О новој авионској опреми, која ће бити представљена на изложби „МАКС-2021“, као и плановима за развој војне и цивилне авијације говори у интервјуу за Спутњик члан колегијума руске Војно-индустријске комисије Сергеј Смирнов.
- Какве иновације можемо очекивати на смотри „МАКС-2021“?
- МАКС је традиционална локација за демонстрацију наших достигнућа. У свету је сада веома тежак период за авиоиндустрију. Међутим, у нашој земљи се уз подршку државе наставља реализација кључних програма у авијацији.
Када је реч о цивилним авионима, на изложби ће први пут широј јавности бити представљен модернизовани авион Ил-114-300, МС-21-310 са мотором ПД-14, као и лаки вишенаменски авион „Бајкал“. По мом мишљењу, најзанимљивији је „Бајкал“, кога називају још и „летећи теренац“. Он има мали број места, али је приступачан по цени.
Направљен је за летове у регионима са слабо развијеном инфраструктуром, на неасфалтираним пистама и у сложеним географским условима. Авион је једноставан за коришћење, могуће је ремонтовати га на отвореном и чувати га ван хангара на температури од -50 до +50 степени Целзијуса. У зависности од изгледа кабине авион може бити путнички, теретни, пољопривредни, медицински, падобрански, картографски итд. План је да се од 2024. године направи беспилотна верзија авиона. Тренутно се воде преговори са купцима.
Очекују се новине и у војним авионима. За сада ћу се уздржати од најава како бисмо сачували дозу неизвесности. Нови авион ћете видети на изложби „МАКС-2021“.
- Колико тренутно имате наруџбина за авион МС-21 и да ли имате наруџбине из иностранства?
- Актуелни уговори предвиђају испоруку 175 авиона МС-21 чији су купци руске компаније. Постојеће наруџбине су довољне за производњу у наредном периоду.
Могу рећи да постоји интересовање за овим авионом и у иностранству. Мада, тренутно је приоритетан задатак - сертификација, константно повећање темпа серијске производње и примена ефикасног система подршке експлоатацији.
Захтеви руских компанија за средњемагистралним авионима су доста велики што се и узимало у обзир приликом развоја МС-21. Засићење нашег тржишта и развој система подршке након продаје ће створити услове за активизацију промоције МС-21 за извоз.
- На којој етапи се налази испитивање тешких ударних беспилотних летелица „Охотњик“? Колико је прототипова данас направљено? Да ли је и даље актуелан план за серијске испоруке „Охотњика“ после 2024. године, које је раније најавио вицепремијер Јуриј Борисов?
- Тешка беспилотна летелица „Охотњик“ има невероватне могућности и напредну опрему. Летелице ове класе дизајнира и производи у свету само неколико земаља.
Као што вам је познато, наша прва летелица је већ имала пробни лет. У Новосибирској фабрици се производе обрасци за статична испитивања и испитивања током лета. Детаљи и рокови испоруке се разрађују. Заправо, Министарство одбране је захтевало да се убрза развојни рад.
- Да ли су се променили планови за испоруку четири ловца Су-57 Ваздушно-космичким снагама Русије током 2021. године? Када ће се то догодити? Колико ће се таквих летелица испоручити следеће године?
- Планови се нису променили. Компанија „Сухој“ има задатак да обезбеди испоруку авиона према плану за 2021. годину. Фабрика наставља производњу авиона Су-57 у складу са планом како би се извршиле планиране испоруке.
- У којој фази се налази рад на „Мегаполису“, односно на пројекту „Суперсухој“? Какве ће нове могућности добити Су-57 модернизацијом? Када је планиран почетак испоруке модернизованих ловаца пете генерације?
- Су-57 је напредни производ, један од бољих ловаца пете генерације. Ово је платформа која одређује облик домаће оперативно-тактичке авијације у наредним деценијама. Наравно, платформа се развија и развијаће се и у будућности. У оквиру даљег развоја потенцијала Су-57 биће спроведене додатне мере које ће значајно проширити његове борбене способности повећањем функционалности комплета опреме, проширивањем спектра авионског наоружања и неким другим мерама. Један од кључних елемената је нов мотор који развија Уједињено предузеће за развој мотора.
- Ви сте се већ дотакли теме демонстрације новог ратног авиона на изложби „МАКС-2021“. Као што је познато, „Ростех“ и Обједињена корпорација за изградњу авиона (ОАК) планирају да представе нови ловац пете генерације. Да ли домаћа ваздухопловна индустрија зна које конкретне способности омогућавају да борбени авион припада шестој генерацији?
- Авионска индустрија је грана за коју је предвиђен дуг циклус. Израда авиона траје пет до седам година, док је израда мотора још дужи процес. Високотехнолошки производи новог поколења су увек резултат комплексне примене низа нових технолошких решења. Зато научно-истраживачки институти и конструкторски бирои непрестано раде на стварању научне и техничке резерве за ваздухопловне комплексе будућности и за њихове будуће задатке. Ово се тиче мотора, авионске електронике, материјала итд.
Ваздухопловни комплекси следећих поколења подразумевају даљу модернизацију аеродинамике, нове моторе, нове материјале, опрему нове генерације, укључујући и активно коришћење вештачке интелигенције, као и могућност рада у режиму мрежно усмерене интеракције различитих система наоружања. У нашој земљи не престаје потрага и аналитички рад на ове теме.
- Када ће бити готов први прототип стелт-бомбардера новог поколења (ПАК ДА - перспективни авијациони комплекс дугог домета)? Када је планирано тестирање лета?
- Спроводе се финални кораци на развоју летелице. Одређен је облик авиона, а у току је фаза усаглашавања конструкторске документације и припрема за производњу прототипа.
- Каква је судбина ловца 4++ генерације МиГ-35, који од тренутка презентовања 2017. године није добио поруџбине великих размера од Ваздушно-космичких снага Русије?
- Министарству одбране Русије је, у складу са уговором, испоручено шест авиона МиГ-35. Даље испоруке зависе од тога како војска види задатке и правце развоја Ваздушно-космичких снага. Што се тиче извоза, тренутно нема информација да ли су потписани уговори.
Иначе, авио смотра „МАКС-2021“ биће одржана од 20-25. јула у Жуковском, недалеко од Москве.
Нападнут највећи сиријски град. Више о томе читајте ОВДЕ.
Извор: rs.sputniknews. com