Пише: Иван Пајовић
Идеја се састоји у томе да машине састављају машине, а људски фактор је ту искључиво да их опслужује, поправља и коригује успутне аномалије. Илон Маск већ успешно гради овакве фабрике по целом свету, а трећа по реду је саграђена у Шангају.
Јула месеца 2018. године потписан је уговор са регионалним властима Шангаја о градњи треће у свету, а прве у Кини, гигафабрике електричних аутомобила Тесла. Земљиште је набављено путем аукције, уплаћено је 973 милиона јуана за педесетогодишњу аренду површине од 86,5 хектара. Договор је склопљен захваљујући кредиту од 1,4 милијарде долара који је Маск добио од кинеских банака. Према условима договора, компанија је изградњу требала започети за шест, а завршити је за 30 месеци. Производња је започела после 36 месеци, а прве порезе компанија је почела да плаћа тек после 60 месеци.
Кина није случајно одабрана као место градње гигафабрике. Високе царинске баријере на увоз у Кину са којим се компанија Тесла суочавала приликом испоруке својих аутомобила у ову земљу спречавале су коришћење предности највећег тржишта електоромобила на свету. Треба имати у виду да се у Кини продаје око половине свих у свету произведених електромобила. Такође, ова земља је светски лидер у преради истрошених акумулатора и на тај начин долази до кобалта, никла, графита и литијума, омогућавајући повољан начин за прибављање ових скупих сировина, а то компанији Тесла такође иде на руку.
Подизвођач у изградњи фабрике била је China Construction Third Engineering Bureau Co. Jануара 2019. године свечано је положен камен-темељац. Фабрика се по дизајну готово не разликује од својих аналога у САД. Већ у октобру 2019. започело је склапање аутомобила Тесла модел 3, али у јануару 2020, због појаве корона-вируса, производња је прекинута, а фабрика затворена. Уз подршку кинеских власти производња је настављена крајем фебруара и започела са увећавањем производње. Према Масковим плановима, годишње се произведе 300.000 седана Модел 3 и 250.000 крос-овера. Компанија Тесла не планира да у Кини производи скупље моделе својих аутомобила. До краја 2021. године шангајска фабрика би требала да постигне капацитет од око 550.000 аутомобила годишње, док се у 2022. години очекује извоз око 100.000 седана и 10.000 крос-овера.
Традиционално, Тесла не открива све тајне своје технологије и не жури да прикаже начине своје производње. Ипак, понеки подаци процуре у јавност. Познато је да у шангајској фабрици већину радних задатака извршавају роботи, који су заступљени у свим фазама производње. За склапање аутомобила користи се осам роботизованих аутомата. За кретање довршеног аутомобила кроз фабрику и за тест-вожњу користи се „Тесла-аутопилот”, то јест за то нису потребни посебно обучени возачи. Контролу квалитета склапања и фарбања аутомобила као и дијагностику врше машине са вештачком интелигенцијом.
Ипак, људски фактор није сведен на нулу. Сви радници мегафабрике Тесла потписују уговор о чувању пословне тајне. Из тог разлога мало је правих информација како се тачно одвија процес производње. Процењује се да у фабрици ради око седам хиљада запослених. Радно време започиње у шест сати ујутру и траје не краће од десет до дванаест сати, а понекад чак и 16. Већину времена радници проводе на ногама, крећући се дуж производног конвејера. Многи од њих крепе се енергетским пићима, које им фабрика обезбеђује бесплатно. Рад викендом и за празнике сматра се уобичајеним.
Компанија Тесла у САД је у 2020. години исплаћивала плате радницима средње квалификације у висини од 15 долара на сат, што чини око 47.000 долара годишње. Ради упоређења, средња годишња плата у компанији Џенерал Моторс износи око 78.000 долара годишње. Што се тиче кинеске мегафабрике, подаци се очигледно скривају. Постоји информација да руководиоци фабричких одељења имају зараду од око 9.000 јуана, тј. око 1.300 долара месечно, што је око просечне плате у Шангају, али много испод америчких стандарда. Познато је такође да је синдикално организовање радника у шангајској гигафабрици строго забрањено. Радницима фабрике Тесла у САД то се компензује тако што добијају акције своје компаније. Да ли радници у кинеској фабрици добијају ма какве бонусе – непознато је, али се може претпоставити да они не постоје.
Остале текстове др Ивана Пајовића читајте ОВДЕ.
Текст је писан искључиво за портал Правда, преношење је забрањено без сагласности редакције.
— Дневне Новине Правда (@NovinePravda) November 21, 2021
Извор: Правда