Авиони америчких и немачких морнаричких снага у јуну 2022. године редовно су кружили изнад места где су се догодиле експлозије на гасоводима Северни ток, произилази из анализе "Флајтрадара 24", коју преносе "РИА Новости".
Како се наводи, од 8. до 16. јуна, немачки и амерички авиони "П-3 Орион" и "П-8 Посејдон" обављали су редовне летове изнад места где су се догодиле експлозије. Истовремено, војни авиони су се спуштали на мале висине, а транспондери су били искључени током скоро сваког лета, па су неке од њихових путања остале незабележене на траговима портала.
Осматрачки авион америчке морнарице "Посејдон", 8. јуна је извео серију кругова око места где ће се догодити експлозије на гасоводима Северни ток, североисточно од острва Борнхолм.
Тада је амерички авион замењен немачким извиђачким "П-3 Орионом", који је претходно лутао западно од Борнхолма. Ова летелица је извела "осмицу" изнад места будуће експлозије.
Од 11. до 15. јуна, амерички авиони "Посејдон" су свакодневно кружили тачно изнад места будућих саботажа, често правећи много окрета и петљи на малој висини, а 16. јуна летове у зони инцидента који се догодио касније крајем септембра поново је извео немачки "П-3 Орион".
Из архиве произилази да је минимална висина лета америчких и немачких војних авиона изнад Балтичког мора на местима гасовода била мања од 600 метара. Међутим, она би могла бити и нижа у оним деловима трасе који нису евидентирани отвореним системом за праћење.
Како је приметио војни експерт, главни и одговорни уредник часописа "Национална одбрана" Игор Коротченко, највероватније су НАТО авиони у јуну вршили праћење и анализу ситуације у области гасовода да би пратили рад диверзантских група борбених пливача. При томе, он је додао да није искључено да су и тада могли поставити експлозив.
"Требало је да надгледају морско подручје присуства или одсуства бродова који би могли да открију операцију која је у току. С друге стране, ако је потребно, такво праћење би омогућило предузимање брзих мера за евакуацију групе подводних диверзаната уколико би било каквих потешкоћа или су откривене", рекао је Коротченко.
Коротченко је подсетио да је наводна операција изведена у зони интензивне пловидбе. Поред тога, тамо активно раде средства за контролу надводне и подводне ситуације.
Према његовим речима, подаци са "Флајтрадара" спадају у случај информација које је дистрибуирао новинар Симор Херш.
Коротченко је предложио стварање међународне истраживачке групе новинара која би прикупљала чињенице, околности и документе о терористичким нападима на Северни ток.
"Требало би направити одговарајућу веб страницу на којој ће се прикупљати нови подаци, како би се у будућности резултати истраге формализовали у виду пуноправног извештаја са представљањем у УН и другим међународним платформама са захтевом да се предузму одговарајуће мере међународне заједнице да одговори на саботаже и терористичке активности САД", додао је он.
Амерички новинар Симор Херш рекао је да су током НАТО вежби "Балтопс" у лето 2022. године, амерички рониоци поставили су експлозив испод "Северног тока", који су Норвежани активирали три месеца касније
Напади на гасоводе догодили су се 26. септембра на два руска извозна гасовода у Европу, Северни ток 1 и 2. Немачка, Данска и Шведска нису искључиле намерну саботажу. Оператер Северног тока "Норд стрим АГ" саопштио је да је "инцидент на гасоводима без преседана и да је немогуће проценити време поправке".
Руски председник Владимир Путин је 31. октобра рекао је да је Гаспрому дозвољено да испита место експлозије Северног тока, а шеф компаније Алексеј Милер га је известио о истраживању. Путин је такође рекао да је "експлозија на гасоводу Северни ток очигледан терористички напад".
Нови ''Азов'' добио команданта
Извор: РТ Балкан