима Ч-92А обновиће се и 353. ескадриле и извиђање из ваздушног простора као способност од велике важности за ВС.
Америка узима део Сирије и даје га Израелу! Више о томе ОВДЕ!
Извор: balkansec.net