Међу банкама које су у последње време мењале, односно, усклађивале цене тарифа су Банка Интеза, Ерсте банка, Моби банка, Адико, АИК, Уникредит, Прокредит, Сбербанк и Комерцијална банка.
Наиме, такво обавештење највише је узнемирило оне који у банци имају кредит, јер су се запитали да ли то значи да у року од, на пример, два месеца морају да га отплате.
Међутим, генерални секретар Удружења банака Србије (УБС) Владимир Васић за Танјуг каже да клијент уколико не жели да прихвати измене новог уговора и жели да прекине сарадњу са банком, у обавези је да измири своје доспеле и недоспеле обавезе по производима везаним за текући рачун који имају у банци.
Објашњава да се то односи, на пример, на платну картицу, односно кредитну картицу.
Када измири те обавезе, додаје Васић, онда може да промени банку.
"Уколико клијент има неки кредит у банци, онда је потребно да се обрати банци и да сагледа своје услове из уговора, односно да види на који начин може да тај кредит затвори, салдира или рефинансира код друге банке", наводи Васић.
Истиче да све банке које послују на српском тржишту на јаван и транспарентан начин обавештавају своје клијенте о свим изменама и допунама које се односе на промене услова пословања.
Васић додаје да то чине кроз претходне најаве и обавештења која се достављају клијентима на унапред дефинисан начин - путем мејла, СМС-а или доставом поште на кућну адресу.
"Уобичајена је пракса да клијент има рок у којем треба да се изјасни најкасније два месеца пре предложеног датума примене нових услова и тарифа. Он може да прихвати нове услове тарифа, а може и да их одбије", каже Васић.
Најчешће су банке повећале цене за одржавање рачуна, коришћења банкомата, неке су увеле и провизију на онлајн плаћања, исплата готовине...
Председник Удружења потрошача "Ефектива" Дејан Гавриловић каже да су се последњих месеци бавили повећањем накнада банкарских услуга које су радиле друге банке, а да су их грађани обавестили да је то у последње време урадила и једна од највећих банака у Србији, Комерцијална банка.
"Анализирали смо те измене услова, они раде оно што раде све друге банке, уводе нове накнаде, повећавају неке старе накнаде које су већ постојале. Вероватно се ради ту анализа неког профита, дакле шта банка има учестало од тих услуга које нуди и на бази тога се доноси одлука о повећању тих цена", објашњава Гавриловић.
Каже да се нове тарифе односе на платне услуге, а не на кредитну обавезу дужника која је регулисана уговором о кредиту.
Гавриловић додаје да када је реч о измиривању дугова према банци у року од два месеца за оне који не прихвате нови уговор, највише се односе на кредитне картице.
"Ако неко има кредитну картицу и има дуг према банци и сада банка уводи неку нову тарифу или повећава постојећу, она му каже да он има право да раскине уговор, али мора да измири дуг по кредитној картици", рекао је Гавриловић.
Наглашава да се измене и повећање не односе ни на који начин на кредите.
Међутим, Гавриловић упозорава да ту постоји други проблем, јер има клијената који су уговором везани за банку, у смислу да су добили кредит, а морају да примају плату преко те банке.
"Сада им та банка уводи повећање за одржавање рачуна и они су фактички везани за ту банку, не могу да промене, да пређу у неку другу да примају плату јер имају кредит, дакле то ће бити проблем који ће у наредном периоду да ескалира ако НБС не буде реаговала", сматра Гавриловић.
С обзиром да се, каже, ради о "присилном" задржавању грађана у таквим уговорима који њима не одговарају, сматра да ће уследити нови талас тужби.
Објашњава и да клијенти у било ком тренутку могу да раскину уговор с банком и да то не мора да буде наредна два месеца.
"Сваки грађанин који има неки дуг, а не може одмах да га измири, има могућност да у неком наредном периоду сакупи новац, врати банци и онда раскине уговор, без обзира на то што га је банка обавестила у овом тренутку да он има неки рок од 30 дана", каже Гавриловић.
Недавно је и Комерцијална банка обавестила своје клијенте да пратећи и прилагођавајући се кретањима на домаћем финансијском тржишту, у наредном периоду прилагођава своје банкарске производе, услуге и тарифе, а које се односе на услове пружања платних услуга потрошачима.
У обавештењу је назначено, на пример, да уколико клијенти не прихвате предлог измене и допуна, имају право да пре 1. октобра раскину Оквирни уговор, уз обавезу измиривања дуговања.
О новој одлуци Унеска прочитајте ОВДЕ.
Извор: Танјуг