Заменица министра одбране Еллен Лорд рекла је да је само 36 посто вишенаменских ловаца F-35 Lightning у потпуности способно за лет и испуњава све задате борбене задатке који су им додељени. Остале летелице су „само делимично функционалне“.
Такви показатељи ниске спремности F-35 првенствено су повезани са дизајнерским манама летелице и немогућношћу америчких инжењера да их отклоне. Током рада откривени су озбиљни проблеми са пилотском кабином, такозваним невидљивим слојем трупа и мотором.
Амерички стручњаци примећују да се, упркос сталним побољшањима и покушајима отклањања бројних недостатака, ниво борбене готовости ловца врло споро повећава. Штавише, проблем са конструктивним недостацима који се ту и тамо појављују постао је катастрофалан последњих година.
Почетком јануара објављено је да је Пентагон у пуној мери производњу „тридесетпетица“ померао због непотпуности летелице за потпуна испитивања, која су већ била више пута одлагана од 2017. године и, према прилагођеним плановима, требало је да се одрже најкасније до марта 2021 ... Планирано је да нови ваздухоплов буде тестиран на земаљском полигону, где су симулирани услови за противљење системима ПВО.
На рад на отклањању бројних недостатака негативно је утицала и пандемија коронавируса и промена власти у Вашингтону. Питање масовне производње F-35 сада ће одлучити тим Џоа Бајдена. И, очигледно, судбина ловца ће дуго остати у неизвесности.
Урођене мане
Према речима војног стручњака Алексеја Леонкова, технички кварови прате „невидљиви“ авион од самог почетка рада. За F-35 се толико журило да буде усвојен да замени F-22 Raptor да нису пребројали новац и једноставно су затворили очи пред свим манама пројекта, сигуран је Леонков.
„Последњи извештај истраживачке групе Пентагона открио је 871 ману", примећује он у интервјуу за РИА Новости. „Оне су биле подељене у групе и подгрупе: оне које могу угрозити живот пилота и оне које нису превише критичне. То су проблеми повезани са софтвер са кисеоником, системом управљања на кациги, софтвером и многи други".
Конкретно, након неколико летова испоставило се да је превлака неких делова трупа оштећена надзвучном брзином. Испоставило се да је немогуће отклонити ову ману, па су најновији надзвучни ловци смели да лете само подзвучном брзином. Још једна озбиљна мана су снажни и неочекивани скокови притиска у кабини, који не само да узрокују бол, већ и доводе до баротрауме.
Често, након извођења неких маневара у ваздуху, пилоти губе контролу и не могу у потпуности да контролишу ваздухоплов у нагибу, котрљању и смеру. А мотори палубне верзије по врућем времену не пружају потребан потисак за полетање и слетање.
Леонков је подсетио да F-35 није једини груби развој америчке војске. На пример, Пентагон је имао много проблема са борбеним возилом пешадије M2 Bradley, тенковима Abrams и пушком М-16.
„Постоје одређене структуре за лобирање у Сједињеним Државама које желе да зараде на све начине", објашњава стручњак. „Они не узимају у обзир да у процесу стварања сложене војне опреме могу настати разне врсте кварова који морају бити елиминисани током пробног рада“.
Стални купци
Без обзира на то, F-35 се прилично успешно продаје широм света. Америчко ратно ваздухопловство и савезничке војске већ су купиле око 600 авиона.
Један од последњих уговора потписали су Уједињени Арапски Емирати, где ће САД продати педесетак F-35. Још један од главних клијената је Израел, где су рекли да желе да прошире своју флоту ловаца на три ескадриле.
„Тридесетпетица“ лети у Великој Британији, Норвешкој, Јужној Кореји, Јапану, Италији, Сингапуру. Све у свему, САД планирају да направе више од три хиљаде ових авиона.
Према војном стручњаку аналитичког клуба '’Валдај'’ Артјому Курејеву, без обзира на недостатке F-35, високу цену авиона и одржавање, амерички партнери у Северноатлантској алијанси мораће да га даље купују.
„Трамп, који је више пута објављивао надуване трошкове F-35 и захтевао да смањи или цену или куповину оружаних снага САД, и сам је водио политику „извоза безбедности“, приметио је Курејев.“ Односно, покушао је да створи систем у којем млађи партнери у алијанси троше више на одбрану, а они сами обезбеђују инфраструктуру за америчке трупе у својим земљама и купују америчко оружје. Заправо, ово је врста владиног лобирања".
Под Џозефом Бајденом, ситуација са промоцијом „тридесетпетице“ вероватно се неће променити. А тврдње о манама авиона никада неће надмашити политичку подршку Вашингтона својим оружарима, додаје Курејев.
"Мислим да Бајден неће напустити врло корисну политику за Сједињене Државе у одбрани савезника", објаснио је експерт.
"Ф-35 ће бити дорађен, модификован, али ће се испоруке америчким партнерима наставити. Исти тај Израел пристао је на куповину, предвиђајући делимичну замену електронског пуњења и наоружања“.
Трошкови програма ловца F-35 су рекордни и приближавају се билиону долара. Штавише, значајан део средстава троши се на сервисирање „невидљивих“. Тако је прошле године Пентагон обећао да ће Lockheed Martin платити 1,9 милијарди долара за техничку подршку.
Један авион кошта купце око 90 милиона долара. Палубне верзије коштају око 120 милиона. А ово је цена голог авиона. Купци посебно плаћају наоружање. Тако се, на пример, догодило са Пољском, која је од Американаца наручила 32 ловца за 4,6 милијарди долара.
Поред трошкова скупе муниције, Пољаци ће такође морати да изграде инфраструктуру од нуле и о свом трошку. Многи и даље овај уговор унутар земље сматрају врло сумњивим.
„Невидљиве“ су вољно куповали, иако нису имали времена да се заиста докажу у стварној борбеној ситуацији. У мају 2018. године, када је око три стотине летелица већ испоручено разним земљама, F-35 израелског ваздухопловства напао је циљеве у Сирији, нешто касније ловци F-35B америчког маринског корпуса напали су положаје милитаната у Авганистану. Многи стручњаци су ове налете назвали демонстративним PR акцијама Пентагона.
Да ли би Америка жртвовала саму себе зарад уништења Русије, сазнајте ОВДЕ.
Извор: Правда