Према незваничним информацијама, досад је пријављено више од 300 рекламација на обављене радове укупно вредне 206,9 милиона куна (27,5 милиона евра).
По правилу се пријављују цурење уља и горива, неисправан рад мотора, неисправне комуникације, тешкоће у раду с командама итд. Према доступним информацијама, највише проблема има с хеликоптером регистарске ознаке 228 који је већ више од шест месеци у хангару Ваздухопловно техничког центра (ЗТЦ) и упитно је када ће бити поправљен.
Реч је о хеликоптеру којим су приликом примопредаје у септембру 2019. године тадашњи министар одбране Дамир Крстичевић и тадашњи начелник Главног стожера генерал Мирко Шундов обавили пробни лет. Наводно има проблема с навигацијом и репним вратилом.
У Министарству одбране на питања Јутарњег листа о проблемима с тим хеликоптерима одговарају да не могу говорити о детаљима јер је реч о поверљивим подацима које не могу износити у јавности. У ЗТЦ-у, који је био носилац ремонта, одговарају да имају годишњи уговор с МОРХ-ом који их обавезује на чување података у вези са спровођењем уговора.
Напомињу да гарантни рок од 18 месеци није истекао за све хеликоптере, но, не наводе на колико се хеликоптера рекламације још решавају на рачун руске компаније Russian Helicopters.
У ЗТЦ-у тврде да су током пројекта ремонта приходовали 165 милиона куна (22 милиона евра) уз расход од 127 милиона куна (око 17 милиона евра). Што би значило да су зарадили 38 милиона куна (више од 5 милиона евра) на том послу. Додају да је на основу одрађеног ремонта ЗТЦ стекао референце за одржавање наведеног типа хеликоптера.
Велики проблеми с тим хеликоптерима уочени су само пет месеци након примопредаје летелица због цурења уља код једног броја хеликоптера, а два су хеликоптера повучена из мисије на Косову па је у фабруару 2020. привремено приземљено свих 10 хеликоптера. Од тада у мисију КФОР-а на Косово већином се упућују хеликоптери МИ 8. У МОРХ-у наводе да то нема везе с кваровима на МИ 171 СХ, него с одлуком из које ће ваздухопловне базе бити упућени хеликоптери.
Осим тих 10 хеликоптера, ХРЗ има и 10 транспортних хеликоптера МИ 8 МТВ -1, три хеликоптера МИ 8 Т и један хеликоптер МИ 17 ВА. Тим хеликоптерима ресурси истичу 2024. и 2025. године. Но, још нема коначне одлуке хоће ли они ти упућени на ремонт или ће бити продати. Следеће године у састав Ратног ваздухопловства долазе четири нова Blackhawk хеликоптера који су у процесу производње у САД-у.
Шок признање Зорана Милановића о распаду Југославије прочитајте ОВДЕ.
Извор: Јутарњи лист