Преко ноћи, као по команди, престало је да се пише и да се објављују ТВ репортаже о овом порушеном граду... тако је од дана када су се последње украјинске јединице у Маријупољу предале - 21. априла 2022.
Разрушене зграде међутим и даље сведоче о томе како су се овде водиле жестоке борбе.
Не тако давно, крајем марта, на улицама Маријупоља су се могла видети тела погинулих људи. Али живот се полако враћа у највећи град металурга у Донбасу. Нема више оних ужасавајућих слика са гробовима по парковима, травњацима, двориштима зграда...
И док се још ратује у једном делу Донбаса, у Маријупољу грађевинари из разних крајева Русије интензивно раде како би грађани тог, некада лепог града на обали Азовског мора, дочекали зиму у топлим становима. До сада је специјална комисија прегледала 2.400 објеката инфраструктуре и стамбених зграда са циљем да се утврди шта се може поправити, односно који су објекти предвиђени за рушење.
- Штета је огромна и код прегледаних зграда процењује се на 45,9 милијарди рубаља. Ради се не само о стамбеним зградама већ и школама, вртићима, храмовима, тамошњем Драмском позоришту - наводе у Москви.
- Укупно је у Маријупољу до рата било 2.778 зграда, а оштећено је и порушено њих 2.165. Зграде које су погођене артиљеријским пројектилима или тенковским гранатама морају се срушити јер им је поремећена статика.
Грађевинари су прво морали да очисте град од мина које је поставила украјинска војска.
Пронађено је и уништено скоро 35.000 мина.
Огромна количина оружја и експлозива извучена је са територије челичане "Азовстаљ", где су до предаје били националистички батаљони "Азов" као и јединице украјинске морске пешадије.
Осим зграда, поправљају се и оштећени мостови. Московске компаније почеле су припремне радње за обновљање моста у предграђу Маријупоља, а готово сваке недеље у Маријупољу се отвара неко ново градилиште.
Обновљен је железнички саобраћај између два велика града, Доњецка и Маријупоља. У току рата та пруга је 90 одсто била уништена, па су шине морале да се постављају од почетка, а први воз обновљеним колосеком кренуо је још средином јула. Градоначелник Маријупоља Константин Ивашченко каже да је веома важно да се успостави промет између два највећа града Доњецке народне републике, као и чињеница да је прорадила овдашња морска лука.
Више се не могу видети оне суморне слике како људи чекају за векну хлеба. Прорадиле су пекаре, у већини зграда у којима се може живети доведене су вода и струја. Прорадио је градски превоз, мада су украјински војници приликом повлачења уништили велики број аутобуса.
- До почетка рата овде су живеле 504.000 становника. Сада их је остало око 212.000. У току рата је погинуло око 15.000 људи - показују спискови на основу којих се делила хуманитарна помоћи.
Сада у Маријупољу има око 20.000 стално запослених. Они који имају снаге и могу да раде месечно могу да зараде на рашчишћавању рушевина око 30.000 рубаља, што је око петсто евра.
На простору бивше пијаце "Азовске" гради се 12 петоспратница и поликлиника, а ове пројекте води Војна грађевинска компанија руског министарства одбране, која је за време епидемије короне изградила веома брзо болнице и медицинске центре у Русији.
Репортери руских медија говоре да је старије људе само страх да се украјински националисти поново не врате.
Извор: Новости