Најновије

У Србији километар ауто-пута 14 милиона евра, у Хрватској и Северној Македонији око 7: Како нас СНС системски пљачка

Километар ауто-пута кроз тежак планински терен у Северној Македонији коштао је 7,8 милиона евра, док су Хрвати издвајали по 7,1 милион за деоницу од Босиљева до Сплита. У Србији, с друге стране, за километар пута кроз равницу дајемо по невероватних 12 милиона евра. А ово чак и није највиша цена, јер су прескупи километри у Србији последњих година постали наша реалност и учестала пракса.

Новоизграђени километри ауто-пута омиљени су адут напредњачке власти, а високи државни званичници, почев од председника Александра Вучића, не пропуштају ниједну прилику да се похвале шта су од доласка на власт урадили.

У сенци хвалоспева на сопствени рачун остају, међутим, цене.

Док вредности радова појединих путева, попут Коридора 10, годинама остају добро чувана тајна, оне цене које су нам познате – по правилу су превисоке.

Моравски коридор

Вероватно синоним за прескупи километар јесте Моравски коридор, који гради конзорцијум “Бехтел-Енка”.

Тачно 112,3 километара између Прељине и Појата требало је да кошта 750 милиона евра, међутим цена се, имајући у виду кредите који су узети за његову градњу, попела на чак 1,6 милијарди – засад.

То значи да нас километар Моравског коридора кошта чак 14,2 милиона евра, што ову деоницу ставља на врх листе најскупљих у нашој земљи.

А без обзира на то што је цена огромна, радови на Моравском коридору нису ни близу завршетка, иако је Вучич још у децембру 2019. године обећао да ће све бити готово до краја 2023. Нова пројекција је половина 2025.

Фрушкогорски коридор

Пре нешто више од три године, 1. маја 2021, почела је изградња дуго најављиваног Фрушкогорског коридора, а чувени најдужи тунел у Србији кроз Фрушку гору требало је да буде завршен у марту ове године. То се није десило. Нови рок гласи – 2026. година.

Цео коридор требало би да буде дугачак 48 километара, мада тренутно томе нисмо ни близу.

Што се тиче цене – не знамо тачно, јер је цео посао уређен уговорима између Србије и Кине, чија фирма је ангажована, међудржавним споразумима који нису транспарентни.

Оно што ипак знамо јесте да је вредност кредита за финансирање овог пројекта већа од 600 милиона евра. То би значило да километар кошта 12,7 милиона евра. Ипак, према писању медија, поменутих 600 милиона представља тек 85 одсто средстава, што значи да ће читав пројекат коштати још више.

Осмех Војводине

Брзу саобраћајницу “Осмех Војводине”, која би требало да скрати путовање од Сомбора до Кикинде, стручна јавност окарактерисала је као баснословно скупу, имајући у виду да ће, према рачуници Александра Вучића, који је овај пројекат најавио у оквиру плана “Скок у будућност, Србија 2027”, 162 километара коштати готово две милијарде евра.

Дакле, километар ове брзе саобраћајнице кроз равницу коштаће око 12 милиона евра – као да се ради у ауто-путу са четири траке, кажу стручњаци.

А пре само четири године, Вучић је причао другу причу. Тада је житељима Западнобачког округа рекао да ће “Осмех Војводине” коштати 420-430 милиона евра, и то “у нешто скупљој варијанти”.

Иначе, ово је комплетно кинески пројекат. Саобраћајницу ће, наиме, градиит компанија “China Цонструцтион Eighth Енгинееринг Дивисион”, којој је ово први пројекат у Србији.

Београд-Зрењанин-Нови Сад

Изградња ауто-пута Београд-Зрењанин-Нови Сад почела је крајем 2023. свега неколико дана пред изборе, након шест година најава, а у питању је, очекивано, још један кинески пројекат.

Што се тиче цене, прво је у фебруару 2019. године Вучић је рекао да ће она бити 530 милиона евра – од Београда до Зрењанина 280, па до Новог Сада још 250 милиона. Годину дана касније, тадашња министарка саобраћаја Зорана Михајловић споменула је 600 милиона евра. Последњи износ дао је крајем 2021. тадашњи министар грађевинарства Томислав Момировић – чак милијарду евра. А с обзиром на то да је планирана дужина пута 105,4 километара, испада да километар кошта скоро 9,5 милиона евра.

Рума-Шабац-Лозница

У јуну ове године, Србија је потписала уговоре за два нова кредита за изградњу саобраћајнице Рума-Шабац-Лозница – један од 127,2, а други од 99,15 милиона евра. Ово је иначе пројекат чија је првобитна вредност 2019. године процењена на 467,5 милиона евра.

Међутим, крајем прошле године, анексом уговора вредност пројекта повећана је на 554,7 милиона евра.

Иначе радови обухватају три деонице – 21,14 километара ауто-пута од Руме до Шапца, мост од 1,3 километра преко Саве у Шапцу и још 54,58 километара брзе саобраћајнице од Шапца до Лознице.

Дакле, укупно 77 километра платићемо више од 550 милиона евра, прецизније – 7,2 милиона евра по километру.

Како је у региону?

Да су ауто-путеви, брзе саобраћајнице и други путеви у Србији прецењени, сматра струка, али показују и примери из иностранства, и то из региона.

Рецимо, 28 километара ауто-пута кроз Демиркапијску клисуру и тежак планински терен у Северној Македонији, са два тунела од по 1.200 метара и шест мостова дужине до пола километра,  коштало је 218 милиона евра, односно 7,8 милиона по километру, објавио је недељник Време.

За тај новац, у Србији не може да се изгради ни километар у равници.

У Хрватској, према писању њихових медија, за последњих пет километара ауто-пута до границе са Мађарском, додељен је 2022. године посао вредан тадашњих 300 милиона куна, што би такође било 7,8 милиона евра.

Ипак, и у Хрватској је било скупих путева. Тако је 2015. године отворен најскупља деоница ауто-пута у историји – за 10,9 километара од Велике Горице до Јакушевца на ауто-путу Загреб-Сисак, потрошено је чак 20 милиона евра по километру.

Извор: Нова

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА